MINGGU
PdP
|
Objektif
Pembelajaran
|
Cadangan Aktiviti Pembelajaran
|
Hasil Pembelajaran
|
Evidens Pentaksiran
|
4.7
Menilai kepentingan penyelidikan dalam pembiakan manusia.
|
Mengumpul dan mentafsir data berikut:
a) Maksud kemandulan.
b) Cara mengatasi kemandulan iaitu nutrisi, rawatan hormon, pembedahan, persenyawaan
in vitro (IVF).
c) Kawalan kehamilan iaitu kaedah ritma, penggunaan kondom, pil perancang keluarga, intra-uterine contraceptive device (IUCD), spermisid, vasektomi dan ligasi.
Membahaskan isu kawalan kehamilan dan kesannya pada masyarakat.
Membincangkan kepentingan penyelidikan pembiakan manusia.
|
Murid boleh:
· menyatakan maksud kemandulan.
![]()
· memerihalkan cara mengatasi kemandulan.
· memerihalkan kaedah kawalan kehamilan.
![]()
· membahaskan salah guna kawalan kehamilan dan kesannya kepada
masyarakat.
· menerangkan kepentingan penyelidikan pembiakan manusia.
|
B3D10E2
menjelaskan cara-cara mengatasi kemandulan dan kaedah-kaedah kawalan kehamilan (21.7)
B6D5E1
Memberi ceramah atau membahaskan mengenai:
· kaedah kawalan kehamilan
· salah guna kawalan kehamilan
· kebaikan dan keburukan kawalan kehamilan kepada masyarakat.
· Kepentingan penyelidikan pembiakan manusia
(21.7)
|
MINGGU
PdP
|
Objektif
Pembelajaran
|
Cadangan Aktiviti Pembelajaran
|
Hasil Pembelajaran
|
Evidens Pentaksiran
|
17
( 20-26/4/15)
|
4.8
Menganalisa sistem pembiakan seks tumbuhan berbunga.
|
Meneliti bunga untuk mengenal pasti bahagian berikut:
a) Ranggi dan sepal.
b) Bahagian jantan iaitu stamen yang terdiri daripada filamen, anter dan butir debunga.
c) Bahagian betina iaitu pistil yang terdiri daripada stigma, stil, ovari dan ovul.
Menggunakan mikroskop atau kanta tangan untuk memerhati berikut:
a) Keratan rentas dan keratan melintang ovari untuk mengenal pasti ovul.
b) Butir debunga.
Membincangkan fungsi berikut:
a) Bunga dalam pembiakan.
b) Bahagian pembiakan jantan bunga.
c) Bahagian pembiakan betina bunga.
|
Murid boleh:
![]()
· mengenal pasti bahagian berlainan pada bunga.
· mengenal pasti bahagian pembiakan jantan dan betina bunga.
· mengenal pasti gamet jantan dan betina.
![]()
· memerihalkan fungsi bahagian pembiakan jantan dan betina bunga dalam pembiakan seks.
|
B4D5E1
mengenal pasti bahagian-bahagian bunga, bahagian pembiakan jantan, bahagian pembiakan betina, butir debunga dan ovul melalui aktiviti (21.8)
B3D11E1
menerangkan fungsi bahagian-bahagian pembiakan jantan dalam pembiakan seks tumbuhan berbunga(21.8)
B3D11E2
menerangkan fungsi bahagian-bahagian pembiakan betina dalam pembiakan seks tumbuhan berbunga(21.8)
|
MINGGU
PdP
|
Objektif
Pembelajaran
|
Cadangan Aktiviti
Pembelajaran
|
Hasil Pembelajaran
|
Evidens Pentaksiran
|
4.9
Menganalisa pendebungaan.
|
Membincangkan perkara berikut dengan menggunakan carta, model, video atau perisian komputer:
a) Pendebungaan.
b) Jenis pendebungaan.
c) Persamaan dan perbezaan antara pendebungaan sendiri dengan pendebungaan kacuk.
d) Kelebihan pendebungaan
kacuk.
e) Kegunaan pendebungaan kacuk dalam pertanian.
Menjalankan aktiviti untuk mengkaji pelbagai jenis bunga dan mengenal pasti agen pendebungaannya.
|
Murid boleh:
· memerihalkan maksud pendebungaan.
· menghubungkait ciri bunga dengan agen pendebungaannya.
· menyatakan jenis pendebungaan.
· membanding dan membezakan antara pendebungaan sendiri dengan pendebungaan kacuk.
· menerangkan kelebihan pendebungaan kacuk.
