Sunday, February 15, 2015

MINGGU
PdP
Objektif
Pembelajaran
Cadangan Aktiviti
Pembelajaran

Hasil Pembelajaran
Evidens Pentaksiran
            





































42
( 12-18/10/15)






















          

1.2
Memahami
bintang dagalaksi dalaalasemesta.

Membincangkan perkara berikut:
a Definisi bintang.
b Mataharsebagabintang.

Melawat PlanetariuNegaratau Pusat Sains Negara untumengumpudan mentafsidattentang berikut:
a Bintang cerah seperti Siriudan Rigel.
b Mataharsebagai satbintang.
c)  Pelbagajenis bintanberdasarkan suhu, saiz dan
kecerahan.
d Pembentukan bintange Kematian bintang yang
meninggalkan kerdiputihbintang neutron dan lohonhitam.
f) Jenis galaksi iaitu elips,
berpilin dan tidak seragamg Galaksi Bima Sakti.
h Alam semesta.

Mengambil bahagian dalaaktivitmemerhatbintang.

Menonton perisian komputer atau video untuk mengumpul
maklumat mengenatopik dalaobjektif pembelajaran ini

Murid boleh:

· mendefinisikan bintang.
 
· mengenal pastMatahari sebagai suatbintang.

· mengenal pasti bintang-bintang cerah dlangit.

· membanding dan membezakabintang berdasarkan kepada ciri
tertentu.

· memerihalkan pembentukabintang.

· memerihalkan kematian bintang.



· menyatakan jenis galaksi.

· memerihalkan Galaksi Bima
Sakti.

· memerihalkan alasemesta.

· menyatakan kedudukan Sistem
Suridalaalam semesta.



B2D17E1
mendefinisikan bintang(26.2)



B3D26E2
mengenal pasti Matahari adalah bintang dan membandingkan  bintang berdasarkan ciri-ciri tertentu(26.2)



B3D26E3
Menjelaskan:
· pembentukan bintang  dan kematian bintang, 
· Galaksi Bima Sakti; dan
· alam semesta  dan  kedudukan Sistem Suria dalam alam semesta(26.2)

B1D11E1
menamakan pelbagai bentuk galaksi(26.2)

B3D26E3
Menjelaskan:
· pembentukan bintang  dan kematian bintang, 
· Galaksi Bima Sakti; dan
· alam semesta  dan  kedudukan Sistem Suria dalam alam semesta(26.2)






MINGGU
PdP
Objektif
Pembelajaran
Cadangan Aktiviti
Pembelajaran

Hasil Pembelajaran
Evidens Pentaksiran
           42
( 12-18/10/15)

AWAL 
MUHARAM )

1.3
Mensyukuri kewujudaalasemesta sebagaanugerah Tuhan.


Menulis sajak or Haiku tentang keunikan, ketertiban, keindahadan keharmonian alasemesta sebagai satu tanda keagungan Tuhan.

Membincangkan perkara berikut:
a Keluasan alasemesta.
b Semua yang wujud di alam semesta adalah tidak kekal.
c)  Kepentingan Matahardan
Bulan kepada hidupan di
Bumi.


Murid boleh:

·   menghargakeunikan, ketertiban, keindahan dan keharmonian
alasemesta sebagai satu tanda keagungan Tuhan.



 
· memerihalkan luasnya alam semesta berbanding Bumi.

· menerangkan kepentingaMatahardan Bulan kepadhidupan dBumi.

· menyatakan semua yang wujudalam semesta adalah tidak
kekal.





B6D9E1
Membuat pembentangan hasil penulisan kreatif (sajak/ syair/ puisi/ pantun /lirik lagu/lirik nasyid/ dll ) mengenai:
keunikan, ketertiban, keindahan dan keharmonian alam semesta sebagai satu tanda keagungan Tuhan (27.1)


B3D27E1
menerangkan keluasan alam semesta berbanding Bumi dan kepentingan  Matahari dan Bulan kepada hidupan di Bumi(26.3)


No comments:

Post a Comment