MINGGU
PdP
|
Objektif
Pembelajaran
|
Cadangan Aktiviti Pembelajaran
|
Hasil Pembelajaran
|
Evidens Pentaksiran
|
33
( 10-16/8/15 )
|
1.8
Memahami kemagnetan.
|
Menjalankan aktiviti berikut:
a) Menggunakan serbuk besi untuk mengkaji medan magnet satu magnet bar.
b) Menggunakan kompas untuk menunjukan arah medan magnet.
Membincangkan perkara berikut:
a) Medan magnet.
b) Hubungkait antara garisan medan magnet dan kekuatan medan magnet.
Mengkaji dan membincangkan kegunaan magnet dalam kompas.
|
Murid boleh:
![]() ![]()
· memerihalkan maksud
medan magnet.
· menghubungkaitkan garisan medan magnet dengan kekuatan medan magnet.
· menerangkan kegunaan magnet dalam kompas.
· melukiskan medan magnet satu magnet bar.
· melukiskan arah medan magnet.
|
B3D22E1
Menerangkan:
· medan magnet,
· hubungan antara garisan medan magnet dengan kekuatan medan magnet; dan
· kegunaan magnet dalam kompas(24.8)
B4D13E1
memerhati medan magnet melalui aktiviti(24.8)
|
1.9
Memahami keelektro magnetan.
|
Menjalankan aktiviti untuk mengkaji medan magnet yang terhasil oleh arus elektrik yang mengalir melalui wayar lurus.
Membincangkan maksud:
a) Keelektromagnetan. b) Elektromagnet.
|
Murid boleh:
![]()
· menghubungkaitkan arus elektrik yang mengalir melalui konduktor dengan kemagnetan.
· memerihalkan maksud elektromagnet.
|
B4D13E2
memerhati medan magnet yang terhasil oleh arus elektrik yang mengalir melalui wayar lurus melalui aktiviti(24.8)
B2D14E1
Mendefinisikan;
· keelektromagnetan dan
· elektromagnet(24.9)
|
BIDANG PEMBELAJARAN : 2. PENJANAAN ELEKTRIK
MINGGU
PdP
|
Objektif
Pembelajaran
|
Cadangan Aktiviti
Pembelajaran
|
Hasil Pembelajaran
|
Evidens Pentaksiran
|
34
( 17-23/8/15 )
|
2.1
Memahami
penjanaan tenaga elektrik.
|
Meneroka laman sesawang atau mengadakan lawatan ke stesen jana kuasa untuk mengumpul dan mentafsir data berikut:
a) Pelbagai jenis generator iaitu
termal, hidroelektrik,disel, nuklear dan turbin gas.
b) Penjanaan tenaga elektrik
dalam pelbagai jenis stesen jana kuasa.
c) Sumber tenaga alternatif, contoh: tenaga solar dan biojisim.
Membincangkan persamaan dan perbezaan dalam penjanaan tenaga elektrik pelbagai jenis stesen jana kuasa.
Menjalankan aktiviti tentang penggunaan tenaga solar menggunakan alat seperti kotak solar atau sel solar (sel fotovolta).
|
Murid boleh:
· menyenaraikan pelbagai jenis generator.
· memerihalkan penjanaan tenaga elektrik daripada pelbagai jenis
stesen jana kuasa.
· membanding dan membezakan penjanaan tenaga elektrik antara pelbagai jenis stesen jana kuasa.
· memberi contoh sumber tenaga altenatif.
|
B1D9E1
menamakan pelbagai jenis generator dan sumber tenaga altenatif (25.1)
B3D23E1
membandingkan penjanaan tenaga elektrik oleh pelbagai jenis stesen jana kuasa(25.1)
|
No comments:
Post a Comment