RANCANGAN PELAJARAN TAHUNAN SAINS TINGKATAN 2, 2015
TEMA : PENYENGGARAAN DAN KESINAMBUNGAN HIDUP
BAB 1 : DUNIA MELALUI DERIA KITA
MINGGU
|
OBJEKTIF
|
CADANGAN
AKTIVITI
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
EVIDENS
PENTAKSIRAN
|
2
5/1 -11/1
|
CUTI DILANJUTKAN AKIBAT BANJIR ( Surat siaran )
| |||
3
(12/1 – 18/1)
|
8.1
Memahami
organ deria
dan fungsinya.
|
Menjalankan aktiviti untuk
menghubungkait lima deria, organ deria dan rangsangan.
Membincangkan apa yang berlaku dalam badan kita apabila rangsangan dikesan.
|
8.1.1
Mengenal pasti dan mengaitkan
organ deria dengan rangsangannya.
8.1.2
Menyatakan laluan daripada
rangsangan kepada gerak
balas:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Gerak balas.
|
B4D1E1 (8.1.1)
Menghubungkait lima deria, organ deria dan rangsangannya melalui aktiviti
-
|
4
(19/1 – 25/1)
|
8.2
Memahami
deria sentuhan.
|
Menjalankan aktiviti untuk mengkaji yang berikut:
a)struktur kulit manusia yang terlibat dalam pengesanan rangsangan.
b) kepekaan kulit pada bahagian badan yang berlainan terhadap rangsangan.
Membincangkan kepekaan kulit berhubung situasi berikut:
a) menerima suntikan.
b) menggunakan Braille.
| ![]()
Mengenal pasti struktur kulit manusia yang terlibat dalam pengesanan rangsangan.
8.2.2
Menyatakan fungsi reseptor yang berbeza-beza tekanan, haba, sakit.
8.2.3
Membuat kesimpulan tentang kepekaan kulit pada bahagian badan yang berlainan terhadap
rangsangan.
|
B3D1E1 (8.2.1)
Melabel struktur kulit, menerangkan fungsi reseptor.
B4D2E1 (8.2.1, 8.2.2, 8.2.3)
Menghubungkait kepekaan kulit terhadap rangsangan melalui aktiviti
B3D1E2 (8.2.3)
Menyusun laluan daripada ransangan kepada gerak balas dan menerangkan kepekaan kulit ketika
· menerima suntikan
· menggunakan Braille
|
5
(26/1 – 01/2)
|
8.3
Memahami deria bau.
|
Membincangkan struktur hidung dan kedudukan sel-sel deria bau menggunakan model, carta, perisian komputer dan bahan bantu mengajar yang lain.
|
8.3.1
Mengenal pasti struktur hidung.
8.3.2
Mengenal pasti kedudukan sel deria bau dalam pengesanan bau.
|
B4D3E1 (8.3.1 , 8.3.2)( & (8.4.1 , 8.4.2) *
Mengenal pasti kedudukan sel deria bau dalam struktur hidung, kawasan pada lidah yang bergerak balas terhadap rasa yang berbeza dan kaitan antara deria rasa dengan deria bau melalui aktiviti.
|
MINGGU
|
OBJEKTIF
|
CADANGAN
AKTIVITI
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
EVIDENS
PENTAKSIRAN
|
6
(2/2 – 8/2)
|
8.4
Memahami deria rasa.
|
Menjalankan aktiviti untuk mengesan kawasan berbeza pada lidah yang bergerak balas
terhadap rasa yang berbeza
Menjalankan aktiviti untuk
menghubungkaitkan deria rasa
dengan deria bau.
|
8.4.1
Mengenal pasti kawasan
berbeza pada lidah yang
bergerak balas terhadap rangsangan yang berbeza.
8.4.2
Menghubungkaitkan deria rasa dengan deria bau.
|
B4D3E1 (8.4.1 , 8.4.2) * (8.3.1 , 8.3.2)
Mengenal pasti kedudukan sel deria bau dalam struktur hidung, kawasan pada lidah yang bergerak balas terhadap rasa yang berbeza dan kaitan antara deria rasa dengan deria bau melalui aktiviti.
|
8.5
Memahami deria
pendengaran.
|
Memerhati dan mengenal pasti struktur telinga manusia.
Membincangkan fungsi setiap bahagian pada struktur telinga manusia.
Membincangkan mekanisme
pendengaran.
|
8.5.1
Mengenal pasti struktur telinga manusia.
8.5.2
Menerangkan fungsi bahagian berbeza pada telinga manusia.
8.5.3
Memerihalkan bagaimana kita mendengar.
|
B3D2E1 (8.5.1, 8.5.2, 8.5.3)
Melabel struktur telinga manusia, menerangkan fungsi struktur dan menjelaskan mekanisma pendengaran.
| |
7
(9/2 – 15/2)
|
8.6
Memahami
deria penglihatan
|
Memeriksa mata lembu atau model mata manusia.
Mengumpul maklumat tentang struktur dan fungsi setiap bahagian mata.
Membincangkan bagaimana kita
melihat.
|
8.6.1
Mengenal pasti struktur mata manusia.
8.6.2
Menerangkan fungsi bahagian yang berbeza pada mata.
