Sunday, February 15, 2015

BIDANG PEMBELAJARA : 2. PEREDARADARADAN PENGANGKUTAN

MINGGU
PdP
Objektif
Pembelajaran

Cadangan Aktiviti Pembelajaran

Hasil Pembelajaran
Evidens Pentaksiran
           6
( 2- 8/2/2015)


          











          

           

2.1
Memahami sistepengangkutadalamanusia.

Memerhatdan mengkajmodelperisian komputer atau video tentang struktujantung dan jenis salur dara(seperti: arteri, vena dan kapilaridalam sistem peredaran darah.

Mengkaji satu spesimehidujantung untuk mengenal pasti strukturnya.

Membincangkan perkara berikut:
a) fungsi jantung.
b) ciri salur darah dan fungsinya.

Menjalankan aktiviti untumembanding dan membezakadarah beroksigen dengan daraterdeoksigen.

Menjalankan simulasi pengaliradarah dalam sistem peredaran.

Membincangkan peranan sisteperedaran darah dalapengangkutan bahan.

Menjemput pegawai perubatan untumemberceramah tentang MenjagKesihatan Jantung Anda’.

Murid boleh:

·  memerihalkan sistem peredaran sebagai satu sistesaluran yang mempunyai satu pam daberinjap untuk memastikapengaliradarah dalam satarah.
·  menyatakan fungsi jantung.

·  mengenal pasti struktu
     jantunmanusia.

·  membanding dan membezakan struktur arteri, vena dan kapilari.
·  menghubungkaitkan ciri saludarah dengan fungsinya.

·  membanding dan membezakadarah beroksigen dengan darah
terdeoksigen.








B2D2E1
melabel struktur jantung manusia (19.1)
B4D2E1
memerhati dan mengenalpasti  struktur jantung  menggunakan model atau  spesimen hidup (19.1)

B4D2E2
membandingkan antara darah beroksigen dengan darah terdeoksigen melalui aktiviti (19.1)

B3D4E1
Menerangkan:  
· sistem peredaran darah manusia, 
· peranannya dalam pengangkutan bahan dan 
· kepentingan mengekalkan jantung yang sihat (19.1)









Objektif
Pembelajaran

Cadangan Aktiviti Pembelajaran

Hasil Pembelajaran
Evidens Pentaksiran

         










           7
(9-15/2/2015)

     












2.2
Menganalisa daramanusia.











Menjemput seorang pegawaperubatan untuk memberi ceramah mengenai:
a komponen darah iaitu plasma
darah, sel darah merah, sedarah putih, platlet dafungsinya.
b Kumpulan darah iaitu A, B, AB
and O.
c)  Kesesuaian antara kumpuladarah penderma dengapenerima.
d Kepentingan menderma darahe Penyimpanan dan
pengendalian darah yandidermakan.

·  mengilustrasikan laluan aliradarah dalam sistem peredaran.
·  memerihalkan peranan sisteperedaran darah dalam
pengangkutan bahan.

·  menerangkan kepentingan   mengekalkan jantung yang sihat.


Murid boleh:

·   menyatakan komponen daradan fungsinya.

·   menyatakan kumpulan darah.

·   memadankan kumpulan darapenderma kepada penerima.

·   mewajarkan kepentingamendermdarah.

·   memerihalkan bagaimandarah yang didermakadisimpan dan dikendalikan.
.














B6D3E1
Pembentangan hasil penulisan artikel dalam pelbagai bentuk persembahan mengenai: (19.2)
· komponen darah dan fungsinya.
· kumpulan darah
· kumpulan  darah penderma kepada   penerima.
· kepentingan menderma darah
· pengendalian  dan penyimpanan darah

No comments:

Post a Comment