BIDANG PEMBELAJARAN : 2. PEREDARAN DARAH DAN PENGANGKUTAN
MINGGU
PdP
|
Objektif
Pembelajaran
|
Cadangan Aktiviti Pembelajaran
|
Hasil Pembelajaran
|
Evidens Pentaksiran
|
6
( 2- 8/2/2015)
|
2.1
Memahami sistem pengangkutan dalam manusia.
|
Memerhati dan mengkaji model, perisian komputer atau video tentang struktur jantung dan jenis salur darah (seperti: arteri, vena dan kapilari) dalam sistem peredaran darah.
Mengkaji satu spesimen hidup jantung untuk mengenal pasti strukturnya.
Membincangkan perkara berikut:
a) fungsi jantung.
b) ciri salur darah dan fungsinya.
Menjalankan aktiviti untuk membanding dan membezakan darah beroksigen dengan darah terdeoksigen.
Menjalankan simulasi pengaliran darah dalam sistem peredaran.
Membincangkan peranan sistem peredaran darah dalam pengangkutan bahan.
Menjemput pegawai perubatan untuk memberi ceramah tentang ‘Menjaga Kesihatan Jantung Anda’.
|
Murid boleh:
![]()
· menyatakan fungsi jantung.
· mengenal pasti struktur
jantung manusia.
![]()
· menghubungkaitkan ciri salur darah dengan fungsinya.
· membanding dan membezakan darah beroksigen dengan darah
terdeoksigen.
|
B2D2E1
melabel struktur jantung manusia (19.1)
B4D2E1
memerhati dan mengenalpasti struktur jantung menggunakan model atau spesimen hidup (19.1)
B4D2E2
membandingkan antara darah beroksigen dengan darah terdeoksigen melalui aktiviti (19.1)
B3D4E1
Menerangkan:
· sistem peredaran darah manusia,
· peranannya dalam pengangkutan bahan dan
· kepentingan mengekalkan jantung yang sihat (19.1)
|
Objektif
Pembelajaran
|
Cadangan Aktiviti Pembelajaran
|
Hasil Pembelajaran
|
Evidens Pentaksiran
| |
7
(9-15/2/2015)
|
2.2
Menganalisa darah manusia.
|
Menjemput seorang pegawai perubatan untuk memberi ceramah mengenai:
a) komponen darah iaitu plasma
darah, sel darah merah, sel darah putih, platlet dan fungsinya.
b) Kumpulan darah iaitu A, B, AB
and O.
c) Kesesuaian antara kumpulan darah penderma dengan penerima.
d) Kepentingan menderma darah. e) Penyimpanan dan
pengendalian darah yang didermakan.
|
· mengilustrasikan laluan aliran darah dalam sistem peredaran.
· memerihalkan peranan sistem peredaran darah dalam
pengangkutan bahan.
· menerangkan kepentingan mengekalkan jantung yang sihat.
Murid boleh:
![]()
· menyatakan kumpulan darah.
· memadankan kumpulan darah penderma kepada penerima.
· mewajarkan kepentingan menderma darah.
· memerihalkan bagaimana darah yang didermakan disimpan dan dikendalikan.
.
|
B6D3E1
Pembentangan hasil penulisan artikel dalam pelbagai bentuk persembahan mengenai: (19.2)
· komponen darah dan fungsinya.
· kumpulan darah
· kumpulan darah penderma kepada penerima.
· kepentingan menderma darah
· pengendalian dan penyimpanan darah
|
No comments:
Post a Comment