8.6.3
Memerihalkan bagaimana kita melihat.
|
B3D3E1 (8.6.1, 8.6.2, 8.6.3)
Melabel struktur mata manusia, menerangkan fungsi struktur dan menjelaskan bagaimana manusia boleh melihat
|
MINGGU
|
OBJEKTIF
|
CADANGAN
AKTIVITI
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
EVIDENS
PENTAKSIRAN
|
8
16/2 – 22/2
|
CUTI SEMPENA TAHUN BARU CINA
| |||
9 - 10
(23/2 – 8/3)
|
8.7
Memahami
cahaya dan
penglihatan.
|
Menjalankan aktiviti untuk mengkaji:
a) pantulan cahaya.
b) pembiasan cahaya di antara dua medium yang berbeza ketumpatan.
Mengumpul maklumat tentang jenis kecacatan penglihatan dan
sumbangan/penggunaan teknologi untuk membetulkannya.
Menjalankan aktiviti untuk
menunjukkan rabun jauh dan
rabun dekat serta cara
membetulkanannya.
Membincangkan maksud
astigmatisme dan cara
membetulkannya.
Menjalankan aktiviti untuk
mengkaji:
a) ilusi optik.
b) titik buta.
Membincangkan hubungan antara penglihatan stereoskopik dan monokular dengan kemandirian haiwan.
Mengumpul maklumat tentang alat untuk mengatasi had deria
penglihatan.
|
8.7.1
Memerihalkan sifat-sifat cahaya
(iaitu: pantulan dan pembiasan).
8.7.2
Menyatakan pelbagai jenis
kecacatan penglihatan.
8.7.3
Menerangkan cara pembetulan
kecacatan penglihatan.
8.7.4
Menyatakan dan memberi
contoh had deria penglihatan.
8.7.5
Mengaitkan penglihatan
stereoskopik dan monokular
dengan kemandirian haiwan.
8.7.6
Mengenal pasti alat-alat yang
sesuai untuk mengatasi had
deria penglihatan.
|
B1D1E1 (8.7.2)
Menamakan pelbagai jenis kecacatan penglihatan.
B3D4E1 (8.7.5)
Menjelaskan penglihatan stereoskopik dan monokular serta mengaitkan dengan kemandirian haiwan.
B4D4E1 (8.7.1, 8.7.2)
Menentukan pantulan dan pembiasan cahaya antara dua medium yang berbeza ketumpatan melalui aktiviti.
B4D5E1 (8.7.2, 8.7.3)
Mengenal pasti rabun jauh, rabun dekat dan cara membetulkannya melalui aktiviti.
B4D5E2 (8.7.4)
Mengenal pasti ilusi optik dan titik buta melalui aktiviti.
B6D1E1 (8.7.6 & 8.8.6) *
Membentangkan hasil buku skrap mengenai alat teknologi yang sesuai untuk mengatasi masalah had deria penglihatan dan pendengaran.
|
MINGGU
|
OBJEKTIF
|
CADANGAN
AKTIVITI
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
EVIDENS
PENTAKSIRAN
|
11
(9/3 – 13/3)
|
8.8
Memahami
bunyi dan
pendengaran
|
Menjalankan aktiviti untuk
mengkaji:
a) penghasilan bunyi.
b) keperluan medium untuk
pemindahan bunyi.
c) pantulan dan penyerapan
bunyi.
Mengumpulkan maklumat tentang:
a) kecacatan pendengaran.
b) cara pembetulan kecacatan
pendengaran.
Membincangkan had pendengaran dan cara meningkatkan keupayaan pendengaran.
Menjalankan aktiviti untuk
mengkaji pendengaran stereofonik yang diperlukan bagi menentukan arah bunyi.
|
8.8.1
Memerihalkan sifat bunyi
8.8.2
Menerangkan pantulan dan penyerapan bunyi
|
B4D6E1(8.8.1)
Menentukan penghasilan dan keperluan medium untuk pemindaan bunyi melalui aktiviti.
B4D6E2 (8.8.2)
Menjelaskan pantulan dan penyerapan bunyi melalui aktiviti.
|
8.8.3
Menerangkan kecacatan pendengaran
8.8.4
Menerangkan cara pembetulan kecacatan pendengaran
|
B3D5E1 (8.8.3, 8.8.4)
Menjelaskan kecacatan pendengaran dan cara pembetulannya.
| |||
8.8.5
Menyatakan had pendengaran
|
-
| |||
8.8.6
Menyatakan alat yang digunakan untuk mengatasi had pendengaran
8.8.7
Menerangkan pendengaran stereofonik
|
B6D1E1 (8.7.6 & 8.8.6) *
Membentangkan hasil buku skrap mengenai alat teknologi yang sesuai untuk mengatasi masalah had deria penglihatan dan pendengaran.
B4D6E3 (8.8.7)
Menjelaskan keperluan pendengaran stereofonik bagi menentukan arah bunyi melalui aktiviti.
|
MINGGU
|
OBJEKTIF
|
CADANGAN
AKTIVITI
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
EVIDENS
PENTAKSIRAN
|
12
14/3 - 22/3
|
CUTI PERTENGAHAN PENGGAL 1
| |||
13
(23/3 – 29/3)
|
8.9
Memahami
rangsangan
dan gerak
balas
tumbuhan
|
Menjalankan eksperimen untuk
mengkaji dan mengenal pasti:
a) rangsangan-rangsangan yang
dikesan oleh tumbuhan.
b) bahagian-bahagian tumbuhan
yang peka terhadap
rangsangan yang tertentu.