· menerangkan melalui contoh kegunaan pendebungaan kacuk
dalam pertanian.
|
B2D8E1
mendefinisikan pendebungaan(21.9)
B5D2E1
menganalisis pelbagai jenis bunga dan agen pendebungaannya melalui kerja lapangan (21.9)
B1D4E1
menamakan jenis-jenis pendebungaan (21.9)
B3D12E1
membandingkan antara pendebungaan sendiri dengan pendebungaan kacuk (21.9)
B3D12E2
menerangkan kelebihan pendebungaan kacuk (21.9)
|
MINGGU
PdP
|
Objektif
Pembelajaran
|
Cadangan Aktiviti Pembelajaran
|
Hasil Pembelajaran
|
Evidens Pentaksiran
|
18
( 27/4/15-3/5/15)
HARI PEKERJA
1 MEI 2015
|
4.10
Memahami perkembangan buah dan biji benih pada tumbuhan.
|
Menggunakan mikroskop untuk memerhati perkembangan salur butir debunga dalam larutan sukrosa pada peratusan yang berbeza (5% - 10%).
Melukis gambar rajah berserta nota penerangannya mengenai perkara berikut:
a) Proses persenyawaan pada tumbuhan.
b) Pembentukan buah dan biji benih.
Membincangkan perkara berikut:
a) Tempat berlakunya persenyawaan dalam bunga.
b) Persenyawaan pada tumbuhan.
c) Pembentukan buah dan biji benih.
|
Murid boleh:
· mengenal pasti lokasi di mana berlakunya persenyawaan dalam bunga.
![]()
· memerihalkan pembentukan
buah dan biji benih.
|
B4D5E2
memerhati perkembangan tiub debunga dalam larutan sukrosa pada peratusan yang berbeza (5% dan 10%) melalui aktiviti (21.10)
B3D13E1
menghuraikan persenyawaan dalam tumbuhan sehingga pembentukan buah dan biji benih (21.10)
|
MINGGU
PdP
|
Objektif
Pembelajaran
|
Cadangan Aktiviti Pembelajaran
|
Hasil Pembelajaran
|
Evidens Pentaksiran
|
19
(4 – 10/5/15)
|
4.11
Mensintesis konsep percambahan biji benih.
|
Membelah biji benih secara memanjang dan mengenal pasti strukturnya dengan
menggunakan kanta tangan atau
mikroskop.
Mengumpul dan mentafsir data tentang perkara berikut:
a) Fungsi pelbagai bahagian biji benih iaitu embrio (radikal, plumul dan kotiledon) dan
testa yang dilindungi perikarpa
(kulit buah).
b) Perubahan fizikal biji benih berdasarkan pembentukan radikal, plumul dan kotiledon.
Menjalankan perbincangan dalam kumpulan kecil untuk:
a) mengenal pasti pemboleh ubah yang berkaitan dengan percambahan biji benih.
b) membina hipotesis mengenai keadaan yang diperlukan untuk percambahan biji benih.
Merekabentuk dan menjalankan eksperimen bagi menentukan keadaan yang diperlukan untuk percambahan biji benih.
|
Murid boleh:
![]()
· mengenal pasti struktur biji benih.
· menerangkan fungsi bahagian biji benih yang berbeza.
![]()
· memerihalkan perubahan fizikal biji benih semasa
percambahan.
· membuat hipotesis tentang keadaan yang diperlukan untuk percambahan biji benih.
· merekabentuk eksperimen untuk mengkaji keadaan yang diperlukan untuk percambahan biji benih.
· menjalankan eksperimen untuk mengkaji keadaan yang diperlukan untuk percambahan biji benih.
· membuat kesimpulan tentang keadaan yang diperlukan untuk percambahan biji benih.
|
B4D5E3
memerhati struktur biji benih dan mengaitkan dengan fungsi melalui aktiviti (21.11)
B5D4E1
menentukan keadaan yang diperlukan untuk percambahan biji benih melalui eksperimen (21.11)
|
MINGGU
PdP
|
Objektif
Pembelajaran
|
Cadangan Aktiviti Pembelajaran
|
Hasil Pembelajaran
|
Evidens Pentaksiran
|
20
( 11- 17/5/15)
|
4.12
Mengaplikasi
pembiakan vegetatif dalam tumbuhan berbunga.
|
Menjalankan kajian pembiakan vegetatif pelbagai tumbuhan di tapak semaian untuk mengenal pasti jenis pembiakan vegetatif.
Membincangkan maksud pembiakan vegetatif.
Membincangkan aplikasi penyelidikan pembiakan vegetatif yang dijalankan dalam pertanian.
|
Murid boleh:
· menerangkan melalui contoh maksud pembiakan vegetatif.
· menyatakan bahagian tumbuhan yang boleh membiak secara vegetatif.
· mengelaskan tumbuhan berbunga berdasarkan bahagian yang boleh membiak secara vegetatif.
· memerihalkan aplikasi penyelidikan pembiakan vegetatif yang dijalankan dalam pertanian.
|
B3D14E1
mengelaskan tumbuhan berbunga berdasarkan bahagian yang boleh membiak secara vegetatif(21.12)
B5D3E1
menganalisis pembiakan vegetatif melalui kerja lapangan (21.12)
|
No comments:
Post a Comment