MINGGU
PdP
|
Objektif
Pembelajaran
|
Cadangan Aktiviti Pembelajaran
|
Hasil Pembelajaran
|
Evidens Pentaksiran
|
Mengumpul dan mentafsir data tentang fungsi ginjal.
Mengkaji spesimen hidup ginjal untuk:
a) memerihalkan bentuk ginjal.
b) mengenalpasti komponen ginjal iaitu korteks, medula dan pelvis.
Membincangkan perkara berikut:
a) Kepentingan ginjal.
b) Kehidupan dengan ginjal yang rosak.
| ![]()
· mengenal pasti struktur ginjal.
· memerihalkan fungsi ginjal.
· menerangkan kepentingan untuk mengekalkan kesihatan ginjal.
|
B4D4E1
memerhati bentuk, struktur, fungsi ginjal menggunakan model atau perisian komputer (20.2)
B3D6E2
menerangkan kepentingan mengekalkan kesihatan ginjal (20.2)
| ||
12
(CUTI
PERTENGAHAN
PENGGAL)
(14-22/3/2015)
13
(23-29/3/15)
|
3.3
Menganalisa perkumuhan dalam tumbuhan.
|
Mengumpul dan mentafsir data berikut:
a) Cara tumbuhan menyingkirkan hasil perkumuhan.
b) Hasil perkumuhan tumbuhan
ialah karbon dioksida, air dan hasil perkumuhan yang kompleks.
|
Murid boleh:
· memerihalkan cara tumbuhan menyingkirkan hasil perkumuhan.
· mengenal pasti hasil perkumuhan tumbuhan.
|
B3D6E3
menerangkan cara-cara bagaimana tumbuhan menyingkirkan hasil perkumuhan(20.3)
B1D2E1
menamakan organ-organ perkumuhan dan hasil perkumuhan manusia bagi setiap organ (20.1)
|
BIDANG PEMBELAJARAN : 4. PEMBIAKAN
MINGGU
PdP
|
Objektif
Pembelajaran
|
Cadangan Aktiviti Pembelajaran
|
Hasil Pembelajaran
|
Evidens Pentaksiran
|
4.1
Memahami pembiakan seks dan aseks.
|
Membincangkan perkara berikut:
a) Kepentingan dan jenis pembiakan.
b) Persamaan dan perbezaan antara pembiakan seks
dengan aseks
Menggunakan carta, gambar rajah, video atau perisian komputer untuk mengkaji perkara berikut:
a) Persenyawaan.
b) Persenyawaan dalam dan luar. c) Pelbagai cara pembiakan
aseks iaitu belahan dedua, penunasan, pembentukan spora dan pembiakan vegetatif serta penjanaan semula.
Membincang dan mengelaskan haiwan dan tumbuhan berdasarkan cara pembiakannya.
|
Murid boleh:
![]()
· menyatakan kepentingan pembiakan.
· membanding dan membezakan pembiakan seks dengan aseks.
· menyatakan jenis pembiakan.
· menyatakan maksud persenyawaan.
· memerihalkan persenyawaan dalam dan
luar.
· mengelaskan haiwan dan tumbuhan mengikut cara pembiakannya.
|
B3D7E1
menjelaskan kepentingan pembiakan dan membandingkan antara pembiakan seks dengan pembiakan aseks (21.1)
B1D3E1
menamakan jenis-jenis pembiakan (21.1)
B2D6E1
mendefinisikan persenyawaan(21.1)
B3D7E3
Menerangkan persenyawaan dalam dan persenyawaan luar(21.1)
B3D7E2
mengelaskan haiwan dan tumbuhan mengikut cara pembiakan aseks (21.1)
|
MINGGU
PdP
|
Objektif
Pembelajaran
|
Cadangan Aktiviti Pembelajaran
|
Hasil Pembelajaran
|
Evidens Pentaksiran
|
14
( 30/3/15-5/4/15)
GOOD FRIDAY
|
4.2
Menganalisa sistem pembiakan lelaki.
|
Mengenal pasti bahagian sistem pembiakan lelaki dengan menggunakan carta, model, video atau perisian komputer:
a) Organ seks iaitu testis dan zakar.
b) Bahagian lain yang berkaitan
iaitu skrotum, uretra, salur sperma dan kelenjar prostat.
Membincangkan perkara berikut:
a) Fungsi setiap bahagian sistem pembiakan lelaki.
b) Peranan sperma dalam
pembiakan.
c) Perubahan fizikal, fisiologi dan emosi lelaki semasa baligh.
|
Murid boleh:
· mengenal pasti bahagian sistem pembiakan lelaki.
· memerihalkan fungsi setiap bahagian sistem pembiakan lelaki.
![]()
· memerihalkan perubahan yang berlaku pada lelaki
semasa baligh.
|
B1D3E2
menamakan bahagian-bahagian sistem pembiakan lelaki dan wanita (21.2 & 21.3)
B3D8E1
menjelaskan fungsi bahagian-bahagian sistem pembiakan lelaki (21.2)
B3D8E2
menerangkan peranan sperma dalam pembiakan dan perubahan yang berlaku pada lelaki semasa baligh (21.2
|
MINGGU
PdP
|
Objektif
Pembelajaran
|
Cadangan Aktiviti Pembelajaran
|
Hasil Pembelajaran
|
Evidens Pentaksiran
|
4.3
Menganalisa sistem pembiakan wanita.
|
Mengenal pasti bahagian sistem pembiakan wanita dengan menggunakan carta, model, video atau perisian komputer:
a) Organ seks iaitu ovari dan uterus.
b) Bahagian lain yang berkaitan iaitu salur falopia, faraj dan serviks.
Membincangkan perkara berikut:
a) Fungsi setiap bahagian sistem pembiakan wanita.
b) Peranan ovum dalam
pembiakan.
c) Perubahan fizikal, psikologi dan emosi wanita semasa baligh.
Menjalankan simulasi untuk menunjukkan perbezaan antara gamet lelaki dengan wanita berdasarkan saiz, bilangan dan pergerakan.
|
Murid boleh:
· mengenal pasti bahagian sistem pembiakan wanita.
· memerihalkan fungsi setiap bahagian sistem pembiakan wanita.
![]()
· memerihalkan perubahan yang berlaku pada wanita semasa
baligh.
· membanding dan membezakan antara gamet lelaki dengan wanita berdasarkan saiz, bilangan dan pergerakan.
|
B1D3E2
menamakan bahagian-bahagian sistem pembiakan lelaki dan wanita (21.2 & 21.3)
B3D8E3
menerangkan fungsi bahagian-bahagian sistem pembiakan wanita (21.3)
B3D8E4
menerangkan peranan ovum dalam pembiakan dan perubahan yang berlaku pada wanita semasa baligh (21.3)
B3D8E5
membandingkan antara gamet lelaki dengan gamet wanita berdasarkan saiz, bilangan dan pergerakan (21.3)
|
No comments:
Post a Comment