Membincangkan bagaimana gerak balas terhadap ransangan
penting untuk kemandirian tumbuhan.
|
8.9.1
Menyatakan rangsangan yang menyebabkan gerak balas tumbuhan.
|
B5D1E1
Menjelaskan rangsangan dengan gerak balas tumbuhan melalui eksperimen.
|
8.9.2
Mengenal pasti bahagian
tumbuhan yang peka terhadap rangsangan tertentu.
|
-
| |||
8.9.3
Menghubungkait gerak balas tumbuhan dengan
kemandiriannya.
|
B3D6E1
Menghubungkait gerak balas tumbuhan dengan kemandirannya.
|
BAB 2 : NUTRISI
MINGGU
|
OBJEKTIF
|
CADANGAN
AKTIVITI
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
EVIDENS
PENTAKSIRAN
|
14
(30/3 – 5/4)
|
9.1
Menganalisa
kelas-kelas
makanan.
|
Membincangkan kelas makanan
iaitu karbohidrat, protein, lemak,
vitamin, mineral, pelawas dan air
serta menyatakan fungsinya.
Menjalankan aktiviti untuk
menguji kanji (larutan iodin),
glukosa (larutan Benedict),
protein (bahan uji Millon) dan
lemak (ujian alkohol-emulsi).
|
9.1.1
Menerangkan melalui contoh kelas makanan.
|
-
|
9.1.2
Menyatakan fungsi setiap kelas makanan.
|
B3D7E1
Menjelaskan fungsi 7 kelas makanan
| |||
9.1.3
Menguji kanji, glukosa, protein dan lemak.
|
B4D7E1
Menentukan kehadiran kanji, glukosa, protein dan lemak melalui aktiviti.
| |||
Membincangkan:
a) apa maksud diet seimbang.
b) faktor yang menentukan gizi
seimbang seseorang: umur, saiz, jantina, pekerjaan, iklim, keadaan kesihatan.
Mengumpul pembungkus makanan yang menunjukkan nilai kalori makanan dan membuat senarai untuk menunjukkan nilai kalori bagi setiap jenis makanan.
Membincangkan untuk menganggar nilai kalori makanan dalam satu hidangan.
Merancang gizi seimbang untuk
satu hari (sarapan, makan tengahari dan makan malam).
|
9.2.1
Menyatakan maksud gizi seimbang.
|
B2D1E1
Memberi maksud gizi seimbang
| ||
9.2.2
Menyatakan faktor yang mesti dipertimbangkan apabila merancang gizi seimbang.
9.2.3
Menerangkan bagaimana faktor
berkenaan memberi kesan kepada gizi seimbang.
|
B3D7E2 (9.2.2, 9.2.3)
Menyatakan kuantiti tenaga dalam setiap gram karbohidrat, protein dan lemak pada pembungkus makanan dan membuat anggaran jumlah kalori bagi setiap hidangan.
| |||
9.2.4
Menyatakan kuantiti tenaga dalam setiap gram karbohidrat,
protein dan lemak.
9.2.5
Menganggar kalori makanan yang diambil dalam setiap hidangan.
|
B3D7E3 (9.2.4, 9.2.5)
Menjelaskan faktor-faktor yang menentukan gizi seimbang dan bagaimana faktor ini memberi kesan kepada gizi seimbang.
| |||
9.2.6
Merancang satu gizi seimbang.
|
-
| |||
MINGGU
|
OBJEKTIF
|
CADANGAN
AKTIVITI
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
EVIDENS
PENTAKSIRAN
|
15
(6/4 – 12/4)
|
9.3
Memahami
sistem pencernaan
manusia.
|
Membincangkan pencernaan sebagai penguraian molekul
makanan yang besar kepada molekul yang lebih kecil yang boleh larut dan sedia diserapoleh badan.
Mengenal pasti bahagian sistem pencernaan dan aliran makanan melalui salur pencernaan dengan
menggunakan model/ carta/CD ROM
|
9.3.1
Menerangkan maksud pencernaan.
9.3.2
Mengenal pasti bahagian sistem pencernaan.
9.3.3
Memerihalkan aliran makanan melalui salur pencernaan.
9.3.4
Menyatakan fungsi organ dalam sistem pencernaan.
9.3.5
Memerihalkan proses
pencernaan dalam salur pencernaan.
9.3.6
Menyenaraikan hasil pencernaan karbohidrat, protein dan lemak.
|
B2D2E1 (9.3.1)
Memberi maksud pencernaan
B3D8E1 (9.3.2, 9.3.4)
Melabel dan menerangkan fungsi organ dalam sistem pencernaan
B3D8E2 (9.3.3, 9.3.5, 9.3.6)
Menerangkan proses penguraian molekul makanan, alirannya dalam sistem pencernaan dan menyenaraikan hasil pencernaan bagi :
· karbohidrat
· protein
· lemak
|
16
(13/4 – 19/4)
|
9.4
Memahami
proses penyerapan
makanan tercerna.
|
Membincangkan proses
penyerapan hasil pencernaan dalam usus kecil.
Menjalankan eksperimen untuk
menunjukkan penyerapan glukosa
melalui tiub Visking.
|
9.4.1
Menerangkan proses
penyerapan hasil pencernaan.
