TARIKH : 19.1.2015
HARI : ISNIN
SAINS
| |
KELAS
|
2A(1.25-2.00)
2G(2.00-3.10)
|
Tempat
|
Makmal Biologi
|
Bidang Pembelajaran
|
Dunia Melalui Deria Kita
|
Objektif Pembelajaran
|
Memahami deria bau
|
Hasil Pembelajaran
|
Mengenalpasti struktur hidung dan kedudukan sel deria untuk mengesan bau.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Berbincang mengenal struktur hidung dan kedudukan sel deria untuk mengesan bau berpandukan buke teks dan buku kerja
|
Bahan PdP
|
Buku Teks,Buku Kerja
|
Nilai Murni
|
Mensyukuri nikmat yang dikurniakan Tuhan.
|
Refleksi
|
2A dan 2G -Objektif tercapai
|
SAINS
| |
KELAS
|
3D(4.00-5.10)
|
Tempat
|
Makmal B
|
Bidang Pembelajaran
|
RESPIRASI
|
Objektif Pembelajaran
|
Memahami pengangkutan oksigen dalam badan
|
Hasil Pembelajaran
|
Menayangkan video atau perisian computer dan mengumpul maklumat serta mentafsir data tentang perkara berikut:
1. Resapan oksigen daripada alveoli ke dalam kapilari darah dan
daripada kapilari darah ke dalam sel.
2.Pengangkutan oksigen oleh sel darah merah dalam bentuk
oksihemoglobin
|
Aktiviti Pembelajaran
|
1. Memerhati resapan oksigen daripada alveoli ke dalam kapilari
Darah
2. Memerhati pengangkutan oksigen oleh darah.
3. Memerhatikan resepan oksigen daripada kapilari darah ke
dalam sel
|
Bahan PdP
|
Buku Teks,Buku Kerja
|
Nilai Murni
|
Mensyukuri nikmat yang dikurniakan Tuhan.
|
Refleksi
|
80% pelajar dapat memahami pengangkutan oksigen dalam badan dan latihan diberikan sebagai pengukuhan.
|
TARIKH : 20.1.2015
HARI : SELASA
SAINS
| |
KELAS
|
3B(2.00-3.10)
3H(5.10-6.20)
|
Tempat
|
Makmal B
|
Bidang Pembelajaran
|
RESPIRASI
|
Objektif Pembelajaran
|
Memahami pengangkutan oksigen dalam badan
|
Hasil Pembelajaran
|
Menayangkan video atau perisian computer dan mengumpul maklumat serta mentafsir data tentang perkara berikut:
1. Resapan oksigen daripada alveoli ke dalam kapilari darah dan
daripada kapilari darah ke dalam sel.
2.Pengangkutan oksigen oleh sel darah merah dalam bentuk
oksihemoglobin
|
Aktiviti Pembelajaran
|
1. Memerhati resapan oksigen daripada alveoli ke dalam kapilari
Darah
2. Memerhati pengangkutan oksigen oleh darah.
3. Memerhatikan resepan oksigen daripada kapilari darah ke
dalam sel
|
Bahan PdP
|
Buku Teks,Buku Kerja
|
Nilai Murni
|
Mensyukuri nikmat yang dikurniakan Tuhan.
|
Refleksi
|
3B-80% pelajar dapat memahami pengangkutan oksigen dalam
badan dan latihan diberikan sebagai pengukuhan.
3H-50% pelajar dapat memahami pengangkutan oksigen dalam
badan dan latihan diberikan sebagai pengukuhan.
|
SAINS
| |
KELAS
|
2G(3.25-4.00)
|
Tempat
|
Makmal Biologi
|
Bidang Pembelajaran
|
Dunia Melalui Deria Kita
|
Objektif Pembelajaran
|
Memahami deria rasa
|
Hasil Pembelajaran
|
Mengenalpasti bahagian lidah dan kepekaan lidah terhadap rangsangan deria rasa serta hubungan antara deria bau dan deria rasa.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Menjalankan aktiviti berkaitan:
(a) Mengenalpasti rangsanan yang berlainan pada lidah.
(b) Mengenalpasi hubungan antara deria bau dan deria rasa.
|
Bahan PdP
|
Buku Teks,Buku Kerja
|
Nilai Murni
|
Mensyukuri nikmat yang dikurniakan Tuhan.
|
Refleksi
|
90% pelajar dapat memahami deria rasa dan latihan diberikan.
|
TARIKH : 22.1.2015
HARI : RABU
SAINS
| |
KELAS
|
3B(2.00-3.10)
3H(5.10-6.20)
|
Tempat
|
Makmal B
|
Bidang Pembelajaran
|
RESPIRASI
|
Objektif Pembelajaran
|
Memahami pengangkutan oksigen dalam badan manusia. Menyedari kepentingan system respirasi yang sihat.
|
Hasil Pembelajaran
|
1.Memerihalkan resapan oksigen daripada alveoli kedalam kapilari darah.
2.Memerihalkan pengangkutan oksigen oleh darah.
