SMK SERIAN
RANCANGAN PEMBELAJARAN TAHUNAN (2015)
TEMA : PENYENGGARAAN DAN KESINAMBUNGAN HIDUP
BIDANG PEMBELAJARAN : 1. RESPIRASI
MINGGU
PdP
|
Objektif
Pembelajaran
|
Cadangan Aktiviti Pembelajaran
|
Hasil Pembelajaran
|
Evidens Pentaksiran
|
1
|
1-4/1/2015 CUTI AKHIR TAHUN
| |||
2
|
5 – 11 /1/2-15 CUTI PERSEKOLAAHAN ( Surat Siaran )
| |||
3
(12 – 18/1/2015)
4
|
1.1
Menganalisa mekanisma pernafasan manusia.
|
Memerhatikan model atau perisian komputer untuk mengenalpasti struktur sistem respirasi manusia yang terdiri daripada rongga hidung, trakea, bronkus paru-paru, tulang rusuk, diafragma dan otot interkosta.
Mengkaji model paru-paru bagi mengenal pasti bronkus, bronkiol dan alveolus.
Membina model sistem respirasi manusia yang berfungsi untuk menunjukkan hubungan antara tekanan udara dalam rongga toraks dengan proses tarikan dan hembusan nafas.
Membincangkan mekanisma pernafasan.
|
Murid boleh:
![]()
· mengenal pasti struktur sistem respirasi manusia.
· mengenal pasti struktur paru- paru.
· memerihalkan proses menarik dan menghembus nafas.
· menghubung kait perubahan tekanan udara dalam rongga
toraks dengan tarikan dan
hembusan nafas.
· memerihalkan mekanisma pernafasan.
|
B2D1E1
melabel struktur sistem respirasi dan struktur peparu manusia (18.1)
B6D1E1
membina model sistem respirasi manusia untuk menunjukkan proses tarikan dan hembusan nafas (18.1)
B3D1E1
menerangkan mekanisme pernafasan (18.1)
|
MINGGU
PdP
|
Objektif
Pembelajaran
|
Cadangan Aktiviti Pembelajaran
|
Hasil Pembelajaran
|
Evidens Pentaksiran
|
4
( 19 – 25 /1/2015 )
|
1.2
Memahami pengangkutan oksigen dalam badan manusia.
|
Menayangkan video atau perisian komputer dan mengumpul maklumat serta mentafsir data tentang perkara berikut:
a) Resapan oksigen daripada alveoli ke dalam kapilari darah dan daripada kapilari darah ke dalam sel.
b) Pengangkutan oksigen oleh sel
darah merah dalam bentuk oksihemoglobin.
|
Murid boleh:
![]()
· memerihalkan resapan oksigen daripada alveoli ke dalam kapilari darah.
· memerihalkan pengangkutan oksigen oleh darah.
· memerihalkan resapan oksigen daripada kapilari darah ke
dalam sel.
|
B3D2E1
menghuraikan proses resapan dan pengangkutan oksigen oleh darah dari peparu ke sel badan(18.2).
|
MINGGU
PdP
|
Objektif
Pembelajaran
|
Cadangan Aktiviti Pembelajaran
|
Hasil Pembelajaran
|
Evidens Pentaksiran
|
5
( 26/1/2015 – 1/2/2015)
7
|
1.3
Menyedari kepentingan sistem respirasi yang sihat.
|
Mengumpul dan mentafsir data tentang perkara berikut:
a) Bahan yang memudaratkan system respirasi seperti nikotin
dan tar (daripada asap rokok),
sulfur dioksida (daripada kilang), dan karbon monoksida (daripada asap kenderaan) serta jerebu.
b) Kesan pelbagai bahan yang memudaratkan sistem respirasi seperti toksin dan karsinogen.
c) Pelbagai penyakit sistem respirasi.
Menjalankan aktiviti untuk menunjukan kesan merokok kepada paru-paru.
Mengadakan atau membuat lawatan ke pameran tentang kesan merokok dan pelbagai penyakit yang berkaitan dengan paru-paru.
Sumbangsaran pelbagai ide tentang cara untuk menperbaiki kualiti udara dan mengamalkannya.
|
Murid boleh:
![]()
bahan yang memudaratkan sistem respirasi.
· menerangkan kesan bahan cemar kepada sistem respirasi.
· menyenaraikan pelbagai penyakit yang mempengaruhi
sistem respirasi.
· mempraktikkan amalan baik untuk meningkatkan kualiti udara.
|
B1D1E1
menamakan pelbagai bahan dan penyakit yang memudaratkan sistem respirasi (18.3)
B3D3E1
menjelaskan kesan bahan cemar kepada sistem respirasi (18.3)
B6D2E1
Pembentangan hasil buku skrap dalam pelbagai bentuk persembahan bertajuk “Kepentingan sistem respirasi yang sihat”:
· Bahan cemar udara
· pelbagai penyakit yang berkaitan dengan sistem respirasi
· Cara untuk memperbaiki kualiti udara
· Amalan mengekalkan udara yang bersih.
(18.3)
|
No comments:
Post a Comment