9.4.2
Membuat inferens tentang penyerapan glukosa melalui tiub
Visking.
|
B3D8E3
Menjelaskan proses penyerapan hasil pencernaan dalam usus kecil.
B5D2E1
Menjelaskan penyerapan glukosa melalui tiub visking melalui eksperimen.
|
MINGGU
|
OBJEKTIF
|
CADANGAN
AKTIVITI
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
EVIDENS
PENTAKSIRAN
|
17
(20/4 – 26/4)
|
9.5
Memahami penyerapan semula air dan penyahtinjaan
|
Membincangkan penyerapan semula air oleh usus besar dan
proses penyahtinjaan.
Membincangkan kepentingan amalan pemakanan yang baik
untuk mengelakkan sembelit.
|
9.5.1
Menyatakan bagaimana air diserap semula dalam usus besar.
9.5.2
Menerangkan penyahtinjaan.
9.5.3
Mengaitkan masalah
penyahtinjaan dengan amalan pemakanan.
|
B3D8E4 (9.5.1, 9.5.2, 9.5.3)
Menerangkan :
· proses penyerapan semula air oleh usus besar dan penyahtinjaan.
· Kaitan antara amalan pemakanan dengan masalah penyahtinjaan.
|
9.6
Mempraktikkan
amalan pemakanan
yang sihat.
|
Merancang dan melaksanakan amalan pemakanan yang sihat.
Membincangkan topik berikut:
a) mempraktikkan amalan pemakanan sihat (contoh:
makan makanan
seimbang
dan makan secara
sederhana).
b) pengagihan makanan
kepada yang kurang
bernasib
baik/memerlukan.
c) membudayakan adab makan yang menepati sensitiviti dan kepercayaan agama
| ![]()
9.6.1
Mewajarkan kepentingan
makan makanan berkhasiat.
9.6.2
Mempraktikkan amalan pemakanan yang betul.
.
9.6.3
Mewajarkan pengagihan
makanan kepada yang kurang bernasib baik/memerlukan.
9.6.4
Mengaitkan adab makan yang menepati sensitiviti dan kepercayaan agama.
|
B6D2E1 (9.6.1, 9.6.2, 9.6.3 & 9.6.4)
Membentangkan hasil penulisan “makanan dan amlan pemakanan” dalam pelbagai bentuk persembahan berkaitan:
- Kepentingan makan makanan berkhasiat
- Mempratikkan amalan pemakanan yang betul
- Merancang satu gizi seimbang
- Mewajarkan pengagihan makanan kepada yang kurang bernasib baik/ memerlukan
- Mengaitkan adab makan yang menepati sensitiviti dan kepercayaan agama
|
BAB 3 : BIODIVERSITI
MINGGU
|
OBJEKTIF
|
CADANGAN
AKTIVITI
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
EVIDENS
PENTAKSIRAN
|
18
(27/4 – 3/5)
|
10.1
Memahami kepelbagaian organism hidup dan pengelasannya
|
Membincangkan kepelbagaian ciri
umum organisma hidup
Mengumpul dan mengelaskan
pelbagai tumbuhan dan haiwan
berdasarkan ciri sepunya.
- Haiwan:
Invertebrata, vertebrata, mamalia, ikan, burung, amfibia, reptilia.
- Tumbuhan:
Tumbuhan berbunga, tumbuhan tidak berbunga, monokotiledon,
dikotiledon.
- Membina peta konsep tentang organisma hidup berdasarkan pengelasan di atas.
|
10.1.1
Menerangkan kepelbagaian
organisma hidup dalam satu habitat.
![]()
Mengelaskan kepelbagaian haiwan berdasarkan ciri sepunya.
10.1.3
Mengelaskan kepelbagaian tumbuhan berdasarkan ciri sepunya.
10.1.4
Menerangkan kepentingan kepelbagaian kepada
persekitaran.
|
B3D9E1 (10.1.2, 10.1.3, 10.1.4)
Mengelaskan kepelbagaian haiwan dan tumbuhan serta menjelaskan kepentingan kepelbagaian organisma kepada persekitaran.
|
BAB 4 : SALING BERSANDARAN ANTARA ORGANISMA HIDUP DAN PERSEKITARAN
MINGGU
|
OBJEKTIF
|
CADANGAN
AKTIVITI
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
EVIDEN
PENTAKSIRAN
|
19
(4/5 – 10/5)
|
11.1
Menganalisa
Saling bersandaran
antara organisma hidup
|
Menjalankan kajian lapangan untuk mengkaji spesis, habitat,
populasi, komuniti dalam suatu ekosistem.
Menjalankan perbincangan
tentang saling bersandaran
antara organisma hidup dan persekitaran untuk mewujudkan ekosistem yang seimbang.
| ![]()
Menyatakan maksud spesis, populasi dan komuniti.
