Sunday, February 15, 2015

SMK SERIAN
RANCANGAN PEMBELAJARAN TAHUNAN  (2015)
TEMA : PENYENGGARAADAN KESINAMBUNGAN HIDUP

BIDANG PEMBELAJARA : 1. RESPIRASI

MINGGU
PdP
Objektif
Pembelajaran

Cadangan Aktiviti Pembelajaran

Hasil Pembelajaran
Evidens Pentaksiran
             1 



      1-4/1/2015       CUTI AKHIR TAHUN 




             2

 5 – 11 /1/2-15   CUTI PERSEKOLAAHAN ( Surat Siaran )

            3
(12 – 18/1/2015)

















































  
           4



1.1
Menganalisa mekanismpernafasamanusia.
Memerhatikan model atau perisian komputer untuk mengenalpasti struktur sisterespirasi manusia yang terdirdaripada rongghidung, trakea, bronkus paru-parutulang rusuk, diafragma dan otointerkosta.

Mengkaji model paru-paru bagmengenal pasti bronkus, bronkiodan alveolus.

Membina model sisterespirasi manusia yang berfungsi untumenunjukkan hubungan antartekanan udara dalaronggtoraks dengan prosetarikadahembusanafas.

Membincangkan mekanismpernafasan.
Murid boleh:
 
·  mengenal pasti struktur sisterespirasi manusia.

·  mengenal pasti struktuparuparu.

·  memerihalkan proses menaridan menghembunafas.

·  menghubung kait perubahatekanan udara dalarongga
toraks dengan tarikadan
hembusanafas.

·  memerihalkan mekanismpernafasan.


B2D1E1 
melabel struktur sistem respirasi dan struktur peparu manusia (18.1)






B6D1E1
membina model sistem respirasi manusia untuk menunjukkan proses tarikan dan hembusan nafas (18.1)


B3D1E1
menerangkan  mekanisme pernafasan (18.1)





MINGGU
PdP
Objektif
Pembelajaran

Cadangan Aktiviti Pembelajaran

Hasil Pembelajaran
Evidens Pentaksiran
              
             4
( 19 – 25 /1/2015 )


1.2
Memahampengangkutaoksigen dalabadamanusia.

Menayangkan video atau perisian komputer dan mengumpumaklumat serta mentafsidattentang perkara berikut:

a Resapan oksigen daripadalveoli ke dalam kapilardaradan daripada kapilardarah ke dalam sel.
b Pengangkutan oksigen oleh sel
darah merah dalabentuoksihemoglobin.

Murid boleh:
 
·  memerihalkan resapan oksigedaripada alveolke dalam kapilari darah.

·  memerihalkan pengangkutaoksigen oleh darah.

·  memerihalkan resapan oksigedaripada kapilari darah ke
dalam sel.




B3D2E1 
menghuraikan  proses resapan dan pengangkutan oksigen oleh darah dari peparu ke sel badan(18.2).




MINGGU
PdP
Objektif
Pembelajaran

Cadangan Aktiviti Pembelajaran

Hasil Pembelajaran
Evidens Pentaksiran
             
                 5
( 26/1/2015 – 1/2/2015)















































              7








1.3
Menyedari kepentingan sisterespirasi yang sihat.


Mengumpudan mentafsidattentang perkara berikut:
a)   Bahan yang memudaratkan systerespirasi sepertnikotin
dan ta(daripada asap rokok),
sulfur dioksida (daripada kilang), dan karbon monoksid(daripada asap kenderaan) serta jerebu.
b)   Kesapelbagai bahan yanmemudaratkan sisterespirasi seperttoksin dan karsinogen.
c) Pelbagai penyakit sisterespirasi.

Menjalankan aktiviti untumenunjukan kesan merokok kepada paru-paru.

Mengadakan atau membualawatan kpameratentang kesamerokok dan pelbagai penyakit yang berkaitan dengan paru-paru.

Sumbangsaran pelbagaidtentang cara untuk menperbaiki kualiti udara dan mengamalkannya.

Murid boleh:

·  menyenaraikan pelbaga
    bahan yang memudaratkan sisterespirasi.

·  menerangkan kesan bahan cemakepada sisterespirasi.



·  menyenaraikan pelbagapenyakit yang mempengaruhi
sisterespirasi.

