TARIKH : 2.3.2015
HARI : ISNIN
SAINS
| |
KELAS
|
3D(12.50-2.00)
3B(4.35-5.10)
3H(5.10-6.20)
|
Tempat
|
Makmal B
|
Bidang Pembelajaran
|
Perkumuhan
|
Objektif Pembelajaran
|
Menganalisa perkumuhan dalam tumbuhan
|
Hasil Pembelajaran
|
1.Memerihalkan cara tumbuhan menyingkirkan hasil perkumuhan.
2. Mengenal pasti hasil perkumuhan tumbuhan
|
Mengumpul dan mentafsir data berikut:
a) Cara tumbuhan menyingkirkan hasil perkumuhan.
b) Hasil perkumuhan tumbuhan ialah karbon dioksida, air dan
hasil perkumuhan yang kompleks.
| |
Bahan PdP
|
Buku Teks,Buku Kerja
|
Nilai Murni
|
Mensyukuri nikmat yang dikurniakan Tuhan.
|
Refleksi
|
3D & 3B Onjektif tercapai
3H-50% pelajar dapat menyatakan cara tumbuhan menyingkirkan hasil perkumuhan.
|
SAINS
| |
KELAS
|
2G(2.00-3.10)
|
Tempat
|
Makmal Biologi
|
Bidang Pembelajaran
|
Dunia Melalui Deria Kita
|
Objektif Pembelajaran
|
Memahami rangsangan dan gerak balastumbuhan
|
Hasil Pembelajaran
|
Menghubungkait gerak balas tumbuhan dengan
Kemandiriannya
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Membincangkan bagaimana gerak balas terhadap ransangan
penting untuk kemandirian tumbuhan.
|
Bahan PdP
|
Buku Teks,Buku Kerja
|
Nilai Murni
|
Mensyukuri nikmat yang dikurniakan Tuhan.
|
Refleksi
|
2A & 2G-Objektif tercapai
|
TARIKH : 3.3.2015
HARI : SELASA
SAINS
| |
KELAS
|
2A(12.50-2.00)
|
Tempat
|
Makmal Biologi
|
Bidang Pembelajaran
|
Dunia Melalui Deria Kita
|
Objektif Pembelajaran
|
Mengukuhkan pengetahuan pelajar mengenai tajuk yang telah diajar
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat memahami bab 1
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Ujian topikal untuk Bab 1
|
Bahan PdP
|
Buku Teks,Buku Kerja
|
Nilai Murni
|
Mensyukuri nikmat yang dikurniakan Tuhan.
|
Refleksi
|
Objektif tercapai
|
SAINS
| |
KELAS
|
3B(2.00-3.10)
|
Tempat
|
Makmal B
|
Bidang Pembelajaran
|
Pembiakan
|
Objektif Pembelajaran
|
Memahami pembiakan seks dan aseks.
|
Hasil Pembelajaran
|
Menyatakan kepentingan pembiakan.
· membanding dan membezakan pembiakan seks dengan aseks.
· menyatakan jenis pembiakan.
· menyatakan maksud persenyawaan.
· memerihalkan persenyawaan dalam dan luar.
mengelaskan haiwan dan tumbuhan mengikut
cara pembiakannya.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Membincangkan perkara berikut:
a) Kepentingan dan jenis pembiakan.
b) Persamaan dan perbezaan antara pembiakan seks
dengan aseks
Menggunakan carta, gambar rajah, video atau perisian komputer untuk mengkaji perkara berikut:
a) Persenyawaan.
b) Persenyawaan dalam dan luar.
c) Pelbagai cara pembiakan aseks iaitu belahan dedua,
penunasan, pembentukan spora dan pembiakan vegetatif
serta penjanaan semula.
Membincang dan mengelaskan haiwan dan tumbuhan berdasarkan cara pembiakannya.
|
Bahan PdP
|
Buku Teks,Buku Kerja
|
Nilai Murni
|
Mensyukuri nikmat yang dikurniakan Tuhan.
|
Refleksi
|
Objektif tercapai
|
TARIKH : 4.3.2015
HARI : RABU
SAINS
| |
KELAS
|
3D(12.5-1.25)
3H(2.00-3.10)
|
Tempat
|
Makmal B
|
Bidang Pembelajaran
|
Pembiakan
|
Objektif Pembelajaran
|
Memahami pembiakan seks dan aseks.
|
Hasil Pembelajaran
|
Menyatakan kepentingan pembiakan.
· membanding dan membezakan pembiakan seks dengan aseks.
· menyatakan jenis pembiakan.
· menyatakan maksud persenyawaan.
· memerihalkan persenyawaan dalam dan luar.
mengelaskan haiwan dan tumbuhan mengikut
cara pembiakannya.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Membincangkan perkara berikut:
a) Kepentingan dan jenis pembiakan.
b) Persamaan dan perbezaan antara pembiakan seks
dengan aseks
Menggunakan carta, gambar rajah, video atau perisian komputer untuk mengkaji perkara berikut:
a) Persenyawaan.
b) Persenyawaan dalam dan luar.
c) Pelbagai cara pembiakan aseks iaitu belahan dedua,
penunasan, pembentukan spora dan pembiakan vegetatif
serta penjanaan semula.