11.1.2
Menyatakan maksud habitat dan ekosistem.
|
B2D3E1 (11.1.1 & 11.1.2)
Memberi maksud spesies, populasi, komuniti habitat dan ekosistem
|
11.1.3
Mengenal pasti pelbagai habitat dalam satu ekosistem.
|
-
| |||
11.1.4
Menerangkan melalui contoh saling bersandaran organisma
hidup dan persekitaran untuk mewujudkan ekosistem yang seimbang.
|
B4D8E1
Menghubungkait spesies, habitat, populasi, komuniti dengan saling bersandaran antara organism hidup dan persekitaran dalam mewujudkan ekosistem yang seimbang melalui kajian lapangan.
| |||
20
(11/5 – 17/5)
|
11.2
Menilai interaksi
antara organisma
hidup.
|
Mengumpul dan mentafsir data tentang jenis interaksi antara
organisma hidup seperti berikut:
a) mangsa-pemangsa.
b) simbiosis: komensalisme, mutualisme, parasitisme
(contoh: ikan remora dan
jerung, alga dan kulat,
cacing pita dan manusia).
b) persaingan.
Menjalankan satu aktiviti untuk menunjukkan kepentingan interaksi antara organisma dan persekitaran.
|
11.2.1
Menyenaraikan jenis interaksi antara organisma hidup.
11.2.2
Menerangkan dengan contoh interaksi antara organism hidup.
11.2.3
![]()
interaksi antara organisma hidup dan persekitaran.
11.2.4
Menerangkan melalui contoh kebaikan dan keburukan kawalan biologi dalam mengawal bilangan musuh tanaman di kawasan tertentu.
|
B3D10E1 (11.2.1 , 11.2.2) & (11.3.2) *
Menjelaskan pelbagai jenis interaksi di antara organism hidup dan membina siratan makanan.
B6D3E1 (11.2.3, 11.2.4) & (11.4.5) *
Menjalankan satu forum dari bahan penulisan berkaitan:
- Kepentingan interaksi antara organism hidup dan persekitaran.
- Menjelaskan kebaikan dan keburukan kawalan biologi dalam pertanian.
- Menghuraikan kepentingan fotosintesis dalam mengekalkan ekosistem seimbang.
|
MINGGU
|
OBJEKTIF
|
CADANGAN
AKTIVITI
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
EVIDENS
PENTAKSIRAN
|
21
(18/5 – 24/5)
|
11.3
Mensintesis
siratan
makanan.
|
Mengumpul dan mentafsir data tentang pengeluar, pengguna, pengurai dan piramid nombor.
Membina siratan makanan
daripada beberapa rantai
makanan dan mengenal pasti pengeluar, pengguna dan pengurai.
Membincangkan aliran tenaga dalam siratan makanan yang dibina.
Mengendalikan satu permainan untuk menunjukkan kesan
penambahan atau pengurangan bilangan organisma dalam piramid
nombor.
Membincangkan akibat
sekiranya satu komponen
organisma hidup dalam satu ekosistem tiada.
|
11.3.1
Menerangkan maksud
pengeluar, pengguna dan pengurai.
|
B2D4E1
Memberi maksud pengeluar, pengguna dan pengurai ekosistem.
|
11.3.2
Menggabungkan beberapa rantai makanan untuk membina siratan makanan.
|
B3D10E1 (11.3.2) & (11.2.1 , 11.2.2)*
Menjelaskan pelbagai jenis interaksi di antara organism hidup dan membina siratan makanan.
| |||
11.3.3
Mengenal pasti pengeluar, pengguna dan pengurai dalam
siratan makanan.
|
-
| |||
11.3.4
Membina piramid nombor daripada rantai makanan.
|
-
| |||
![]()
Mengaitkan siratan makanan dan piramid nompor dengan aliran tenaga.
11.3.6
Meramal akibat sekiranya satu
komponen organisma hidup dalam satu ekosistem tiada.
|
B3D10E2 (11.3.5, 11.3.6)
Mengaitkan piramid nombor yang dibina dengan aliran tenaga serta meramalkan apa yang akan berlaku jika ketiadaan satu komponen.
(Soalan HOTS)
| |||
22
(25/5 – 29/5)
|
11.4
Menganalisa
fotosintesis
|
Menjalankan perbincangan
tentang fotosintesis.
Menjalankan eksperimen
menentukan faktor yang
diperlukan untuk
fotosintesis
(contoh: karbon dioksida, air, cahaya dan klorofil).
| ![]()
11.4.1
Menyatakan maksud
fotosintesis.
11.4.2
Menyatakan faktor yang
diperlukan untuk fotosintesis.
|
B5D3E1 (11.4.1 , 11.4.2)
Menerangkan maksud fotosintesis dan menentukan faktor-faktor yang diperlukan untuk fotosintesis melalui eksperimen.
|
MINGGU
|
OBJEKTIF
|
CADANGAN
AKTIVITI
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
EVIDENS
PENTAKSIRAN
|
23-24
30/5 – 14/6
|
CUTI PERTENGAHAN TAHUN 2015
| |||
25
(15/5 – 21/6)
|
Membincangkan kepentingan fotosintesis dalam mengekalkan
ekosistem yang seimbang.
Membincangkan kitar karbon dan kitar oksigen.
|
11.4.3
Menyatakan hasil fotosintesis.
|
-
| |
11.4.4
Mengawal pembolehubah yang
diperlukan untuk fotosintesis.
|
-
| |||
11.4.5
Menerangkan peranan
fotosintesis dalam mengekalkan
ekosistem yang seimbang.
|
B3D11E1 (11.4.5)
Menjelaskan proses fotosintesis dalam ekosistem dan kaitannya dengan kitar karbon dan kitar oksigen.
