BIDANG PEMBELAJARAN : 5. PERTUMBUHAN
MINGGU
PdP
|
Objektif
Pembelajaran
|
Cadangan Aktiviti Pembelajaran
|
Hasil Pembelajaran
|
Evidens Pentaksiran
|
5.1
Menganalisa pola pertumbuhan manusia.
|
Membincangkan perkara berikut:
a) Ciri yang digunakan untuk mengukur kadar pertumbuhan seperti tinggi dan berat.
b) Maksud pertumbuhan.
c) Pola pertumbuhan bagi lelaki dan wanita.
d) Kesan pengambilan nutrisi kepada perkembangan fizikal
dan kesejahteraan mental
kanak-kanak.
Menjalankan aktiviti untuk mentafsir lengkuk pertumbuhan lelaki dan wanita daripada bayi ke alam dewasa.
|
Murid boleh:
· memerihalkan maksud pertumbuhan.
· mengenal pasti ciri yang digunakan untuk mengukur
kadar pertumbuhan.
· menganalisa lengkuk pertumbuhan lelaki dan wanita.
· membanding dan membezakan lengkuk pertumbuhan lelaki
dengan wanita.
· memerihalkan kesan pengambilan nutrisi ke atas pertumbuhan kanak-kanak.
|
B2D9E1
mendefinisikan pertumbuhan(22.1)
B3D15E1
menjelaskan ciri-ciri yang digunakan untuk mengukur kadar pertumbuhan(22.1)
B4D6E1
mentafsir lengkuk pertumbuhan lelaki dan wanita sejak bayi ke alam dewasa melalui aktiviti(22.1)
B3D15E2
menerangkan kesan kekurangan pengambilan nutrisi ke atas pertumbuhan kanak-kanak(22.1)
|
TEMA : JIRIM DALAM ALAM
BIDANG PEMBELAJARAN : 1. TANAH DAN SUMBERNYA
MINGGU
PdP
|
Objektif
Pembelajaran
|
Cadangan Aktiviti Pembelajaran
|
Hasil Pembelajaran
|
Evidens Pentaksiran
|
20
( 11-17/5/15)
|
1.1
Menganalisa kepelbagaian mineral dalam kerak Bumi.
|
Membincangkan maksud mineral. Mengumpul dan mentafsir data
mengenai pelbagai jenis mineral
yang wujud di dalam kerak Bumi:
a) Unsur semula jadi iaitu emas dan perak,
b) Sebatian semula jadi iaitu oksida, karbonat, sulfida dan
silikat.
Membincang dan mengenal pasti unsur dalam beberapa sebatian semula jadi.
Menjalankan aktiviti untuk mempelajari perkara berikut: a) Kekerasan mineral.
b) Kelarutan mineral dalam air.
c) Kesan haba ke atas beberapa
karbonat, oksida dan sulfida logam.
|
Murid boleh:
· memerihalkan maksud mineral.
· menerangkan melalui contoh mineral yang wujud dalam
bentuk unsur semula jadi atau sebatian semula jadi.
· mengenal pasti unsur dalam sebatian semula jadi.
![]()
· memerihalkan sifat mineral.
· menulis persamaan dalam perkataan untuk menunjukkan kesan haba ke atas mineral.
|
B2D10E1
Mendefinisikan mineral(23.1)
B3D16E1
menerangkan dengan contoh mineral yang wujud dalam bentuk unsur semula jadi dan sebatian semula jadi(23.1)
B4D7E1
memerhati sifat-sifat mineral dan menulis persamaan dalam perkataan untuk menunjukkan kesan haba ke atas mineral melalui aktiviti(23.1)
|
MINGGU
PdP
|
Objektif
Pembelajaran
|
Cadangan Aktiviti Pembelajaran
|
Hasil Pembelajaran
|
Evidens Pentaksiran
|
21
( 18-24/5/15)
|
1.2
Memahami
tindak balas antara logam dengan bukan logam.
|
Menjalankan sumbangsaran dan membincangkan perkara berikut: a) contoh logam.
b) contoh bukan logam.
