MINGGU
PdP
|
Objektif
Pembelajaran
|
Cadangan Aktiviti Pembelajaran
|
Hasil Pembelajaran
|
Evidens Pentaksiran
|
29
( HARI RAYA )
( 13-19/7/15 )
30
( 20-26/7/15 )
|
1.4
Mensintesis hubungan antara arus, voltan dan rintangan.
|
Merekabentuk dan menjalankan eksperimen untuk mengkaji perkara berikut:
a) Kesan perubahan rintangan ke
atas arus.
b) Kesan perubahan voltan ke atas arus.
Membincangkan perkara berikut:
a) Hubungan antara voltan, arus dan
rintangan.
b) Hukum Ohm.
|
Murid boleh:
· merekabentuk eksperiman untuk mengkaji hubungan antara rintangan dan arus.
· menjalankan eksperimen untuk mengkaji hubungan antara rintangan dan arus.
· memerihalkan kesan perubahan rintangan ke atas arus.
· merekabentuk eksperimen untuk mengkaji hubungan antara voltan dan arus.
· menjalankan eksperiman untuk mengkaji hubungan antara voltan dan arus.
· memerihalkan kesan perubahan voltan ke atas arus.
· menyatakan Hukum Ohm.
|
B5D6E1
Mereka bentuk eksperimen untuk mengkaji kesan perubahan rintangan ke atas arus
B5D6E2
Mereka bentuk eksperimen untuk mengkaji kesan perubahan voltan ke atas arus(24.4)
|
MINGGU
PdP
|
Objektif
Pembelajaran
|
Cadangan Aktiviti Pembelajaran
|
Hasil Pembelajaran
|
Evidens Pentaksiran
|
31
( 27/7/15-2/8/15)
|
1.5
Mensintesis konsep litar selari dan litar bersiri
|
Memadankan simbol pada litar elektrik dengan komponennya.
Melukis gambarajah dan membina litar berikut:
a) Litar yang lengkap. b) Litar bersiri.
c) Litar selari.
Membincangkan persamaan dan perbezaan antara litar bersiri dan litar selari dengan ilustrasi.
|
Murid boleh:
· mengenal pasti komponen litar elektrik dan simbolnya.
· melukiskan satu gambar rajah litar yang lengkap.
· membinakan satu litar yang lengkap.
· membinakan satu litar bersiri.
· membinakan satu litar selari.
· membanding dan membezakan susunan komponen dalam litar bersiri
dengan litar selari.
|
B2D13E1
memadankan simbol-simbol pada litar elektrik dengan komponennya(24.5)
B3D21E1
mengilustrasi litar bersiri dan litar selari(24.5)
|
1.6
Menganalisa arus, voltan dan rintangan
dalam satu litar bersiri
|
Menjalankan aktiviti untuk mengkaji arus, voltan dan rintangan dalam satu litar bersiri.
Membincangkan kelebihan dan kelemahan litar bersiri.
|
Murid boleh:
· memerihalkan pengaliran arus melalui komponen dalam litar bersiri.
· memerihalkan voltan yang merentasi komponen dalam
litar bersiri.
· memerihalkan rintangan dalam litar bersiri.
· menerangkan kelebihan dan kelemahan litar bersiri.
|
B3D21E2
menerangkan kelebihan dan kelemahan litar bersiri (24.6)
|
MINGGU
PdP
|
Objektif
Pembelajaran
|
Cadangan Aktiviti Pembelajaran
|
Hasil Pembelajaran
|
Evidens Pentaksiran
|
32
( 3-9/8/15)
|
1.7
Menganalisa
arus, voltan dan rintangan dalam satu litar selari.
|
Menjalankan aktiviti untuk mengkaji arus, voltan dan rintangan dalam satu litar selari.
Membincangkan perkara berikut:
a) Kelebihan dan kelemahan litar selari.
b) Persamaan dan perbezaan antara
litar bersiri dengan litar selari berdasarkan arus, voltan dan rintangan.
|
Murid boleh:
· memerihalkan pengaliran arus melalui komponen dalam litar selari.
· memerihalkan voltan yang merentasi komponen dalam litar selari.
· memerihalkan rintangan dalam litar selari.
· menerangkan kelebihan dan kelemahan litar selari.
· membanding dan membezakan antara litar bersiri dengan litar selari
berdasarkan arus, voltan dan rintangan
|
B3D21E3
menerangkan kelebihan dan kelemahan litar selari(24.7)
B3D21E4
membandingkan litar bersiri dengan litar selari berdasarkan arus, voltan dan rintangan (24.6 & 24.7)
|
No comments:
Post a Comment