B6D3E1 (11.4.5) & (11.2.3, 11.2.4) *
Menjalankan satu forum dari bahan penulisan berkaitan:
- Kepentingan interaksi antara organisma hidup dan persekitaran.
- Menjelaskan kebaikan dan keburukan kawalan biologi dalam pertanian.
- Menghuraikan kepentingan fotosintesis dalam mengekalkan ekosistem seimbang.
|
MINGGU
|
OBJEKTIF
|
CADANGAN
AKTIVITI
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
EVIDENS
PENTAKSIRAN
|
26
(22/6 – 28/6)
|
11.5
Menilai
kepentingan
pemuliharaan
dan
pemeliharaan
organism hidup.
|
Mengumpul dan mentafsir data tentang memulihara dan memelihara organisma hidup.
Menjalankan kajian lapangan di hutan simpan semulajadi (tanah
lembap, hutan tanah tinggi atau hutan hujan tropika) atau santuari haiwan untuk mengkaji pemuliharaan dan pemeliharaan organisma hidup.
Menjalankan perbincangan
tentang bagaimana kemajuan dalam sains dan teknologi membantu pemuliharaan dan
pemeliharaan organisma hidup.
Menjalankan satu kempen yang menekankan kepentingan pemuliharaan dan pemeliharaan organisma hidup / menjalankan ‘main peranan’ yang melibatkan
pihak yang berkenaan dalam penyelesaian masalah yang berhubungkait dengan
pemuliharaan dan pemeliharaan
organisma hidup.
| ![]()
Menerangkan maksud
pemuliharaan dan pemeliharaan organisma hidup.
11.5.2
Menerangkan langkah yang diambil untuk memelihara dan
memulihara organisma hidup.
|
B3D12E1 (11.5.1 , 11.5.2)
Menjelaskan maksud pemuliharaan dan pemeliharaan serta menyenaraikan langkah-langkah untuk memulihara dan memelihara organisma hidup.
|
11.5.3
Mewajarkan kepentingan
pemuliharaan dan pemeliharaan organisma hidup.
|
-
| |||
11.5.4
Menyokong aktiviti yang
dianjurkan oleh pelbagai pihak memelihara dan memulihara organisma hidup.
|
-
| |||
11.6
Menilai
peranan
manusia dalam
mengekalkan
keseimbangan
semulajadi.
|
Menjalankan sesi sumbangsaran
untuk membincangkan isu
persekitaran yang memberi kesan
kepada keseimbangan semulajadi
dan cara menyelesaikannya.
Menjalankan perbincangan untuk
mewajarkan bahawa manusia
memerlukan ekosistem yang stabil
dan produktif untuk memastikan
kehidupan yang harmoni
|
11.6.1
Menerangkan kesan aktiviti
manusia terhadap keseimbangan semulajadi.
11.6.2
Memerihalkan cara manusia
menyelesaikan masalah yang
berhubungkait dengan persekitaran.
11.6.3
Mewajarkan bahawa manusia
memerlukan ekosistem yang
stabil, produktif dan seimbang
|
BAB 5 : AIR DAN LARUTAN
MINGGU
|
OBJEKTIF
|
CADANGAN
AKTIVITI
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
EVIDENS
PENTAKSIRAN
|
27
(29/6 – 5/7)
|
12.1
Menganalisa
ciri fizikal air.
|
Menjalankan aktiviti untuk
menentukan yang berikut:
· takat beku air,
· takat didih air.
Menjalankan aktiviti untuk
memerhatikan kesan bendasing ke atas ciri fizikal air.
| ![]()
12.1.1
Menyatakan maksud takat beku
air.
12.1.2
Menyatakan maksud takat didih
air.
|
B4D9E1 (12.1.1 , 12.1.2) & (12.1.4) *
Menentukan takat beku dan takat didih air serta kesan bendasing ke atas ciri fizikal air melalui aktiviti.
|
12.1.3
Memerihalkan ciri fizikal air.
|
-
| |||
12.1.4
Menerangkan melalui contoh
kesan bendasing ke atas ciri
fizikal air.
|
B4D9E1 (12.1.1 , 12.1.2) & (12.1.4) *
Menentukan takat beku dan takat didih air serta kesan bendasing ke atas ciri fizikal air melalui aktiviti.
| |||
12.2
Menganalisa
komposisi air.
|
Menjalankan elektrolisis untuk
menentukan nisbah hidrogen
kepada oksigen dalam satu
molekul air.
| ![]()
12.2.1
Menentukan komposisi air.
12.2.2
Menguji kehadiran hidrogen
dan oksigen.
|
B4D10E1 (12.2.1 , 12.2.2)
Menentukan komposisi air melalui elektrolisis serta menguji kehadiran hidrogen dan oksigen melalui aktiviti.
| |
28
(6/7 – 12/7)
|
12.3
Menganalisa
proses
penyejatan air.
|
Menjalankan eksperimen untuk
mengkaji faktor mempengaruhi
penyejatan air iaitu kelembapan,
suhu persekitaran, luas
permukaan dan pergerakan udara.
|
12.3.1
Menerangkan maksud penyejatan.
|
B2D5E1
Memberi maksud penyejatan
|
MINGGU
|
OBJEKTIF
|
CADANGAN
AKTIVITI
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
EVIDENS
PENTAKSIRAN
|
29
13/7 – 19/7
|
CUTI RAYA
| |||
30
(20/7 – 26/7)
|
Membincangkan faktor yang
mempengaruhi kadar penyejatan
dan kaitannya dengan Teori
Kinetik.
