TARIKH : 2.2.2015
HARI :
ISNIN
SAINS
|
|
KELAS
|
2A(1.25-2.00)
2G(2.00-3.10)
|
Tempat
|
Makmal
Biologi
|
Bidang Pembelajaran
|
Dunia Melalui Deria Kita
|
Objektif
Pembelajaran
|
Memahami cahaya dan penglihatan
|
Hasil
Pembelajaran
|
Memerihalkan sifat-sifat cahaya (iaitu: pantulan dan pembiasan).
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
Menjalankan aktiviti untuk mengkaji:
a) pantulan cahaya.
b) pembiasan cahaya di antara dua medium yang berbeza ketumpatan.
|
Bahan PdP
|
Buku Teks,Buku Kerja
|
Nilai
Murni
|
Mensyukuri nikmat yang dikurniakan
Tuhan.
|
Refleksi
|
2A -Objektif tercapai
2G-60% pelajar memahami sifat-sifat cahaya (iaitu: pantulan dan
Pembiasan
dan latihan lebih banyak latihan diberikan.
|
SAINS
|
|
KELAS
|
3D(4.00-5.10)
|
Tempat
|
Makmal
B
|
Bidang Pembelajaran
|
Peredaran Darah Dan Pengangkutan
|
Objektif
Pembelajaran
|
Menganalisa darah manusia.
|
Hasil
Pembelajaran
|
1. Menyatakan komponen darah
dan fungsinya.
2. Menyatakan kumpulan darah.
3.Memadankan kumpulan darah
penderma kepada penerima.
4.Mewajarkan kepentingan menderma
darah.
5. Memerihalkan bagaimana darah yang didermakan
disimpan dan dikendalikan.
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
Menjemput seorang pegawai perubatan untuk memberi ceramah mengenai:
a) komponen darah iaitu plasma
darah, sel darah merah, sel
darah putih, platlet dan
fungsinya.
b) Kumpulan darah iaitu A, B, AB
and O.
c) Kesesuaian antara kumpulan
darah penderma dengan penerima.
d) Kepentingan menderma darah.
e) Penyimpanan dan
pengendalian darah yang didermakan..
|
Bahan PdP
|
Buku Teks,Buku Kerja
|
Nilai
Murni
|
Mensyukuri nikmat yang dikurniakan
Tuhan.
|
Refleksi
|
Objektif tercapai
|
TARIKH : 3.2.2015
HARI : SELASA
SAINS
|
|
KELAS
|
3B(2.00-3.10)
3H(5.10-6.20)
|
Tempat
|
Makmal
B
|
Bidang Pembelajaran
|
Peredaran Darah Dan
Pengangkutan
|
Objektif
Pembelajaran
|
Menganalisa darah manusia.
|
Hasil
Pembelajaran
|
1. Menyatakan komponen darah
dan fungsinya.
2. Menyatakan kumpulan darah.
3.Memadankan kumpulan darah
penderma kepada penerima.
4.Mewajarkan kepentingan menderma
darah.
5. Memerihalkan bagaimana darah yang didermakan
disimpan dan dikendalikan.
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
Menjemput seorang pegawai perubatan untuk memberi ceramah mengenai:
a) komponen darah iaitu plasma
darah, sel darah merah, sel
darah putih, platlet dan
fungsinya.
b) Kumpulan darah iaitu A, B, AB
and O.
c) Kesesuaian antara kumpulan
darah penderma dengan penerima.
d) Kepentingan menderma darah.
e) Penyimpanan dan
pengendalian darah yang didermakan..
|
Bahan PdP
|
Buku Teks,Buku Kerja
|
Nilai
Murni
|
Mensyukuri nikmat yang dikurniakan
Tuhan.
|
Refleksi
|
3B-Objektif tercapai
3H-60% Menyatakan komponen darah
dan fungsinya kumpulan
darah dan Memadankan kumpulan darah
penderma kepada
penerima.Penerangan lebih untuk sesi akan datang.
|
SAINS
|
|
KELAS
|
2G(3.25-4.00)
|
Tempat
|
Makmal
Biologi
|
Bidang Pembelajaran
|
Dunia Melalui
Deria Kita
|
Objektif
Pembelajaran
|
Memahami deria
penglihatan
|
Hasil
Pembelajaran
|
1. Menyatakan pelbagai jenis kecacatan penglihatan.
2. Menerangkan cara pembetulan kecacatan penglihatan.
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
1. Mengumpul maklumat tentang jenis kecacatan penglihatan dan
sumbangan/penggunaan teknologi untuk membetulkannya
2. Mengumpul maklumat tentang jenis kecacatan penglihatan dan
sumbangan/penggunaan teknologi untuk membetulkannya.
3. Menjalankan aktiviti
untuk menunjukkan rabun jauh dan rabun
dekat serta cara membetulkanannya.
4. Membincangkan maksud astigmatisme dan cara membetulkannya.
|
Bahan PdP
|
Buku Teks,Buku Kerja
|
Nilai
Murni
|
Mensyukuri nikmat yang dikurniakan
Tuhan.
|
Refleksi
|
Objektif tercapai
|
TARIKH : 4.2.2015
HARI : RABU
SAINS
|
|
KELAS
|
3B(2.00-3.10)
3H(5.10-6.20)
|
Tempat
|
Makmal
B
|
Bidang Pembelajaran
|
Peredaran Darah Dan
Pengangkutan
|
Objektif
Pembelajaran
|
Menganalisa sistem pengangkutan dalam
tumbuhan
|
Hasil
Pembelajaran
|
Memerihalkan bagaimana tumbuhan menjadi layu.