Membincang dan mengelaskan haiwan dan tumbuhan berdasarkan cara pembiakannya.
|
Bahan PdP
|
Buku Teks,Buku Kerja
|
Nilai Murni
|
Mensyukuri nikmat yang dikurniakan Tuhan.
|
Refleksi
|
3B-Objektif tercapai
3H-50% objektif tercapai dan latihan diberikan.
|
SAINS
| |
KELAS
|
2G (3.25-4.35)
|
Tempat
|
Makmal Biologi
|
Bidang Pembelajaran
|
Dunia Melalui Deria Kita
|
Objektif Pembelajaran
|
Mengukuhkan pengetahuan pelajar mengenai tajuk yang telah diajar
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat memahami bab 1
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Ujian topikal untuk Bab 1
|
Bahan PdP
|
Buku Teks,Buku Kerja .kertas ujian
|
Nilai Murni
|
Mensyukuri nikmat yang dikurniakan Tuhan.
|
Refleksi
|
Ada beberapa pelajar yang masih perlukan bimbingan
|
TARIKH : 5.3.2015
HARI : KHAMIS
SAINS
| |
KELAS
|
3B(2.00-3.10)
3D(3.25-4.34)
|
Tempat
|
Makmal B
|
Bidang Pembelajaran
|
Pembiakan
|
Objektif Pembelajaran
|
Menganalisa sistem pembiakan lelaki
|
Hasil Pembelajaran
|
Murid boleh :
· mengenal pasti bahagian sistem pembiakan lelaki.
· memerihalkan fungsi setiap bahagian sistem pembiakan lelaki.
· menyatakan peranan sperma dalam pembiakan.
· memerihalkan perubahan yang berlaku pada lelaki
semasa baligh.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Mengenal pasti bahagian sistem pembiakan lelaki dengan menggunakan carta, model, video atau perisian komputer:
a) Organ seks iaitu testis dan zakar.
b) Bahagian lain yang berkaitan iaitu skrotum, uretra, salur
sperma dan kelenjar prostat.
Membincangkan perkara berikut:
a) Fungsi setiap bahagian sistem pembiakan lelaki.
b) Peranan sperma dalam
pembiakan.
c) Perubahan fizikal, fisiologi dan emosi lelaki semasa baligh
|
Bahan PdP
|
Buku Teks,Buku Kerja
|
Nilai Murni
|
Mensyukuri nikmat yang dikurniakan Tuhan.
|
Refleksi
|
Objektif tercapai
|
SAINS
| |
KELAS
|
2G(5.10-6.20)
|
Tempat
|
Makmal Biologi
|
Bidang Pembelajaran
|
Nutrisi
|
Objektif Pembelajaran
|
Menganalisa kelas-kelas makanan
|
Hasil Pembelajaran
|
Menerangkan melalui contoh kelas makanan.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Membincangkan kelas makanan iaitu karbohidrat, protein, lemak,
vitamin, mineral, pelawas dan air serta menyatakan fungsinya
|
Bahan PdP
|
Buku Teks,Buku Kerja
|
Nilai Murni
|
Mensyukuri nikmat yang dikurniakan Tuhan.
|
Refleksi
|
Objektif tercapai
|
TARIKH : 6.3.2015
HARI : JUMAAT
SAINS
| |
KELAS
|
3H(2.00-2.35)
|
Tempat
|
Makmal B
|
Bidang Pembelajaran
|
Pembiakan
|
Objektif Pembelajaran
|
Menganalisa sistem pembiakan lelaki
|
Hasil Pembelajaran
|
Murid boleh :
· mengenal pasti bahagian sistem pembiakan lelaki.
· memerihalkan fungsi setiap bahagian sistem pembiakan lelaki.
· menyatakan peranan sperma dalam pembiakan.
· memerihalkan perubahan yang berlaku pada lelaki
semasa baligh.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Mengenal pasti bahagian sistem pembiakan lelaki dengan menggunakan carta, model, video atau perisian komputer:
a) Organ seks iaitu testis dan zakar.
b) Bahagian lain yang berkaitan iaitu skrotum, uretra, salur
sperma dan kelenjar prostat.
Membincangkan perkara berikut:
a) Fungsi setiap bahagian sistem pembiakan lelaki.
b) Peranan sperma dalam
pembiakan.
c) Perubahan fizikal, fisiologi dan emosi lelaki semasa baligh
|
Bahan PdP
|
Buku Teks,Buku Kerja
|
Nilai Murni
|
Mensyukuri nikmat yang dikurniakan Tuhan.
|
Refleksi
|
Objektif tercapai
|
SAINS
| |
KELAS
|
2A(2.35-3.45)
|
Tempat
|
Makmal Biologi
|
Bidang Pembelajaran
|
Nutrisi
|
Objektif Pembelajaran
|
Menganalisa kelas-kelas makanan
|
Hasil Pembelajaran
|
Menerangkan melalui contoh kelas makanan.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Membincangkan kelas makanan iaitu karbohidrat, protein, lemak,
vitamin, mineral, pelawas dan air serta menyatakan fungsinya
|
Bahan PdP
|
Buku Teks,Buku Kerja
|
Nilai Murni
|
Mensyukuri nikmat yang dikurniakan Tuhan.
|
Refleksi
|
Objektif tercapai
|
Terima Kasih kerana telah menyediakan bolg rph untuk minggu pertama hingga minggu ke 10 untuk semakan saya.
ReplyDeleteBlog tuan lengkap dan menarik.
Sila kekalkan usaha murni ini.
“People who love going to work are more productive and more creative” –Simon Sinek