Membincangkan persamaan dan
perbezaan antara penyejatan
dengan pendidihan.
Mengumpul maklumat tentang
proses penyejatan dan aplikasinya dalam kehidupan harian iaitu mengeringkan pakaian, pengawetan hasil pertanian dan pemprosesan makanan.
|
12.3.2
Menerangkan melalui contoh
faktor yang mempengaruhi
kadar penyejatan air dengan
merujuk Teori Kinetik.
|
-
| |
![]()
Membanding dan membezakan
antara penyejatan dengan
pendidihan.
12.3.4
Memerihalkan aplikasi
penyejatan air dalam kehidupan
harian.
|
B3D13E1 (12.3.3 , 12.3.4)
Membanding beza antara penyejatan dan pendidihan serta memberi contoh aplikasi penyejatan air dalam kehidupan harian.
(Persamaan dan perbezaan)
| |||
31
(27/7 – 2/8)
|
12.4
Menganalisa
larutan dan
kelarutan.
|
Membincangkan perbezaan antara zat terlarut, pelarut dan larutan.
Menjalankan aktiviti untuk
menyediakan larutan cair, larutan pekat dan larutan tepu.
Membincangkan persamaan dan perbezaan antara larutan cair, larutan pekat dan larutan tepu.
Menjalankan aktiviti untuk
menunjukkan perbezaan antara larutan dengan bahan terampai.
|
12.4.1
Menerangkan maksud zat
terlarut, pelarut dan larutan.
|
B2D6E1
Memberi maksud zat terlarut, pelarut dan bahan terampai.
|
12.4.2
Membanding dan membezakan antara larutan cair, larutan pekat dan larutan tepu.
12.4.3
Menerangkan maksud bahan terampai.
|
B4D11E1 (12.4.2)
Membanding beza antara larutan cair, larutan pekat dan larutan tepu melalui aktiviti.
B4D11E2 (12.4.3)
Membezakan larutan dengan bahan terampai melalui aktiviti.
| |||
12.4.4
Menerangkan maksud keterlarutan.
|
-
| |||
MINGGU
|
OBJEKTIF
|
CADANGAN
AKTIVITI
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
EVIDENS
PENTAKSIRAN
|
32
(3/8 – 9/8)
|
Menjalankan eksperimen untuk menentukan faktor yang mempengaruhi kelarutan zat terlarut
· jenis pelarut,
· jenis zat terlarut,
· suhu pelarut.
Menjalankan eksperimen untuk menentukan faktor yang mempengaruhi kadar keterlarutan:
· suhu pelarut,
· kadar kacauan,
· saiz zat terlarut.
Membincangkan kepentingan air sebagai pelarut universal dalam
kehidupan harian.
Mengupul maklumat tentang aplikasi pelarut organik dalam kehidupan harian.
|
12.4.5
Menerangkan faktor yang mempengaruhi keterlarutan zat terlarut di dalam air.
|
B5D5E1
Menentukan faktor-faktor yang mempengaruhi keterlarutan zat terlarut melalui eksperimen.
| |
![]()
Menerangkan kepentingan air sebagai pelarut universal dalam kehidupan.
12.4.7
Memberi contoh kegunaan pelarut organik di dalam kehidupan harian.
|
B3D14E1 (12.4.6 , 12.4.7)
Menerangkan kepentingan air sebagai pelarut universal dan kegunaan pelarut organik dalam kehidupan seharian.
| |||
33
(10/8 – 16/8)
|
12.5
Menganalisa
asid dan alkali.
|
Menjalankan aktiviti untuk
mengkaji:
· sifat asid dari aspek nilai
pH, rasa, sifat
mengkakis, kesan
ke atas kertas litmus,
tindakan terhadap
logam seperti
magnesium dan zink.
· sifat alkali dari aspek
nilai pH, rasa,
mengkakis, kesan ke
atas kertas litmus.
Menjalankan perbincangan
untuk mendefinisi secara operasi asid dan alkali.
|
12.5.1
Mengenal pasti sifat asid.
12.5.2
Mengenal pasti sifat alkali.
12.5.3
Menyatakan asid dan alkali
hanya menunjukkan sifatnya dengan kehadiran air.
12.5.4
Menerangkan melalui
contoh definisi asid dan alkali.
12.5.5
Mengenal pasti bahan berasid dan beralkali dalam kehidupan harian.
|
-
-
-
-
B4D12E1 (12.5.5)
Menentukan bahan yang bersifat asid dan alkali melalui aktiviti.
|
MINGGU
|
OBJEKTIF
|
CADANGAN
AKTIVITI
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
EVIDENS
PENTAKSIRAN
|
34
(17/8 – 23/8)
|
Menjalalankan aktiviti untuk menentukan bahan berasid dan bahan beralkali dalam kehidupan
harian.
Mengumpul maklumat tentang kegunaan asid dan alkali dalam kehidupan harian seperti bidang pertanian dan industri.
Membincangkan maksud peneutralan.
Menjalankan aktiviti untuk menentukan peneutralan dengan menggunakan asid hidroklorik dan natrium hidroksida pada kepekatan yang sama.
