Sunday, February 15, 2015


Objektif
Pembelajaran

Cadangan Aktiviti Pembelajaran

Hasil Pembelajaran
Evidens Pentaksiran

         










           7
(9-15/2/2015)

     












2.2
Menganalisa daramanusia.











Menjemput seorang pegawaperubatan untuk memberi ceramah mengenai:
a komponen darah iaitu plasma
darah, sel darah merah, sedarah putih, platlet dafungsinya.
b Kumpulan darah iaitu A, B, AB
and O.
c)  Kesesuaian antara kumpuladarah penderma dengapenerima.
d Kepentingan menderma darahe Penyimpanan dan
pengendalian darah yandidermakan.

·  mengilustrasikan laluan aliradarah dalam sistem peredaran.
·  memerihalkan peranan sisteperedaran darah dalam
pengangkutan bahan.

·  menerangkan kepentingan   mengekalkan jantung yang sihat.


Murid boleh:

·   menyatakan komponen daradan fungsinya.

·   menyatakan kumpulan darah.

·   memadankan kumpulan darapenderma kepada penerima.

·   mewajarkan kepentingamendermdarah.

·   memerihalkan bagaimandarah yang didermakadisimpan dan dikendalikan.
.














B6D3E1
Pembentangan hasil penulisan artikel dalam pelbagai bentuk persembahan mengenai: (19.2)
· komponen darah dan fungsinya.
· kumpulan darah
· kumpulan  darah penderma kepada   penerima.
· kepentingan menderma darah
· pengendalian  dan penyimpanan darah






MINGGU
PdP
Objektif
Pembelajaran

Cadangan Aktiviti Pembelajaran

Hasil Pembelajaran
Evidens Pentaksiran
            8
 (16-22/2/2015)
CUTI TAHUN BARU CINA

          9
(23/2/15-1/3/15)








         

2.3
Menganalisa sistepengangkutadalatumbuhan.

Memerhatikan tumbuhan yanlayu dan membincangkabagaimana ia berlaku.

Mengkaji epidermis sehelai daudbawah mikroskop untumengenal pasti stomata damembincangkan fungsinya.

Menjalankan eksperimen untumengkaji faktor yanmempengaruhi kadatranspirasi.



Murid boleh:
 
· memerihalkan bagaimantumbuhan menjadlayu.

· memerihalkan fungsi stomata.


· memerihalkan transpirasi.

· memerihalkan peranatranspirasi.


· mengenal pasti faktor yanmempengaruhi kadatranspirasi.





B4D3E1
mengenal pasti stomata dan fungsinya serta mengaitkan dengan kelayuaan  tumbuhan melalui aktiviti(19.3)



B3D5E2
menerangkan  transpirasi dan peranannya (19.3)



B5D1E1
menganalisis  faktor-faktor  yang mempengaruhi kadar transpirasi melalui eksperimen (19.3)





MINGGU
PdP
Objektif
Pembelajaran

Cadangan Aktiviti Pembelajaran

Hasil Pembelajaran
Evidens Pentaksiran
         







          

      





Menjalankan aktiviti untumengkaji yang berikut:
a Pengangkutan bahamakanan yang disintesiskamelalui floem.
b Pengangkutan air darakakdaun melalui xilem.

Mengkaji keratan rentas akarbatang dan daun untuk mengesalokasi xilem dan floem.

Membincangkan peranatranspirasi dalam pengangkutaaidan mineral.


· memerihalkan bagaimanfaktoini mempengaruhi kadatranspirasi.

· mengkaji laluan air ddalam keratan batang menggunakan
pewarna yang sesuai.


· mengenal pasti lokasi xiledafloem.




· memerihalkan fungsi xiledafloem.







B4D3E2
memerhati  laluan air dan bahan makanan dalam tumbuhan melalui aktiviti (19.3)

B2D3E1
melabel  lokasi tisu xilem dan floem dalam batang tumbuhan dikotiledon(19.3)


B3D5E1
menjelaskan  fungsi tisu xilem dan floem (19.3)



BIDANG PEMBELAJARA : 3. PERKUMUHAN

MINGGU
PdP
Objektif
Pembelajaran

Cadangan Aktiviti Pembelajaran

Hasil Pembelajaran
Evidens Pentaksiran
           10
     (2-8/2/15)

SABTU TAMBAHAN 
7/3/15









         


3.1
Memahamperkumuhamanusia.

Membincangkan maksuperkumuhan.

Mengkaji model, carta atamemerhati perisian komputeuntuk mengenalpasti orgaperkumuhan iaitu kulit, paru-pardan ginjal.

Membincangkan hasiperkumuhan bagsetiap orgaperkumuhan seperti air, karbodioksida, mineral, garam dan urea.

Membincangkan kepentingaperkumuhan.

Murid boleh:

·  menerangkan maksuperkumuhan.

·  mengenal pasti orgaperkumuhan manusia.

·  menyatakankan hasiperkumuhan bagsetiap orgaperkumuhan.

·  menerangkan kepentingaperkumuhan.



B2D4E1
mendefinisikan perkumuhan(20.1)


B1D2E1
menamakan organ-organ perkumuhan dan  hasil perkumuhan manusia bagi setiap organ (20.1)



B3D6E1
menjelaskan kepentingan perkumuhan(20.1)
           
            11
    (9-13/2/15)

3.2
Menganalisa sisteurinardalamanusia.

Mengkaji model, carta atamemerhati perisian komputer sisteurinari untuk mengenapasti lokasi ginjal, ureter, pundi kencing dan uretra.

Murid boleh:

·  mengenal pasti lokasi ginjadabahagian sistem urinari yanlain.





B2D5E1
Melabel struktur sistem urinari manusia(20.2)

No comments:

Post a Comment