MINGGU
PdP
|
Objektif
Pembelajaran
|
Cadangan Aktiviti Pembelajaran
|
Hasil Pembelajaran
|
Evidens Pentaksiran
|
18
( 27/4/15-3/5/15)
HARI PEKERJA
1 MEI 2015
|
4.10
Memahami perkembangan buah dan biji benih pada tumbuhan.
|
Menggunakan mikroskop untuk memerhati perkembangan salur butir debunga dalam larutan sukrosa pada peratusan yang berbeza (5% - 10%).
Melukis gambar rajah berserta nota penerangannya mengenai perkara berikut:
a) Proses persenyawaan pada tumbuhan.
b) Pembentukan buah dan biji benih.
Membincangkan perkara berikut:
a) Tempat berlakunya persenyawaan dalam bunga.
b) Persenyawaan pada tumbuhan.
c) Pembentukan buah dan biji benih.
|
Murid boleh:
· mengenal pasti lokasi di mana berlakunya persenyawaan dalam bunga.
![]()
· memerihalkan pembentukan
buah dan biji benih.
|
B4D5E2
memerhati perkembangan tiub debunga dalam larutan sukrosa pada peratusan yang berbeza (5% dan 10%) melalui aktiviti (21.10)
B3D13E1
menghuraikan persenyawaan dalam tumbuhan sehingga pembentukan buah dan biji benih (21.10)
|
MINGGU
PdP
|
Objektif
Pembelajaran
|
Cadangan Aktiviti Pembelajaran
|
Hasil Pembelajaran
|
Evidens Pentaksiran
|
19
(4 – 10/5/15)
|
4.11
Mensintesis konsep percambahan biji benih.
|
Membelah biji benih secara memanjang dan mengenal pasti strukturnya dengan
menggunakan kanta tangan atau
mikroskop.
Mengumpul dan mentafsir data tentang perkara berikut:
a) Fungsi pelbagai bahagian biji benih iaitu embrio (radikal, plumul dan kotiledon) dan
testa yang dilindungi perikarpa
(kulit buah).
b) Perubahan fizikal biji benih berdasarkan pembentukan radikal, plumul dan kotiledon.
Menjalankan perbincangan dalam kumpulan kecil untuk:
a) mengenal pasti pemboleh ubah yang berkaitan dengan percambahan biji benih.
b) membina hipotesis mengenai keadaan yang diperlukan untuk percambahan biji benih.
Merekabentuk dan menjalankan eksperimen bagi menentukan keadaan yang diperlukan untuk percambahan biji benih.
|
Murid boleh:
![]()
· mengenal pasti struktur biji benih.
· menerangkan fungsi bahagian biji benih yang berbeza.
![]()
· memerihalkan perubahan fizikal biji benih semasa
percambahan.
· membuat hipotesis tentang keadaan yang diperlukan untuk percambahan biji benih.
· merekabentuk eksperimen untuk mengkaji keadaan yang diperlukan untuk percambahan biji benih.
· menjalankan eksperimen untuk mengkaji keadaan yang diperlukan untuk percambahan biji benih.
· membuat kesimpulan tentang keadaan yang diperlukan untuk percambahan biji benih.
|
B4D5E3
memerhati struktur biji benih dan mengaitkan dengan fungsi melalui aktiviti (21.11)
B5D4E1
menentukan keadaan yang diperlukan untuk percambahan biji benih melalui eksperimen (21.11)
|
MINGGU
PdP
|
Objektif
Pembelajaran
|
Cadangan Aktiviti Pembelajaran
|
Hasil Pembelajaran
|
Evidens Pentaksiran
|
20
( 11- 17/5/15)
|
4.12
Mengaplikasi
pembiakan vegetatif dalam tumbuhan berbunga.
|
Menjalankan kajian pembiakan vegetatif pelbagai tumbuhan di tapak semaian untuk mengenal pasti jenis pembiakan vegetatif.
Membincangkan maksud pembiakan vegetatif.
Membincangkan aplikasi penyelidikan pembiakan vegetatif yang dijalankan dalam pertanian.
|
Murid boleh:
· menerangkan melalui contoh maksud pembiakan vegetatif.
· menyatakan bahagian tumbuhan yang boleh membiak secara vegetatif.
· mengelaskan tumbuhan berbunga berdasarkan bahagian yang boleh membiak secara vegetatif.
· memerihalkan aplikasi penyelidikan pembiakan vegetatif yang dijalankan dalam pertanian.
|
B3D14E1
mengelaskan tumbuhan berbunga berdasarkan bahagian yang boleh membiak secara vegetatif(21.12)
B5D3E1
menganalisis pembiakan vegetatif melalui kerja lapangan (21.12)
|
No comments:
Post a Comment