SMK SERIAN
RANCANGAN PEMBELAJARAN TAHUNAN (2015)
TEMA : PENYENGGARAAN DAN KESINAMBUNGAN HIDUP
BIDANG PEMBELAJARAN : 1. RESPIRASI
MINGGU
PdP
|
Objektif
Pembelajaran
|
Cadangan Aktiviti Pembelajaran
|
Hasil Pembelajaran
|
Evidens Pentaksiran
|
1
|
1-4/1/2015 CUTI AKHIR TAHUN
| |||
2
|
5 – 11 /1/2-15 CUTI PERSEKOLAAHAN ( Surat Siaran )
| |||
3
(12 – 18/1/2015)
4
|
1.1
Menganalisa mekanisma pernafasan manusia.
|
Memerhatikan model atau perisian komputer untuk mengenalpasti struktur sistem respirasi manusia yang terdiri daripada rongga hidung, trakea, bronkus paru-paru, tulang rusuk, diafragma dan otot interkosta.
Mengkaji model paru-paru bagi mengenal pasti bronkus, bronkiol dan alveolus.
Membina model sistem respirasi manusia yang berfungsi untuk menunjukkan hubungan antara tekanan udara dalam rongga toraks dengan proses tarikan dan hembusan nafas.
Membincangkan mekanisma pernafasan.
|
Murid boleh:
![]()
· mengenal pasti struktur sistem respirasi manusia.
· mengenal pasti struktur paru- paru.
· memerihalkan proses menarik dan menghembus nafas.
· menghubung kait perubahan tekanan udara dalam rongga
toraks dengan tarikan dan
hembusan nafas.
· memerihalkan mekanisma pernafasan.
|
B2D1E1
melabel struktur sistem respirasi dan struktur peparu manusia (18.1)
B6D1E1
membina model sistem respirasi manusia untuk menunjukkan proses tarikan dan hembusan nafas (18.1)
B3D1E1
menerangkan mekanisme pernafasan (18.1)
|
MINGGU
PdP
|
Objektif
Pembelajaran
|
Cadangan Aktiviti Pembelajaran
|
Hasil Pembelajaran
|
Evidens Pentaksiran
|
4
( 19 – 25 /1/2015 )
|
1.2
Memahami pengangkutan oksigen dalam badan manusia.
|
Menayangkan video atau perisian komputer dan mengumpul maklumat serta mentafsir data tentang perkara berikut:
a) Resapan oksigen daripada alveoli ke dalam kapilari darah dan daripada kapilari darah ke dalam sel.
b) Pengangkutan oksigen oleh sel
darah merah dalam bentuk oksihemoglobin.
|
Murid boleh:
![]()
· memerihalkan resapan oksigen daripada alveoli ke dalam kapilari darah.
· memerihalkan pengangkutan oksigen oleh darah.
· memerihalkan resapan oksigen daripada kapilari darah ke
dalam sel.
|
B3D2E1
menghuraikan proses resapan dan pengangkutan oksigen oleh darah dari peparu ke sel badan(18.2).
|
MINGGU
PdP
|
Objektif
Pembelajaran
|
Cadangan Aktiviti Pembelajaran
|
Hasil Pembelajaran
|
Evidens Pentaksiran
|
5
( 26/1/2015 – 1/2/2015)
7
|
1.3
Menyedari kepentingan sistem respirasi yang sihat.
|
Mengumpul dan mentafsir data tentang perkara berikut:
a) Bahan yang memudaratkan system respirasi seperti nikotin
dan tar (daripada asap rokok),
sulfur dioksida (daripada kilang), dan karbon monoksida (daripada asap kenderaan) serta jerebu.
b) Kesan pelbagai bahan yang memudaratkan sistem respirasi seperti toksin dan karsinogen.
c) Pelbagai penyakit sistem respirasi.
Menjalankan aktiviti untuk menunjukan kesan merokok kepada paru-paru.
Mengadakan atau membuat lawatan ke pameran tentang kesan merokok dan pelbagai penyakit yang berkaitan dengan paru-paru.
Sumbangsaran pelbagai ide tentang cara untuk menperbaiki kualiti udara dan mengamalkannya.
|
Murid boleh:
![]()
bahan yang memudaratkan sistem respirasi.
· menerangkan kesan bahan cemar kepada sistem respirasi.