Menjalankan aktiviti untuk mengkaji tindak balas antara beberapa logam iaitu magnesium, aluminium, zink dan besi dengan bukan logam berikut:
a) oksigen. b) sulfur.
|
Murid boleh:
· menyatakan contoh logam dan bukan logam.
![]()
· menulis persamaan dalam perkataan bagi menunjukkan tindak balas antara logam
dengan bukan logam.
· menyatakan logam bertindak balas dengan bukan logam pada kadar yang berbeza.
|
B4D8E1
memerhati tindak balas antara beberapa logam iaitu magnesium, aluminium, zink dan besi dengan bukan logam melalui aktiviti(23.2)
|
1.3
Memahami sebatian silikon.
|
Mengumpul dan mentafsir data tentang sebatian silikon yang wujud dalam bentuk silika dan silikat.
Menjalankan aktiviti untuk mengkaji sifat silika dan silikat seperti berikut:
a) Kelarutan dalam air.
b) Tindak balas dengan asid hidroklorik.
c) Kesan haba.
Mengadakan lawatan ke kilang untuk mempelajari proses pembuatan kaca, seramik, cip elektronik dan gentian optik.
Membincangkan kegunaan sebatian silikon dalam kehidupan harian.
|
Murid boleh:
· menyatakan pelbagai bentuk sebatian silikon.
· menyatakan contoh silica.
· menyatakan contoh silikat.
· menghubungkait sifat sebatian silikon dengan kestabilannya.
· menerangkan melalui contoh kegunaan sebatian silikon dalam
kehidupan harian.
|
B1D5E1
Menamakan pelbagai bentuk sebatian silikon dan memberi contoh (23.3)
B4D9E1
memerhati sifat silika dan silikat melalui aktiviti(23.3)
B3D17E1
menjelaskan kegunaan sebatian silikon dalam kehidupan seharian(23.3)
|
MINGGU
PdP
|
Objektif
Pembelajaran
|
Cadangan Aktiviti Pembelajaran
|
Hasil Pembelajaran
|
Evidens Pentaksiran
|
22
( 25-29/5/15 )
23/24
(CUTI PERTENGAHAN
TAHUN)
(30/5/2015-
14/6/2015)
HARI GAWAI
|
1.4
Menganalisa sebatian kalsium.
|
Mengumpul dan mentafsir data tentang kalsium karbonat.
Menjalankan aktiviti untuk mengkaji berikut:
a) Sifat kalsium karbonat berdasarkan tindak balasnya dengan asid, kelarutannya dalam air dan kesan haba.
b) Pembentukan kalsium oksida (kapur tohor) dan kalsium hidroksida (kapur mati).
Membincangkan perkara berikut: a) Penggunaan sebatian kalsium iaitu kalsium karbonat, kalsium oksida dan kalsium hidroksida.
b) Sifat sebatian kalsium dengan
merujuk kepada kegunaannya.
|
Murid boleh:
· menyatakan unsur dalam kalsium karbonat.
· mengenal pasti pelbagai bentuk kalsium karbonat.
![]()
· menulis persamaan dalam perkataan bagi tindak balas
kalsium karbonat.
· memerihalkan pembentukan kalsium oksida dan kalsium hidroksida.
· menghubungkait sifat sebatian kalsium dengan kegunaannya.
|
B1D6E1
menamakan unsur dalam kalsium karbonat dan pelbagai contoh (23.4)
B5D5E1
meneliti sifat-sifat kalsium karbonat berdasarkan tindak balasnya dengan asid, kelarutannya dalam air dan kesan haba melalui eksperimen(23.4)
B3D17E2
menjelaskan kegunaan sebatian kalsium karbonat, kalsium oksida, kalsium hidroksida. dan mengaitkan sifat-sifat sebatian kalsium dengan kegunaannya(23.4)
|
No comments:
Post a Comment