Sunday, February 15, 2015

MINGGU
PdP
Objektif
Pembelajaran

Cadangan Aktiviti Pembelajaran

Hasil Pembelajaran
Evidens Pentaksiran



Mengumpudan mentafsidattentanfungsi ginjal.

Mengkaji spesimehiduginjauntuk:
amemerihalkan bentuk ginjal.
bmengenalpasti komponen ginjaiaitu korteks, medula dan pelvis.

Membincangkan perkara berikut:
a Kepentingan ginjal.
b Kehidupan dengaginjal yanrosak.

·  memerihalkan bentuk ginjal,

·  mengenal pasti struktuginjal.

·  memerihalkan fungsi ginjal.


·  menerangkan kepentingan untumengekalkan kesihatan ginjal.


B4D4E1
memerhati bentuk, struktur, fungsi ginjal menggunakan model atau perisian komputer (20.2)


B3D6E2
menerangkan kepentingan mengekalkan kesihatan ginjal  (20.2)

        12
(CUTI
PERTENGAHAN
PENGGAL)
(14-22/3/2015)

         13
  (23-29/3/15)

3.3
Menganalisa perkumuhadalatumbuhan.

Mengumpudan mentafsidatberikut:
a Cara tumbuhan menyingkirkahasil perkumuhan.
b Hasiperkumuhan tumbuhan
ialah karbon dioksida, aidahasil perkumuhan yang kompleks.

Murid boleh:

· memerihalkan cara tumbuhamenyingkirkan hasiperkumuhan.


· mengenal pasti hasiperkumuhan tumbuhan.



B3D6E3
menerangkan cara-cara bagaimana tumbuhan menyingkirkan hasil perkumuhan(20.3)

B1D2E1
menamakan organ-organ perkumuhan dan  hasil perkumuhan manusia bagi setiap organ (20.1)





BIDANG PEMBELAJARA : 4. PEMBIAKAN

MINGGU
PdP
Objektif
Pembelajaran

Cadangan Aktiviti Pembelajaran

Hasil Pembelajaran
Evidens Pentaksiran
        






           

          


           



4.1
Memahampembiakan seks daaseks.

Membincangkan perkara berikut:
a Kepentingan dan jenipembiakan.
b Persamaan dan perbezaaantara pembiakan seks
dengan aseks

Menggunakan carta, gambarajah, video ataperisian komputer untuk mengkaji perkarberikut:
a Persenyawaan.
b Persenyawaan dalam dan luar. c)  Pelbagacara pembiakan
aseks iaitu belahan deduapenunasan, pembentukan spora dan pembiakan vegetatif serta penjanaan semula.

Membincang dan mengelaskahaiwan dan tumbuhaberdasarkan cara pembiakannya.

Murid boleh:
 
· menyatakan kepentingapembiakan.
· membanding damembezakan pembiakan seks dengan aseks.

· menyatakan jenipembiakan.

· menyatakan maksupersenyawaan.

· memerihalkapersenyawaan daladan
luar.


· mengelaskan haiwan datumbuhan mengikut carpembiakannya.




B3D7E1
menjelaskan  kepentingan pembiakan dan  membandingkan antara  pembiakan seks dengan pembiakan aseks (21.1)


B1D3E1
menamakan jenis-jenis pembiakan  (21.1)

B2D6E1
mendefinisikan persenyawaan(21.1)

B3D7E3
Menerangkan persenyawaan dalam dan persenyawaan luar(21.1)



B3D7E2
mengelaskan haiwan dan tumbuhan mengikut cara pembiakan aseks (21.1)






MINGGU
PdP
Objektif
Pembelajaran

Cadangan Aktiviti Pembelajaran

Hasil Pembelajaran
Evidens Pentaksiran
            14
( 30/3/15-5/4/15)

GOOD FRIDAY

4.2
Menganalisa sistepembiakalelaki.

Mengenal pasti bahagian sistepembiakan lelaki dengamenggunakan carta, model, videatau perisian komputer:
a Organ seks iaitu testis dan zakar.
b Bahagian lain yang berkaitan
iaitu skrotum, uretra, salur sperma dan kelenjar prostat.

Membincangkan perkara berikut:
a Fungsi setiap bahagian sistepembiakan lelaki.
b Peranan sperma dalam
pembiakan.
c)  Perubahan fizikalfisiologi daemosi lelaki semasa baligh.

Murid boleh:

· mengenal pasti bahagian sistepembiakan lelaki.


·    memerihalkan fungsi setiabahagian sistem pembiakalelaki.

· menyatakaperanan spermdalam pembiakan.

· memerihalkan perubahan yang berlaku pada lelaki
semasa baligh.



B1D3E2
menamakan bahagian-bahagian sistem pembiakan lelaki dan wanita  (21.2 & 21.3)

B3D8E1
menjelaskan fungsi bahagian-bahagian sistem pembiakan lelaki (21.2)



B3D8E2
menerangkan peranan sperma dalam pembiakan dan  perubahan yang berlaku pada lelaki semasa baligh (21.2




MINGGU
PdP
Objektif
Pembelajaran

Cadangan Aktiviti Pembelajaran

Hasil Pembelajaran
Evidens Pentaksiran
          

4.3
Menganalisa sistepembiakawanita.

Mengenal pasti bahagian sistepembiakan wanita dengamenggunakan carta, model, videatau perisian komputer:
a Organ seks iaitu ovari dauterus.
b)   Bahagian lain yang berkaitaiaitu salur falopia, faradan serviks.

Membincangkan perkara berikut:
a Fungsi setiap bahagian sistepembiakan wanita.
b Peranan ovum dalam
pembiakan.
c)   Perubahan fizikal, psikologdan emosi wanita semasa baligh.

Menjalankan simulasi untumenunjukkan perbezaan antargamet lelaki dengan wanitberdasarkan saiz, bilangan dapergerakan.

Murid boleh:

· mengenal pasti bahagian sistepembiakan wanita.

· memerihalkan fungsi setiabahagian sistem pembiakawanita.

· menyatakan peranan ovudalam pembiakan.

· memerihalkan perubahan yanberlaku pada wanita semasa
baligh.

· membanding damembezakaantargamelelaki dengan wanitberdasarkan saiz, bilangadan pergerakan.


B1D3E2
menamakan bahagian-bahagian sistem pembiakan lelaki dan wanita  (21.2 & 21.3)

B3D8E3
menerangkan  fungsi bahagian-bahagian sistem pembiakan wanita (21.3)

B3D8E4
menerangkan peranan ovum dalam pembiakan dan  perubahan yang berlaku pada  wanita semasa baligh (21.3)


B3D8E5
membandingkan antara gamet lelaki dengan gamet wanita berdasarkan saiz, bilangan dan pergerakan (21.3)


No comments:

Post a Comment