Sunday, February 15, 2015

BIDANG PEMBELAJARA : 5.   PERTUMBUHAN

MINGGU
PdP
Objektif
Pembelajaran

Cadangan Aktiviti Pembelajaran

Hasil Pembelajaran
Evidens Pentaksiran


5.1
Menganalisa polpertumbuhamanusia.

Membincangkan perkara berikut:

a Ciri yang digunakan untumengukur kadar pertumbuhan seperttinggi dan berat.
b Maksud pertumbuhan.
c)   Pola pertumbuhan baglelaki dan wanita.
d Kesapengambilanutrisi kepada perkembangan fizikal
dan kesejahteraan mental
kanak-kanak.

Menjalankan aktiviti untumentafsilengkuk pertumbuhalelaki dan wanita daripadbayi ke aladewasa.

Murid boleh:

· memerihalkan maksupertumbuhan.

· mengenal pasti ciri yandigunakan untuk mengukur
kadapertumbuhan.

· menganalisa lengkupertumbuhan lelaki dan wanita.

· membanding dan membezakalengkuk pertumbuhan lelaki
dengan wanita.

· memerihalkan kesapengambilan nutrisi ke atapertumbuhan kanak-kanak.



B2D9E1
mendefinisikan pertumbuhan(22.1)

B3D15E1
menjelaskan ciri-ciri yang digunakan untuk mengukur kadar pertumbuhan(22.1)

B4D6E1
mentafsir lengkuk pertumbuhan lelaki dan wanita sejak bayi ke alam dewasa melalui aktiviti(22.1)



B3D15E2
menerangkan kesan kekurangan pengambilan nutrisi ke atas pertumbuhan kanak-kanak(22.1)



TEMA : JIRIM DALAM ALAM

BIDANG PEMBELAJARA : 1. TANADASUMBERNYA

MINGGU
PdP
Objektif
Pembelajaran

Cadangan Aktiviti Pembelajaran

Hasil Pembelajaran
Evidens Pentaksiran

           20
 ( 11-17/5/15)

1.1
Menganalisa kepelbagaiamineral dalam kerak Bumi.
Membincangkan maksud mineralMengumpudan mentafsidata
mengenai pelbagajenis mineral
yang wujud di dalam kerak Bumi:
a Unsusemuljadi iaitu emadan perak,
b Sebatian semula jadiaitoksida, karbonat, sulfida dan
silikat.

Membincang dan mengenapastunsur dalam beberapa sebatian semula jadi.

Menjalankan aktiviti untumempelajarperkara berikuta Kekerasan mineral.
b Kelarutan mineral dalam air.
c)  Kesan haba ke atas beberapa
karbonat, oksida dan sulfidlogam.

Murid boleh:

·  memerihalkan maksud mineral.


·  menerangkan melalucontomineral yang wujud dalam
bentuk unsusemula jadatau sebatian semula jadi.

·  mengenal pasti unsur dalam sebatian semula jadi.
 
·  memerihalkan sifat mineral.

·  menulis persamaan dalaperkataan untuk menunjukkan kesan haba ke atas mineral.



B2D10E1
Mendefinisikan mineral(23.1)


B3D16E1
menerangkan  dengan contoh mineral yang wujud dalam bentuk unsur semula jadi dan sebatian semula jadi(23.1)




B4D7E1
memerhati sifat-sifat mineral dan menulis persamaan dalam perkataan untuk menunjukkan kesan haba ke atas mineral melalui aktiviti(23.1)




MINGGU
PdP
Objektif
Pembelajaran

Cadangan Aktiviti Pembelajaran

Hasil Pembelajaran
Evidens Pentaksiran

                 

                     21
       ( 18-24/5/15)


1.2
Memahami
tindak balaantara logadengan bukalogam.

Menjalankan sumbangsaran damembincangkaperkara berikuta) contoh logam.
b) contoh bukan logam.

Menjalankan aktiviti untumengkajtindak balas antarbeberapa logaiaitu magnesiumaluminium, zink dan besi dengabukan logaberikut:
a oksigenb sulfur.

Murid boleh:

·  menyatakan contoh logadabukan logam.
·  memerihalkan tindak balaantara logan dan bukan logam.
·  menulis persamaan dalaperkataan bagmenunjukkatindak balas antara logam
dengan bukan logam.
·  menyatakan logam bertindabalas dengan bukan logapada kadar yang berbeza.







B4D8E1
memerhati  tindak balas antara beberapa logam iaitu magnesium, aluminium, zink dan besi dengan bukan logam melalui aktiviti(23.2)



1.3
Memahami sebatian silikon.

Mengumpudan mentafsidattentang sebatian silikon yanwujud dalam bentuk silika dan silikat.
Menjalankan aktiviti untumengkaji sifat silika dan silikat sepertberikut:
a Kelarutan dalam air.
b Tindak balas dengan asihidroklorik.
c)  Kesan haba.
Mengadakan lawatan ke kilanuntuk mempelajarprosepembuatan kaca, seramik, cielektronik dan gentian optik.
Membincangkan kegunaan sebatian silikon dalakehidupaharian.

Murid boleh:

·  menyatakapelbagai bentuk sebatian silikon.

·  menyatakan contoh silica.

·  menyatakan contoh silikat.

·  menghubungkait sifat sebatian silikon dengan kestabilannya.


·  menerangkan melalucontoh kegunaan sebatian silikon dalam
kehidupan harian.


B1D5E1
Menamakan pelbagai bentuk sebatian silikon dan memberi contoh (23.3)





B4D9E1
memerhati  sifat silika dan silikat melalui aktiviti(23.3)


B3D17E1
menjelaskan  kegunaan sebatian silikon dalam kehidupan seharian(23.3)




MINGGU
PdP
Objektif
Pembelajaran

Cadangan Aktiviti Pembelajaran

Hasil Pembelajaran
Evidens Pentaksiran

          22
( 25-29/5/15 )








       23/24

(CUTI PERTENGAHAN
TAHUN)

(30/5/2015-
14/6/2015)

HARI GAWAI

1.4
Menganalisa sebatian kalsium.

Mengumpudan mentafsidattentang kalsiukarbonat.

Menjalankan aktiviti untumengkajberikut:
a Sifat kalsium karbonaberdasarkan tindak balasnya dengan asid, kelarutannya dalam aidan kesan haba.
b Pembentukan kalsium oksid(kapur tohordan kalsiuhidroksida (kapumati).

Membincangkan perkara berikutaPenggunaan sebatian kalsiuiaitu kalsiukarbonat, kalsiuoksida dan kalsium hidroksida.
bSifat sebatian kalsium dengan
merujuk kepada kegunaannya.

Murid boleh:

·  menyatakan unsur dalam kalsiukarbonat.

·  mengenal pasti pelbagai bentuk kalsiukarbonat.

·  memerihalkan sifat kalsium karbonat.

·  menulis persamaan dalaperkataan bagtindak balas
kalsiukarbonat.

·  memerihalkan pembentukan kalsiuoksida dan kalsiuhidroksida.

·  menghubungkait sifat sebatian kalsiudengan kegunaannya.



B1D6E1
menamakan unsur dalam kalsium karbonat dan pelbagai contoh  (23.4)




B5D5E1
meneliti sifat-sifat kalsium karbonat berdasarkan tindak balasnya dengan asid, kelarutannya dalam air dan kesan haba melalui eksperimen(23.4)






B3D17E2
menjelaskan kegunaan sebatian kalsium karbonat, kalsium oksida, kalsium hidroksida. dan mengaitkan sifat-sifat sebatian kalsium dengan kegunaannya(23.4)

No comments:

Post a Comment