Sunday, February 15, 2015

MINGGU
PdP
Objektif
Pembelajaran

Cadangan Aktiviti Pembelajaran

Hasil Pembelajaran
Evidens Pentaksiran
           18
( 27/4/15-3/5/15)

HARI PEKERJA
  1 MEI 2015

4.10
Memahamperkembangabuah dan bijbenih padtumbuhan.

Menggunakan mikroskop untumemerhatperkembangan salubutir debunga dalalarutan sukrosa pada peratusan yanberbeza (5% - 10%).

Melukis gambarajah bersertnota penerangannya mengenaperkara berikut:
a Proses persenyawaan padtumbuhan.
b Pembentukan buah dan bijbenih.

Membincangkan perkara berikut:
a Tempat berlakunypersenyawaan dalabunga.
b Persenyawaapadtumbuhan.
c)  Pembentukan buah dan bijbenih.

Murid boleh:

· mengenal pasti lokasi dmanberlakunya persenyawaadalam bunga.



· memerihalkan persenyawaadalam tumbuhan.

·     memerihalkan pembentukan  
      buah dan bijbenih.



B4D5E2
memerhati  perkembangan tiub debunga dalam larutan sukrosa pada peratusan yang berbeza (5% dan 10%) melalui aktiviti (21.10)


B3D13E1
menghuraikan persenyawaan dalam tumbuhan sehingga pembentukan buah dan biji benih (21.10)




MINGGU
PdP
Objektif
Pembelajaran

Cadangan Aktiviti Pembelajaran

Hasil Pembelajaran
Evidens Pentaksiran
           19
(4 – 10/5/15)








          

4.11
Mensintesis konsepercambahabijbenih.

Membelah bijbenih secarmemanjang dan mengenapasti strukturnya dengan
menggunakan kanta tangan atau
mikroskop.

Mengumpudan mentafsidattentanperkarberikut:
a)   Fungsi pelbagabahagian bijbenih iaitu embrio (radikalplumul dan kotiledondan
testa yang dilindungi perikarpa
(kulit buah).
b)   Perubahafizikabiji beniberdasarkan pembentukaradikal, plumudan kotiledon.

Menjalankan perbincangan dalam kumpulan kecil untuk:
a)   mengenal pasti pemboleubah yanberkaitan dengapercambahan bijbenih.
b)   membina hipotesis mengenai keadaan yang diperlukauntuk percambahan bijbenih.

Merekabentuk dan menjalankaeksperimen bagmenentukan keadaan yang diperlukan untupercambahan bijbenih.

Murid boleh:
 
·   mengenal pasti struktubijbenih.

·   menerangkan fungsi bahagiabijbenih yang berbeza.
 
·   memerihalkan perubahan fizikabijbenih semasa
percambahan.

·   membuat hipotesis tentang keadaan yang diperlukan untupercambahan bijbenih.

·   merekabentuk eksperimeuntuk mengkajkeadaan yandiperlukan untuk percambahabijbenih.

·   menjalankan eksperimen untumengkaji keadaan yandiperlukan untuk percambahabijbenih.

·   membuat kesimpulan tentang keadaan yang diperlukan untupercambahan bijbenih.




B4D5E3
memerhati struktur  biji benih dan mengaitkan dengan fungsi melalui aktiviti (21.11)










B5D4E1
menentukan keadaan yang diperlukan untuk percambahan biji benih melalui eksperimen (21.11)




MINGGU
PdP
Objektif
Pembelajaran

Cadangan Aktiviti Pembelajaran

Hasil Pembelajaran
Evidens Pentaksiran
            20
  ( 11- 17/5/15)

4.12
Mengaplikasi
pembiakan vegetatif dalatumbuhaberbunga.

Menjalankan kajian pembiakan vegetatif pelbagatumbuhan dtapak semaian untuk mengenapastjenis pembiakan vegetatif.

Membincangkan maksupembiakan vegetatif.

Membincangkan aplikasi penyelidikan pembiakan vegetatif yang dijalankan dalam pertanian.

Murid boleh:

· menerangkan melalui contomaksud pembiakan vegetatif.

· menyatakan bahagiatumbuhan yang boleh membiak secara vegetatif.

· mengelaskan tumbuhaberbungberdasarkabahagian yang boleh membiak secara vegetatif.

· memerihalkan aplikasi penyelidikan pembiakan vegetatif yang dijalankan dalapertanian.












B3D14E1
mengelaskan tumbuhan berbunga berdasarkan bahagian yang boleh membiak secara vegetatif(21.12)


B5D3E1
menganalisis  pembiakan vegetatif melalui kerja lapangan (21.12)


No comments:

Post a Comment