1.Memerihalkan fungsi stomata.
2.Memerihalkan transpirasi.
3.Memerihalkan peranan
transpirasi.
4.Mengenal pasti faktor yang
mempengaruhi kadar
transpirasi.
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
1. Memerhatikan tumbuhan yang
layu dan membincangkan
bagaimana ia berlaku.
2.Mengkaji epidermis sehelai daun
di bawah mikroskop untuk
mengenal pasti stomata dan membincangkan fungsinya.
3.Menjalankan eksperimen untuk
mengkaji faktor
yang
mempengaruhi
kadar transpirasi
|
Bahan PdP
|
Buku Teks,Buku Kerja
|
Nilai
Murni
|
Mensyukuri nikmat yang dikurniakan
Tuhan.
|
Refleksi
|
3B-3H-Objektif tercapai
|
SAINS
|
|
KELAS
|
2A(3.25-4.35)
|
Tempat
|
Makmal
Biologi
|
Bidang Pembelajaran
|
Dunia Melalui Deria Kita
|
Objektif
Pembelajaran
|
Memahami deria penglihatan
|
Hasil
Pembelajaran
|
1. Menyatakan pelbagai jenis kecacatan penglihatan.
2. Menerangkan cara pembetulan kecacatan penglihatan.
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
1. Mengumpul maklumat tentang jenis kecacatan penglihatan dan
sumbangan/penggunaan teknologi untuk membetulkannya
2. Mengumpul maklumat tentang jenis kecacatan penglihatan dan
sumbangan/penggunaan teknologi untuk membetulkannya.
3. Menjalankan aktiviti
untuk menunjukkan rabun jauh dan rabun
dekat serta cara
membetulkanannya.
4. Membincangkan maksud astigmatisme dan cara membetulkannya.
|
Bahan PdP
|
Buku Teks,Buku Kerja
|
Nilai
Murni
|
Mensyukuri nikmat yang dikurniakan
Tuhan.
|
Refleksi
|
Objektif tercapai
|
TARIKH : 5.2.2015
HARI : KHAMIS
SAINS
|
|
KELAS
|
2A(12.50-2.00)
2G(4.00-5.10)
|
Tempat
|
Makmal
Biologi
|
Bidang Pembelajaran
|
Dunia Melalui Deria Kita
|
Objektif
Pembelajaran
|
Memahami deria
penglihatan
|
Hasil
Pembelajaran
|
Mengaitkan penglihatan stereoskopik dan monokular
dengan kemandirian haiwan.
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
Menjalankan aktiviti untuk mengkaji:
a) ilusi optik.
b) titik buta.
|
Bahan PdP
|
Buku
Teks,Buku Kerja
|
Nilai
Murni
|
Mensyukuri nikmat yang dikurniakan
Tuhan.
|
Refleksi
|
2A & 2G-Objektif
tercapai
|
SAINS
|
|
KELAS
|
3D(3.25-4.35)
|
Tempat
|
Makmal
B
|
Bidang Pembelajaran
|
Peredaran Darah Dan
Pengangkutan
|
Objektif
Pembelajaran
|
Menganalisa sistem pengangkutan dalam
tumbuhan
|
Hasil
Pembelajaran
|
Memerihalkan bagaimana tumbuhan menjadi layu.
1.Memerihalkan fungsi stomata.
2.Memerihalkan transpirasi.
3.Memerihalkan peranan
transpirasi.
4.Mengenal pasti faktor yang
mempengaruhi kadar
transpirasi.
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
1. Memerhatikan tumbuhan yang
layu dan membincangkan
bagaimana ia berlaku.
2.Mengkaji epidermis sehelai daun
di bawah mikroskop untuk
mengenal pasti stomata dan membincangkan fungsinya.
3.Menjalankan eksperimen untuk
mengkaji faktor
yang
mempengaruhi
kadar transpirasi
|
Bahan PdP
|
Buku Teks,Buku Kerja
|
Nilai
Murni
|
Mensyukuri nikmat yang dikurniakan
Tuhan.
|
Refleksi
|
Objektif tercapai
|
TARIKH : 6.2.2015
HARI : JUMAAT
SAINS
|
|
KELAS
|
3B(2.00-2.35)
3H(4.00-4.35)
3D(5.10-6.20)
|
Tempat
|
Makmal
B
|
Bidang Pembelajaran
|
Peredaran Darah Dan Pengangkutan
|
Objektif
Pembelajaran
|
Menganalisa sistem pengangkutan dalam
tumbuhan
|
Hasil
Pembelajaran
|
Memerihalkan bagaimana
faktor
ini mempengaruhi
kadar transpirasi
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
Menjalankan aktiviti untuk
mengkaji yang berikut:
a) Pengangkutan bahan makanan yang disintesiskan melalui floem.
b) Pengangkutan air dari
akar ke
daun melalui xilem.
|
Bahan PdP
|
Buku Teks,Buku Kerja
|
Nilai
Murni
|
Mensyukuri nikmat yang dikurniakan
Tuhan.
|
Refleksi
|
3B & 3D-Objektif tercapai
3H-70% menyatakan sistem pengangkutan dalam
tumbuhan.Ulangan
penerangan dan latikan diberikan untuk
sesi yang
akan datang.
|
No comments:
Post a Comment