Sunday, February 15, 2015

MINGGU
PdP
Objektif
Pembelajaran

Cadangan Aktiviti Pembelajaran

Hasil Pembelajaran
Evidens Pentaksiran

            17
    ( 20-26/4/15)















          

4.8
Menganalisa sistepembiakan seks tumbuhaberbunga.

Meneliti bunga untuk mengenapasti bahagian berikut:
a Ranggi dan sepal.
b Bahagian jantan iaitu stamen yang terdirdaripada filamenantedan butir debunga.
c)  Bahagian betina iaitu pistil yang terdirdaripada stigma, stil, ovardan ovul.

Menggunakan mikroskoatau kanta tangauntumemerhatberikut:
a Keratan rentas dan keratamelintang ovaruntumengenal pasti ovul.
b Butir debunga.

Membincangkan fungsi berikut:
a)    Bungdalam pembiakan.
b) Bahagian pembiakan jantabunga.
c) Bahagian pembiakan betinbunga.

Murid boleh:
 
·  mengenal pasti bahagiaberlainapada bunga.

·  mengenal pasti bahagiapembiakan jantan dan betinbunga.

·  mengenal pasti gamet jantadan betina.

 


·  memerihalkan fungsi bahagiapembiakan jantan dan betinbunga dalam pembiakan seks.




B4D5E1
mengenal pasti bahagian-bahagian bunga, bahagian pembiakan jantan, bahagian pembiakan betina, butir debunga dan ovul melalui aktiviti (21.8)





B3D11E1
menerangkan fungsi bahagian-bahagian pembiakan jantan dalam pembiakan seks  tumbuhan berbunga(21.8)

B3D11E2
menerangkan fungsi bahagian-bahagian pembiakan betina dalam pembiakan seks  tumbuhan berbunga(21.8)




MINGGU
PdP
Objektif
Pembelajaran
Cadangan Aktiviti
Pembelajaran

Hasil Pembelajaran
Evidens Pentaksiran
            










           

4.9
Menganalisa pendebungaan.

Membincangkan perkara berikudengan menggunakan cartamodel, video atau perisian komputer:
a) Pendebungaan.
b) Jenis pendebungaan.
c) Persamaan dan perbezaaantara pendebungaan sendirdengapendebungaan kacuk.
d) Kelebihapendebungaan
kacuk.
e) Kegunaan pendebungaan kacuk dalam pertanian.

Menjalankan aktiviti untumengkajpelbagajenis bungdan mengenapasti agependebungaannya.

Murid boleh:

· memerihalkan maksupendebungaan.

· menghubungkait ciri bungdengan agependebungaannya.

· menyatakan jenipendebungaan.

· membanding dan membezakaantara pendebungaan sendirdengan pendebungaan kacuk.

· menerangkan kelebihapendebungaan kacuk.
· menerangkan melalui contoh kegunaan pendebungaan kacuk
dalam pertanian.



B2D8E1
mendefinisikan pendebungaan(21.9)

B5D2E1
menganalisis pelbagai jenis bunga dan agen pendebungaannya melalui kerja lapangan (21.9)

B1D4E1
menamakan  jenis-jenis pendebungaan (21.9)
B3D12E1
membandingkan antara pendebungaan sendiri dengan pendebungaan kacuk (21.9)

B3D12E2
menerangkan kelebihan pendebungaan kacuk (21.9)





MINGGU
PdP
Objektif
Pembelajaran

Cadangan Aktiviti Pembelajaran

Hasil Pembelajaran
Evidens Pentaksiran
           18
( 27/4/15-3/5/15)

HARI PEKERJA
  1 MEI 2015

4.10
Memahamperkembangabuah dan bijbenih padtumbuhan.

Menggunakan mikroskop untumemerhatperkembangan salubutir debunga dalalarutan sukrosa pada peratusan yanberbeza (5% - 10%).

Melukis gambarajah bersertnota penerangannya mengenaperkara berikut:
a Proses persenyawaan padtumbuhan.
b Pembentukan buah dan bijbenih.

Membincangkan perkara berikut:
a Tempat berlakunypersenyawaan dalabunga.
b Persenyawaapadtumbuhan.
c)  Pembentukan buah dan bijbenih.

Murid boleh:

· mengenal pasti lokasi dmanberlakunya persenyawaadalam bunga.



· memerihalkan persenyawaadalam tumbuhan.

·     memerihalkan pembentukan  
      buah dan bijbenih.



B4D5E2
memerhati  perkembangan tiub debunga dalam larutan sukrosa pada peratusan yang berbeza (5% dan 10%) melalui aktiviti (21.10)


B3D13E1
menghuraikan persenyawaan dalam tumbuhan sehingga pembentukan buah dan biji benih (21.10)


No comments:

Post a Comment