Sunday, February 15, 2015

MINGGU
PdP
Objektif
Pembelajaran

Cadangan Aktiviti Pembelajaran

Hasil Pembelajaran
Evidens Pentaksiran
          33
( 10-16/8/15 )

1.8
Memahami kemagnetan.

Menjalankan aktiviti berikut:
a Menggunakan serbuk besi untumengkajmedan magnet satmagnet bar.
b Menggunakan kompas untumenunjukan arah medan magnet.

Membincangkan perkara berikut:
a Medan magnet.
b Hubungkait antara garisamedan magnet dan kekuatamedan magnet.

Mengkajdan membincangkan kegunaan magnet dalam kompas.

Murid boleh:
 
· memerihalkan maksud
      medamagnet.
· menghubungkaitkagarisamedan magnet dengan kekuatan medan magnet.
· menerangkan kegunaamagnet dalam kompas.

· melukiskan medan magnet satu magnet bar.

· melukiskan arah medamagnet.





B3D22E1
Menerangkan: 
· medan  magnet, 
· hubungan  antara garisan medan magnet dengan kekuatan medan magnet; dan
· kegunaan magnet dalam kompas(24.8)

B4D13E1
memerhati  medan magnet melalui  aktiviti(24.8)



1.9
Memahami keelektrmagnetan.

Menjalankan aktiviti untuk mengkajmedan magnet yang terhasil oleh aruelektrik yang mengalimelaluwayalurus.

Membincangkan maksud:
aKeelektromagnetanbElektromagnet.

Murid boleh:
 
· menghubungkaitkaaruelektrik yang mengalimelalui konduktor dengan kemagnetan.


· memerihalkan maksuelektromagnet.



B4D13E2
memerhati  medan magnet yang terhasil oleh arus elektrik yang mengalir melalui wayar lurus melalui aktiviti(24.8)


B2D14E1
Mendefinisikan; 
· keelektromagnetan  dan 
· elektromagnet(24.9)





BIDANG PEMBELAJARA : 2 PENJANAAELEKTRIK

MINGGU
PdP
Objektif
Pembelajaran
Cadangan Aktiviti
Pembelajaran

Hasil Pembelajaran
Evidens Pentaksiran

           34
( 17-23/8/15 )

2.1
Memahami
penjanaatenaga elektrik.

Meneroka laman sesawang atamengadakan lawatan ke stesejana kuasa untuk mengumpudamentafsidata berikut:
a) Pelbagajenis generatoiaitu
termal, hidroelektrik,diselnukleadan turbin gas.
b) Penjanaan tenaga elektrik
dalam pelbagajenis stesejana kuasa.
c) Sumbetenaga alternatif, contoh: tenaga solar dabiojisim.

Membincangkan persamaan daperbezaan dalam penjanaatenaga elektrik pelbagajenis stesen jana kuasa.

Menjalankan aktiviti tentanpenggunaan tenaga solamenggunakan alat sepertkotak solaatau sel sola(sel fotovolta).

Murid boleh:

·  menyenaraikan pelbagajenigenerator.

·  memerihalkan penjanaatenagelektrik daripadpelbagajenis
stesen jana kuasa.

·  membanding dan membezakapenjanaan tenagelektrik antarpelbagajenis stesen jana kuasa.

·  membercontoh sumbetenagaltenatif.



B1D9E1
menamakan pelbagai jenis generator  dan sumber tenaga altenatif (25.1)  





B3D23E1
membandingkan penjanaan tenaga elektrik oleh pelbagai jenis stesen jana kuasa(25.1)


No comments:

Post a Comment