3. Memerihalkan resapan oksigen daripada kapilari darah ke
dalam sel.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Menayangkan video atau perisian computer dan mengumpul maklumat serta mentafsir data tentang perkara berikut:
a) Resapan oksigen daripada alveoli kedalam kapilari darah dan daripada kapilari darah ke dalam sel.
b) Pengangkutan oksigen oleh sel darah merah dalam bentuk
oksihemoglobin
|
Bahan PdP
|
Buku Teks,Buku Kerja
|
Nilai Murni
|
Mensyukuri nikmat yang dikurniakan Tuhan.
|
Refleksi
|
3B-90% pelajar dapat memahami pengangkutan oksigen dalam badan manusia dan menyedari kepentingan system respirasi yang sihat.
.
3H-60% pelajar dapat Memahami pengangkutan oksigen dalam badan
manusia dan menyedari kepentingan system respirasi yang sihat.
|
SAINS
| |
KELAS
|
2A(3.25-4.35)
|
Tempat
|
Makmal Biologi
|
Bidang Pembelajaran
|
Dunia Melalui Deria Kita
|
Objektif Pembelajaran
|
Memahami deria rasa
|
Hasil Pembelajaran
|
Mengenalpasti bahagian lidah dan kepekaan lidah terhadap rangsangan deria rasa serta hubungan antara deria bau dan deria rasa.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Menjalankan aktiviti berkaitan:
(a) Mengenalpasti rangsanan yang berlainan pada lidah.
(b) Mengenalpasi hubungan antara deria bau dan deria rasa.
|
Bahan PdP
|
Buku Teks,Buku Kerja
|
Nilai Murni
|
Mensyukuri nikmat yang dikurniakan Tuhan.
|
Refleksi
|
Objektif tercapai.
|
TARIKH : 23.1.2015
HARI : KHAMIS
SAINS
| |
KELAS
|
2A(12.50-2.00)
2G(4.00-5.10)
|
Tempat
|
Makmal Biologi
|
Bidang Pembelajaran
|
Dunia Melalui Deria Kita
|
Objektif Pembelajaran
|
Memahami deria pendengaran
|
Hasil Pembelajaran
|
Mengenal pasti struktur telinga manusia
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Memerhati dan mengenal pasti struktur telinga manusia.
|
Bahan PdP
|
Buku Teks,Buku Kerja
|
Nilai Murni
|
Mensyukuri nikmat yang dikurniakan Tuhan.
|
Refleksi
|
2A-Objektif tercapai dan latihan diberikan.
2G-60% pelajar menguasai objektif pembelajaran dan dikukuhkan lagi
dengan latihan.
|
SAINS
| |
KELAS
|
3D(3.25-4.35)
|
Tempat
|
Makmal B
|
Bidang Pembelajaran
|
RESPIRASI
|
Objektif Pembelajaran
|
Menyedari kepentingan sistem respirasi yang sihat.
|
Hasil Pembelajaran
|
1.Menyenaraikan pelbagai bahan yang memudaratkan sistem respirasi.
2.Menerangkan kesan bahan cemar kepada sistem respirasi.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Mengumpul dan mentafsir data tentang perkara berikut:
a) Bahanyang memudaratkan system respirasiseperti nikotin
dantar (daripada asap rokok),
sulfur dioksida(daripada kilang),dan karbon monoksida (daripada asap kenderaan) serta jerebu.
b) Kesan pelbagaibahanyang memudaratkansistem respirasi seperti toksindankarsinogen.
c) Pelbagai penyakit sistem respirasi.
|
Bahan PdP
|
Buku Teks,Buku Kerja
|
Nilai Murni
|
Mensyukuri nikmat yang dikurniakan Tuhan.
|
Refleksi
|
90% pelajar dapat menyenaraikan pelbagai bahan yang memudaratkan sistem respirasi.dan menerangkan kesan bahan cemar kepada sistem respirasi.
|
TARIKH : 24.1.2015
HARI : JUMAAT
SAINS
| |
KELAS
|
3B(2.00-2.35)
3H(4.00-4.35)
3D(5.10-6.20)
|
Tempat
|
Makmal B
|
Bidang Pembelajaran
|
RESPIRASI
|
Objektif Pembelajaran
|
Menyedari kepentingan sistem respirasi yang sihat.
|
Hasil Pembelajaran
|
1. Menyenaraikan pelbagai penyakityang mempengaruhi
sistem respirasi.
2.Mempraktikkanamalan baik untukmeningkatkankualiti udara.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
1.Menjalankan aktiviti untuk menunjukan kesan
merokok kepada paru-paru.
2.Mengadakan atau membuat lawatan ke pameran
Tentang kesan merokok dan pelbagai penyakit
yang berkaitan dengan paru-paru.
3. Sumbangsaran pelbagai ide tentang cara untuk menperbaiki
Kualiti udara dan mengamalkannya
|
Bahan PdP
|
Buku Teks,Buku Kerja
|
Nilai Murni
|
Mensyukuri nikmat yang dikurniakan Tuhan.
|
Refleksi
|
3B-Objektif tercapai
3H-70 % pelajar dapat menyenaraikan pelbagai penyakit yang
mempengaruhi sistem respirasi.
3D-Objektif tercapai
|
No comments:
Post a Comment