· menyenaraikan pelbagai penyakit yang mempengaruhi
sistem respirasi.
· mempraktikkan amalan baik untuk meningkatkan kualiti udara.
|
B1D1E1
menamakan pelbagai bahan dan penyakit yang memudaratkan sistem respirasi (18.3)
B3D3E1
menjelaskan kesan bahan cemar kepada sistem respirasi (18.3)
B6D2E1
Pembentangan hasil buku skrap dalam pelbagai bentuk persembahan bertajuk “Kepentingan sistem respirasi yang sihat”:
· Bahan cemar udara
· pelbagai penyakit yang berkaitan dengan sistem respirasi
· Cara untuk memperbaiki kualiti udara
· Amalan mengekalkan udara yang bersih.
(18.3)
|
BIDANG PEMBELAJARAN : 2. PEREDARAN DARAH DAN PENGANGKUTAN
MINGGU
PdP
|
Objektif
Pembelajaran
|
Cadangan Aktiviti Pembelajaran
|
Hasil Pembelajaran
|
Evidens Pentaksiran
|
6
( 2- 8/2/2015)
|
2.1
Memahami sistem pengangkutan dalam manusia.
|
Memerhati dan mengkaji model, perisian komputer atau video tentang struktur jantung dan jenis salur darah (seperti: arteri, vena dan kapilari) dalam sistem peredaran darah.
Mengkaji satu spesimen hidup jantung untuk mengenal pasti strukturnya.
Membincangkan perkara berikut:
a) fungsi jantung.
b) ciri salur darah dan fungsinya.
Menjalankan aktiviti untuk membanding dan membezakan darah beroksigen dengan darah terdeoksigen.
Menjalankan simulasi pengaliran darah dalam sistem peredaran.
Membincangkan peranan sistem peredaran darah dalam pengangkutan bahan.
Menjemput pegawai perubatan untuk memberi ceramah tentang ‘Menjaga Kesihatan Jantung Anda’.
|
Murid boleh:
![]()
· menyatakan fungsi jantung.
· mengenal pasti struktur
jantung manusia.
![]()
· menghubungkaitkan ciri salur darah dengan fungsinya.
· membanding dan membezakan darah beroksigen dengan darah
terdeoksigen.
|
B2D2E1
melabel struktur jantung manusia (19.1)
B4D2E1
memerhati dan mengenalpasti struktur jantung menggunakan model atau spesimen hidup (19.1)
B4D2E2
membandingkan antara darah beroksigen dengan darah terdeoksigen melalui aktiviti (19.1)
B3D4E1
Menerangkan:
· sistem peredaran darah manusia,
· peranannya dalam pengangkutan bahan dan
· kepentingan mengekalkan jantung yang sihat (19.1)
|
Objektif
Pembelajaran
|
Cadangan Aktiviti Pembelajaran
|
Hasil Pembelajaran
|
Evidens Pentaksiran
| |
7
(9-15/2/2015)
|
2.2
Menganalisa darah manusia.
|
Menjemput seorang pegawai perubatan untuk memberi ceramah mengenai:
a) komponen darah iaitu plasma
darah, sel darah merah, sel darah putih, platlet dan fungsinya.
b) Kumpulan darah iaitu A, B, AB
and O.
c) Kesesuaian antara kumpulan darah penderma dengan penerima.
d) Kepentingan menderma darah. e) Penyimpanan dan
pengendalian darah yang didermakan.
|
· mengilustrasikan laluan aliran darah dalam sistem peredaran.
· memerihalkan peranan sistem peredaran darah dalam
pengangkutan bahan.
· menerangkan kepentingan mengekalkan jantung yang sihat.
Murid boleh:
![]()
· menyatakan kumpulan darah.
· memadankan kumpulan darah penderma kepada penerima.
· mewajarkan kepentingan menderma darah.
· memerihalkan bagaimana darah yang didermakan disimpan dan dikendalikan.
.
|
B6D3E1
Pembentangan hasil penulisan artikel dalam pelbagai bentuk persembahan mengenai: (19.2)
· komponen darah dan fungsinya.
· kumpulan darah
· kumpulan darah penderma kepada penerima.
· kepentingan menderma darah
· pengendalian dan penyimpanan darah
|
No comments:
Post a Comment