·  mempraktikkan amalabaiuntuk meningkatkan kualitudara.



B1D1E1
menamakan pelbagai bahan dan  penyakit yang memudaratkan sistem respirasi (18.3)

B3D3E1 
menjelaskan  kesan bahan cemar kepada sistem respirasi (18.3)


B6D2E1
Pembentangan hasil  buku skrap dalam pelbagai bentuk persembahan bertajuk  “Kepentingan sistem respirasi yang sihat”:
· Bahan cemar udara
· pelbagai penyakit yang berkaitan dengan sistem respirasi
· Cara untuk memperbaiki kualiti udara 
· Amalan mengekalkan udara yang bersih.
(18.3)







BIDANG PEMBELAJARA : 2. PEREDARADARADAN PENGANGKUTAN

MINGGU
PdP
Objektif
Pembelajaran

Cadangan Aktiviti Pembelajaran

Hasil Pembelajaran
Evidens Pentaksiran
           6
( 2- 8/2/2015)


          











          

           

2.1
Memahami sistepengangkutadalamanusia.

Memerhatdan mengkajmodelperisian komputer atau video tentang struktujantung dan jenis salur dara(seperti: arteri, vena dan kapilaridalam sistem peredaran darah.

Mengkaji satu spesimehidujantung untuk mengenal pasti strukturnya.

Membincangkan perkara berikut:
a) fungsi jantung.
b) ciri salur darah dan fungsinya.

Menjalankan aktiviti untumembanding dan membezakadarah beroksigen dengan daraterdeoksigen.

Menjalankan simulasi pengaliradarah dalam sistem peredaran.

Membincangkan peranan sisteperedaran darah dalapengangkutan bahan.

Menjemput pegawai perubatan untumemberceramah tentang MenjagKesihatan Jantung Anda’.

Murid boleh:

·  memerihalkan sistem peredaran sebagai satu sistesaluran yang mempunyai satu pam daberinjap untuk memastikapengaliradarah dalam satarah.
·  menyatakan fungsi jantung.

·  mengenal pasti struktu
     jantunmanusia.

·  membanding dan membezakan struktur arteri, vena dan kapilari.
·  menghubungkaitkan ciri saludarah dengan fungsinya.

·  membanding dan membezakadarah beroksigen dengan darah
terdeoksigen.








B2D2E1
melabel struktur jantung manusia (19.1)
B4D2E1
memerhati dan mengenalpasti  struktur jantung  menggunakan model atau  spesimen hidup (19.1)

B4D2E2
membandingkan antara darah beroksigen dengan darah terdeoksigen melalui aktiviti (19.1)

B3D4E1
Menerangkan:  
· sistem peredaran darah manusia, 
· peranannya dalam pengangkutan bahan dan 
· kepentingan mengekalkan jantung yang sihat (19.1)









Objektif
Pembelajaran

Cadangan Aktiviti Pembelajaran

Hasil Pembelajaran
Evidens Pentaksiran

         










           7
(9-15/2/2015)

     












2.2
Menganalisa daramanusia.











Menjemput seorang pegawaperubatan untuk memberi ceramah mengenai:
a komponen darah iaitu plasma
darah, sel darah merah, sedarah putih, platlet dafungsinya.
b Kumpulan darah iaitu A, B, AB
and O.
c)  Kesesuaian antara kumpuladarah penderma dengapenerima.
d Kepentingan menderma darahe Penyimpanan dan
pengendalian darah yandidermakan.

·  mengilustrasikan laluan aliradarah dalam sistem peredaran.
·  memerihalkan peranan sisteperedaran darah dalam
pengangkutan bahan.

·  menerangkan kepentingan   mengekalkan jantung yang sihat.


Murid boleh:

·   menyatakan komponen daradan fungsinya.

·   menyatakan kumpulan darah.

·   memadankan kumpulan darapenderma kepada penerima.

·   mewajarkan kepentingamendermdarah.

·   memerihalkan bagaimandarah yang didermakadisimpan dan dikendalikan.
.














B6D3E1
Pembentangan hasil penulisan artikel dalam pelbagai bentuk persembahan mengenai: (19.2)
· komponen darah dan fungsinya.
· kumpulan darah
· kumpulan  darah penderma kepada   penerima.
· kepentingan menderma darah
· pengendalian  dan penyimpanan darah

No comments:

Post a Comment