MINGGU
PdP
|
Objektif
Pembelajaran
|
Cadangan Aktiviti
Pembelajaran
|
Hasil Pembelajaran
|
Evidens Pentaksiran
|
42
( 12-18/10/15)
|
1.2
Memahami
bintang dan galaksi dalam alam semesta.
|
Membincangkan perkara berikut:
a) Definisi bintang.
b) Matahari sebagai bintang.
Melawat Planetarium Negara atau Pusat Sains Negara untuk mengumpul dan mentafsir data tentang berikut:
a) Bintang cerah seperti Sirius dan Rigel.
b) Matahari sebagai satu bintang.
c) Pelbagai jenis bintang berdasarkan suhu, saiz dan
kecerahan.
d) Pembentukan bintang. e) Kematian bintang yang
meninggalkan kerdil putih, bintang neutron dan lohong hitam.
f) Jenis galaksi iaitu elips,
berpilin dan tidak seragam. g) Galaksi Bima Sakti.
h) Alam semesta.
Mengambil bahagian dalam aktiviti memerhati bintang.
Menonton perisian komputer atau video untuk mengumpul
maklumat mengenai topik dalam objektif pembelajaran ini
|
Murid boleh:
· mendefinisikan bintang.
![]()
· mengenal pasti Matahari sebagai suatu bintang.
· mengenal pasti bintang-bintang cerah di langit.
· membanding dan membezakan bintang berdasarkan kepada ciri
tertentu.
![]()
· memerihalkan kematian bintang.
· menyatakan jenis galaksi.
![]()
Sakti.
· memerihalkan alam semesta.
· menyatakan kedudukan Sistem
Suria dalam alam semesta.
|
B2D17E1
mendefinisikan bintang(26.2)
B3D26E2
mengenal pasti Matahari adalah bintang dan membandingkan bintang berdasarkan ciri-ciri tertentu(26.2)
B3D26E3
Menjelaskan:
· pembentukan bintang dan kematian bintang,
· Galaksi Bima Sakti; dan
· alam semesta dan kedudukan Sistem Suria dalam alam semesta(26.2)
B1D11E1
menamakan pelbagai bentuk galaksi(26.2)
B3D26E3
Menjelaskan:
· pembentukan bintang dan kematian bintang,
· Galaksi Bima Sakti; dan
· alam semesta dan kedudukan Sistem Suria dalam alam semesta(26.2)
|
MINGGU
PdP
|
Objektif
Pembelajaran
|
Cadangan Aktiviti
Pembelajaran
|
Hasil Pembelajaran
|
Evidens Pentaksiran
|
42
( 12-18/10/15)
( AWAL
MUHARAM )
|
1.3
Mensyukuri kewujudan alam semesta sebagai anugerah Tuhan.
|
Menulis sajak or Haiku tentang keunikan, ketertiban, keindahan dan keharmonian alam semesta sebagai satu tanda keagungan Tuhan.
Membincangkan perkara berikut:
a) Keluasan alam semesta.
b) Semua yang wujud di alam semesta adalah tidak kekal.
c) Kepentingan Matahari dan
Bulan kepada hidupan di
Bumi.
|
Murid boleh:
· menghargai keunikan, ketertiban, keindahan dan keharmonian
alam semesta sebagai satu tanda keagungan Tuhan.
![]()
· memerihalkan luasnya alam semesta berbanding Bumi.
· menerangkan kepentingan Matahari dan Bulan kepada hidupan di Bumi.
· menyatakan semua yang wujud di alam semesta adalah tidak
kekal.
|
B6D9E1
Membuat pembentangan hasil penulisan kreatif (sajak/ syair/ puisi/ pantun /lirik lagu/lirik nasyid/ dll ) mengenai:
keunikan, ketertiban, keindahan dan keharmonian alam semesta sebagai satu tanda keagungan Tuhan (27.1)
B3D27E1
menerangkan keluasan alam semesta berbanding Bumi dan kepentingan Matahari dan Bulan kepada hidupan di Bumi(26.3)
|
No comments:
Post a Comment