Objektif
Pembelajaran
|
Cadangan Aktiviti Pembelajaran
|
Hasil Pembelajaran
|
Evidens Pentaksiran
| |
7
(9-15/2/2015)
|
2.2
Menganalisa darah manusia.
|
Menjemput seorang pegawai perubatan untuk memberi ceramah mengenai:
a) komponen darah iaitu plasma
darah, sel darah merah, sel darah putih, platlet dan fungsinya.
b) Kumpulan darah iaitu A, B, AB
and O.
c) Kesesuaian antara kumpulan darah penderma dengan penerima.
d) Kepentingan menderma darah. e) Penyimpanan dan
pengendalian darah yang didermakan.
|
· mengilustrasikan laluan aliran darah dalam sistem peredaran.
· memerihalkan peranan sistem peredaran darah dalam
pengangkutan bahan.
· menerangkan kepentingan mengekalkan jantung yang sihat.
Murid boleh:
![]()
· menyatakan kumpulan darah.
· memadankan kumpulan darah penderma kepada penerima.
· mewajarkan kepentingan menderma darah.
· memerihalkan bagaimana darah yang didermakan disimpan dan dikendalikan.
.
|
B6D3E1
Pembentangan hasil penulisan artikel dalam pelbagai bentuk persembahan mengenai: (19.2)
· komponen darah dan fungsinya.
· kumpulan darah
· kumpulan darah penderma kepada penerima.
· kepentingan menderma darah
· pengendalian dan penyimpanan darah
|
MINGGU
PdP
|
Objektif
Pembelajaran
|
Cadangan Aktiviti Pembelajaran
|
Hasil Pembelajaran
|
Evidens Pentaksiran
|
8
(16-22/2/2015)
CUTI TAHUN BARU CINA
9
(23/2/15-1/3/15)
|
2.3
Menganalisa sistem pengangkutan dalam tumbuhan.
|
Memerhatikan tumbuhan yang layu dan membincangkan bagaimana ia berlaku.
Mengkaji epidermis sehelai daun di bawah mikroskop untuk mengenal pasti stomata dan membincangkan fungsinya.
Menjalankan eksperimen untuk mengkaji faktor yang mempengaruhi kadar transpirasi.
|
Murid boleh:
![]()
· memerihalkan bagaimana tumbuhan menjadi layu.
· memerihalkan fungsi stomata.
![]()
· memerihalkan peranan transpirasi.
· mengenal pasti faktor yang mempengaruhi kadar transpirasi.
|
B4D3E1
mengenal pasti stomata dan fungsinya serta mengaitkan dengan kelayuaan tumbuhan melalui aktiviti(19.3)
B3D5E2
menerangkan transpirasi dan peranannya (19.3)
B5D1E1
menganalisis faktor-faktor yang mempengaruhi kadar transpirasi melalui eksperimen (19.3)
|
MINGGU
PdP
|
Objektif
Pembelajaran
|
Cadangan Aktiviti Pembelajaran
|
Hasil Pembelajaran
|
Evidens Pentaksiran
|
Menjalankan aktiviti untuk mengkaji yang berikut:
a) Pengangkutan bahan makanan yang disintesiskan melalui floem.
b) Pengangkutan air dari akar ke daun melalui xilem.
Mengkaji keratan rentas akar, batang dan daun untuk mengesan lokasi xilem dan floem.
Membincangkan peranan transpirasi dalam pengangkutan air dan mineral.
|
· memerihalkan bagaimana faktor ini mempengaruhi kadar transpirasi.
· mengkaji laluan air di dalam keratan batang menggunakan
pewarna yang sesuai.
· mengenal pasti lokasi xilem dan floem.
· memerihalkan fungsi xilem dan floem.
|
B4D3E2
memerhati laluan air dan bahan makanan dalam tumbuhan melalui aktiviti (19.3)
B2D3E1
melabel lokasi tisu xilem dan floem dalam batang tumbuhan dikotiledon(19.3)
B3D5E1
menjelaskan fungsi tisu xilem dan floem (19.3)
|
BIDANG PEMBELAJARAN : 3. PERKUMUHAN
MINGGU
PdP
|
Objektif
Pembelajaran
|
Cadangan Aktiviti Pembelajaran
|
Hasil Pembelajaran
|
Evidens Pentaksiran
|
10
(2-8/2/15)
SABTU TAMBAHAN
7/3/15
|
3.1
Memahami perkumuhan manusia.
|
Membincangkan maksud perkumuhan.
Mengkaji model, carta atau memerhati perisian komputer untuk mengenalpasti organ perkumuhan iaitu kulit, paru-paru dan ginjal.
Membincangkan hasil perkumuhan bagi setiap organ perkumuhan seperti air, karbon dioksida, mineral, garam dan urea.
Membincangkan kepentingan perkumuhan.
|
Murid boleh:
· menerangkan maksud perkumuhan.
![]()
· menyatakankan hasil perkumuhan bagi setiap organ perkumuhan.
· menerangkan kepentingan perkumuhan.
|
B2D4E1
mendefinisikan perkumuhan(20.1)
B1D2E1
menamakan organ-organ perkumuhan dan hasil perkumuhan manusia bagi setiap organ (20.1)
B3D6E1
menjelaskan kepentingan perkumuhan(20.1)
|
11
(9-13/2/15)
|
3.2
Menganalisa sistem urinari dalam manusia.
|
Mengkaji model, carta atau memerhati perisian komputer sistem urinari untuk mengenal pasti lokasi ginjal, ureter, pundi kencing dan uretra.
|
Murid boleh:
· mengenal pasti lokasi ginjal dan bahagian sistem urinari yang lain.
|
B2D5E1
Melabel struktur sistem urinari manusia(20.2)
|
No comments:
Post a Comment