Sunday, February 15, 2015

MINGGU
PdP
Objektif
Pembelajaran
Cadangan Aktiviti
Pembelajaran

Hasil Pembelajaran
Evidens Pentaksiran

           25
(15-21/6/15 )

1.5
Menganalisa sumber bahaapsemula jaddan kepentingannya

Melayarlaman sesawang atamembuat lawatan ke PETROSAINS, Pusat SainNegara atau logpenapisaminyak untuk mengumpumaklumat mengenapembentukan sumber bahan api semula jadi di Malaysia.

Menjalankan aktiviti untumengkajpenyulingaberperingkat petroleum.

Membincangkan perkara berikut:

a Sifat dan kegunaan pelbagapecahapetroleum.
b Sumbangan petroleudan
gas asli kepadpembangunan ekonomnegara.
c)  Penggunaan yang cekapetroleum dan sumbebahaapsemuljadi yang lain.

Murid boleh:

· menyenaraikan sumber bahaapsemuljadi.


· menerangkan pembentukan sumber bahan apsemula jadi.

· memerihalkan penyulingaberperingkat petroleum.



· memerihalkan sifapelbagapecahadaripada penyulingan
berperingkat petroleum.
· memerihalkan kegunaapelbagai pecahan petroleum.
· menerangkan sumbangapetroleum dan industrgas asli kepada pembangunan ekonomi
negara.
· menjanakan ide tentang carpenggunaan secara cekap sumber bahan apsemula jadi.



B1D7E1
menamakan  pelbagai sumber  bahan api semula jadi (23.5)

B3D18E1
menjelaskan pembentukan sumber bahan api semula jadi(23.5)

B4D10E1
memerhati hasil-hasil penyulingan berperingkat petroleum melalui aktiviti(23.5)


B6D6E1
Membuat pembentangan risalah yang dihasilkan mengenai:(23.5)
PETROSAINS/ Planetarium/  Pusat Sains Negara/ Logi Penapisan Minyak
atau 
Membuat pembentangan risalah yang dihasilkan mengenai:(23.5)
· Sifat dan kegunaan pelbagai pecahan petroleum.
· Sumbangan petroleum dan gas asli kepada pembangunan ekonomi negara; dan
· Penggunaan yang cekap petroleum dan sumber bahan api semula jadi yang lain



TEMA : TENAGA DALAM KEHIDUPAN

BIDANG PEMBELAJARA : 1 KEELEKTRIKAN

MINGGU
PdP
Objektif
Pembelajaran

Cadangan Aktiviti Pembelajaran

Hasil Pembelajaran
Evidens Pentaksiran

         26
( 22-28/6/15)

1.1
Memahamelektrostatik

Menjalankan aktiviti berikut:
a Menghasilkan cas elektrik statidalam bahan melalui geseran.
b Mengesan cas elektrik statimenggunakan elektroskop.
c)  Memerhatapa yang berlaku
apabila dua objek yang sama ataberlainan cas diletakkaberdekatan dan membuat kesimpulan mengenai caelektrostatik.

Membincangkan perkara berikut:
a Maksud elektrostatik.
b Jenis cas elektrik statik. c)  Sifat cas elektrik statik.
d Contoh bahan yang mudah dicaiaitu asetat dan politena.
e Fenomena harian yang berkaitan
dengan cas elektrik statik seperti kilat.
f) Langkah keselamatan yang perldiambil semasa mengendalikan cas elektrik seperti penggunaapengalir kilat.

Murid boleh:

· memerihalkan maksuelektostatik.

· menyatakan jenis cas elektrik statik.

· menyatakan sifat cas elektrik statik.

· memerihalkan bagaimana caelektrik statik dihasilkan dalam
bahan tertentu.

· memerihalkan cara mengesan cas elektrik statik.

· memerihalkan fenomenharian yang disebabkan oleh
cas elektrik statik.

· menyatakan langkah keselamatan yang perldiambil semasa pengendalian cas elektrik.



B2D11E1
mendefinisikan elektrostatik(24.1)

B3D19E1
menjelaskan jenis cas dan sifat-sifat elektrostatik (24.1)

B4D11E1
memerhati sifat-sifat cas elektrostatik melalui aktiviti(24.1)








B3D19E2
menerangkan fenomena harian yang berkaitan dengan cas elektrik statik dan langkah-langkah keselamatan yang perlu diambil semasa mengendalikan cas elektrik(24.1)




MINGGU
PdP
Objektif
Pembelajaran

Cadangan Aktiviti Pembelajaran

Hasil Pembelajaran
Evidens Pentaksiran

             27
(29/6/15-5/7/15)

1.2
Memahami keelektrikan

Mengumpudan mentafsidatmengenai sumber tenaga elektrik yang digunakan dalakehidupaharian

Menjalankan aktiviti untuk memerhatpengaliran arus elektrik menggunakajanakuasa Van de Graff dagalvanometer
Membincangkan perkara berikut:
aKeelektrikanb Arus elektrik. c)   Voltan.
d Rintangan.
e Arah arus dan pengaliran elektrodalam litaelektrik.

Murid boleh:

· memberikan contoh sumbetenagelektrik dalam kehidupan harian.
 
· menyatakan maksud keelektrikan.

· menyatakan maksud voltan.
· menyatakan maksurintangan.

· memerihalkan arah arus dapengaliran elektron dalalitar
elektrik.


B4D12E1
mengesan pengaliran arus elektrik menggunakan jana kuasa Van de Graff dan galvanometer melalui aktiviti(24.2)

B2D12E1
Mendefinisikan;  
· tenaga elektrik, 
· arus  elektrik, 
· voltan dan 
· rintangan(24.2)

B3D20E1
menjelaskan  arah pengaliran arus elektrik dan elektron dalam litar elektrik(24.1)


                 28
( 6 – 12/7/2015 )

1.3
Mengaplikasi kefahaman cara mengukur keelektrikan

Mengumpumaklumat damenjalankan persembahamultimedimengenai penemuan unibagi:
a arus iaitu ampereb voltan iaitu volt.
c)   rintangan iaitu ohm.

Memeriksa alat dan membincangkan kegunaanya dalam pengukuran:
a Arus.
b Voltan.

Membina litar elektrik serta mengukuarus dan voltannya.

Murid boleh:

· mengenal pasti alat pengukuarus.
· mengenal pasti alat pengukur voltan.
· menyatakan unit arus.
· menyatakan unit voltan.
· menyatakan unit rintangan.
· mengukur arus dalalitaelektrik.
· mengukur voltan dalalitaelektrik.




B1D8E1
menamakan alat pengukur bagi arus dan voltan  serta  unitnya (24.3)



B4D12E2
membina litar elektrik serta mengukur arus dan voltannya melalui aktiviti(24.3)


No comments:

Post a Comment