MINGGU
PdP
|
Objektif
Pembelajaran
|
Cadangan Aktiviti
Pembelajaran
|
Hasil Pembelajaran
|
Evidens Pentaksiran
|
25
(15-21/6/15 )
|
1.5
Menganalisa sumber bahan api semula jadi dan kepentingannya
|
Melayari laman sesawang atau membuat lawatan ke PETROSAINS, Pusat Sains Negara atau logi penapisan minyak untuk mengumpul maklumat mengenai pembentukan sumber bahan api semula jadi di Malaysia.
Menjalankan aktiviti untuk mengkaji penyulingan berperingkat petroleum.
Membincangkan perkara berikut:
a) Sifat dan kegunaan pelbagai pecahan petroleum.
b) Sumbangan petroleum dan
gas asli kepada pembangunan ekonomi negara.
c) Penggunaan yang cekap petroleum dan sumber bahan api semula jadi yang lain.
|
Murid boleh:
· menyenaraikan sumber bahan api semula jadi.
· menerangkan pembentukan sumber bahan api semula jadi.
· memerihalkan penyulingan berperingkat petroleum.
![]()
berperingkat petroleum.
· memerihalkan kegunaan pelbagai pecahan petroleum.
· menerangkan sumbangan petroleum dan industri gas asli kepada pembangunan ekonomi
negara.
· menjanakan ide tentang cara penggunaan secara cekap sumber bahan api semula jadi.
|
B1D7E1
menamakan pelbagai sumber bahan api semula jadi (23.5)
B3D18E1
menjelaskan pembentukan sumber bahan api semula jadi(23.5)
B4D10E1
memerhati hasil-hasil penyulingan berperingkat petroleum melalui aktiviti(23.5)
B6D6E1
Membuat pembentangan risalah yang dihasilkan mengenai:(23.5)
PETROSAINS/ Planetarium/ Pusat Sains Negara/ Logi Penapisan Minyak
atau
Membuat pembentangan risalah yang dihasilkan mengenai:(23.5)
· Sifat dan kegunaan pelbagai pecahan petroleum.
· Sumbangan petroleum dan gas asli kepada pembangunan ekonomi negara; dan
· Penggunaan yang cekap petroleum dan sumber bahan api semula jadi yang lain
|
TEMA : TENAGA DALAM KEHIDUPAN
BIDANG PEMBELAJARAN : 1. KEELEKTRIKAN
MINGGU
PdP
|
Objektif
Pembelajaran
|
Cadangan Aktiviti Pembelajaran
|
Hasil Pembelajaran
|
Evidens Pentaksiran
|
26
( 22-28/6/15)
|
1.1
Memahami elektrostatik
|
Menjalankan aktiviti berikut:
a) Menghasilkan cas elektrik statik dalam bahan melalui geseran.
b) Mengesan cas elektrik statik menggunakan elektroskop.
c) Memerhati apa yang berlaku
apabila dua objek yang sama atau berlainan cas diletakkan berdekatan dan membuat kesimpulan mengenai cas elektrostatik.
Membincangkan perkara berikut:
a) Maksud elektrostatik.
b) Jenis cas elektrik statik. c) Sifat cas elektrik statik.
d) Contoh bahan yang mudah dicas iaitu asetat dan politena.
e) Fenomena harian yang berkaitan
dengan cas elektrik statik seperti kilat.
f) Langkah keselamatan yang perlu diambil semasa mengendalikan cas elektrik seperti penggunaan pengalir kilat.
|
Murid boleh:
· memerihalkan maksud elektostatik.
![]()
· menyatakan sifat cas elektrik statik.
· memerihalkan bagaimana cas elektrik statik dihasilkan dalam
bahan tertentu.
· memerihalkan cara mengesan cas elektrik statik.
![]()
cas elektrik statik.
· menyatakan langkah keselamatan yang perlu diambil semasa pengendalian cas elektrik.
|
B2D11E1
mendefinisikan elektrostatik(24.1)
B3D19E1
menjelaskan jenis cas dan sifat-sifat elektrostatik (24.1)
B4D11E1
memerhati sifat-sifat cas elektrostatik melalui aktiviti(24.1)
B3D19E2
menerangkan fenomena harian yang berkaitan dengan cas elektrik statik dan langkah-langkah keselamatan yang perlu diambil semasa mengendalikan cas elektrik(24.1)
|
MINGGU
PdP
|
Objektif
Pembelajaran
|
Cadangan Aktiviti Pembelajaran
|
Hasil Pembelajaran
|
Evidens Pentaksiran
|
27
(29/6/15-5/7/15)
|
1.2
Memahami keelektrikan
|
Mengumpul dan mentafsir data mengenai sumber tenaga elektrik yang digunakan dalam kehidupan harian
Menjalankan aktiviti untuk memerhati pengaliran arus elektrik menggunakan janakuasa Van de Graff dan galvanometer
Membincangkan perkara berikut:
a) Keelektrikan. b) Arus elektrik. c) Voltan.
d) Rintangan.
e) Arah arus dan pengaliran elektron dalam litar elektrik.
|
Murid boleh:
· memberikan contoh sumber tenaga elektrik dalam kehidupan harian.
![]()
· menyatakan maksud keelektrikan.
· menyatakan maksud voltan.
· menyatakan maksud rintangan.
· memerihalkan arah arus dan pengaliran elektron dalam litar
elektrik.
|
B4D12E1
mengesan pengaliran arus elektrik menggunakan jana kuasa Van de Graff dan galvanometer melalui aktiviti(24.2)
B2D12E1
Mendefinisikan;
· tenaga elektrik,
· arus elektrik,
· voltan dan
· rintangan(24.2)
B3D20E1
menjelaskan arah pengaliran arus elektrik dan elektron dalam litar elektrik(24.1)
|
28
( 6 – 12/7/2015 )
|
1.3
Mengaplikasi kefahaman cara mengukur keelektrikan
|
Mengumpul maklumat dan menjalankan persembahan multimedia mengenai penemuan unit bagi:
a) arus iaitu ampere. b) voltan iaitu volt.
c) rintangan iaitu ohm.
Memeriksa alat dan membincangkan kegunaanya dalam pengukuran:
a) Arus.
b) Voltan.
Membina litar elektrik serta mengukur arus dan voltannya.
|
Murid boleh:
![]() ![]()
· mengenal pasti alat pengukur voltan.
· menyatakan unit arus.
· menyatakan unit voltan.
· menyatakan unit rintangan.
· mengukur arus dalam litar elektrik.
· mengukur voltan dalam litar elektrik.
|
B1D8E1
menamakan alat pengukur bagi arus dan voltan serta unitnya (24.3)
B4D12E2
membina litar elektrik serta mengukur arus dan voltannya melalui aktiviti(24.3)
|
No comments:
Post a Comment