Membincangkan aplikasi peneutralan dalam kehidupan harian (contoh: menggunakan syampu dan perapi, dan meneutralkan sengatan serangga).
|
12.5.6
Menyatakan kegunaan asid dan alkali dalam kehidupan harian.
|
-
| |
![]()
Menerangkan maksud
peneutralan.
12.5.8
Menulis persamaan perkataan untuk memerihalkan proses
peneutralan.
12.5.9
Menerangkan melalui contoh kegunaan peneutralan dalam
kehidupan harian.
|
B3D15E1 (12.5.7 , 12.5.8 , 12.5.9)
Menerangkan maksud peneutralan melalui persamaan perkataan serta contoh aplikasi peneutralan dalam kehidupan seharian.
| |||
35
(24/8 – 30/8)
|
12.6
Menganalisa
kaedah
pembersihan
air.
|
Membuat lawatan ke loji pembersihan air.
Sumbangsaran tentang yang berikut:
· sumber air semula jadi.
· sebab pembersihan air.
Membincangkan pelbagai jenis kaedah pembersihan air seperti penurasan, pendidihan,pengklorinan dan penyulingan.
|
12.6.1
Menyenaraikan sumber air
semula jadi.
![]()
Menyatakan sebab pembersihan air.
12.6.3
Memerihalkan pelbagai jenis kaedah pembersihan air.
12.6.4
Membandingkan kelebihan
dan kekurangan pelbagai
kaedah pembersihan air.
|
B1D2E1 (12.6.1 ) & (12.8.1) *
Menamakan sumber air semulajadi dan bahan cemar air
B3D16E1 (12.6.2 , 12.6.3 , 12.6.4)
Menerangkan :
· kepentingan pembersihan air.
· kaedah pembersihannya.
· kebaikan dan keburukan sesuatu kaedah.
B4D13E1 (12.6.3)
Menerangkan pelbagai jenis kaedah pembersihan air melalui aktiviti.
|
MINGGU
|
OBJEKTIF
|
CADANGAN
AKTIVITI
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
EVIDENS
PENTAKSIRAN
|
Menjalankan aktiviti untuk
mengkaji pelbagai jenis kaedahpembersihan air seperti penurasan, pendidihan dan penyulingan.
Murid membentangkan dapatan mereka untuk membincangkan
kelebihan dan kekurangan
pelbagai kaedah pembersihan air.
| ||||
36
(31/8 – 6/9)
|
12.7
Menganalisa
sistem bekalan
air.
|
Melawat ke loji pemprosesan air
untuk mengkaji sistem bekalan air dan peringkat yang terlibat dalam
pembersihan air.
Membincangkan cara
menjimatkan air.
Membuat projek untuk mengkaji jumlah purata
kegunaan air di rumah.
| ![]()
12.7.1
Memerihalkan bagaimana
sistem bekalan air berfungsi.
12.7.2
Menerangkan cara untuk
menjimatkan air.
|
B3D16E2 (12.7.1 , 12.7.2)
Menjelaskan bagaimana sistem bekalan air berfungsi dan cara penjimatan air.
B6D4E1 (12.7.1, 12.7.2) &
(12.8.2, 12.8.3) *
Membuat pembentangan dalam pelbagai bentuk persembahan berkaitan:
- pencemaran air.
- pengawalan.
- pembersihan.
- cara penjimatan penggunaannya.
|
MINGGU
|
OBJEKTIF
|
CADANGAN
AKTIVITI
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
EVIDENS
PENTAKSIRAN
|
37
(7/9 – 13/9)
|
12.8
Memahami
pemeliharaan
kualiti air.
|
Mengumpul dan mentafsir data tentang bahan cemar yang merangkumi:
· bahan buangan industri seperti bahan kimia dan sisa radioaktif.
· bahan buangan domestik seperti sampah sarap dan
kumbahan.
· bahan kimia daripada aktiviti pertanian seperti baja dan racun haiwan perosak.
· pengelodakan yang berpunca daripada pembinaan dan penebangan hutan.
· Tumpahan daripada kapal minyak.
Mengendalikan perbincangan tentang kesan pencemaran air ke atas benda hidup.
Menjana idea tentang cara mengawal pencemaran air.
Membincangkan cara memulihara dan memelihara air dan kualitinya.
Menjalankan kempen ‘Cintai Sungai Kita’.
|
12.8.1
Memberi contoh bahan cemar air.
12.8.2
![]()
pencemaran air ke atas benda hidup.
12.8.3
Menerangkan cara mengawal pencemaran air.
12.8.4
Menerangkan cara memelihara air dan kualitinya
|
B1D2E1 (12.8.1) & (12.6.1) *
Menamakan sumber air semulajadi dan bahan cemar air.
B3D16E3 (12.8.2, 12.8.3, 12.8.4)
Menjelaskan :
· kesan pencemaran.
· cara mengawal pencemaran.
· cara memelihara kualiti air.
B6D4E1 (12.7.1, 12.7.2) &
(12.8.2, 12.8.3) *
Membuat pembentangan dalam pelbagai bentuk persembahan berkaitan:
- pencemaran air.
- pengawalan.
- pembersihan.
- cara penjimatan penggunaannya
|
BAB 6 : TEKANAN UDARA
MINGGU
|
OBJEKTIF
|
CADANGAN
AKTIVITI
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
EVIDENS
PENTAKSIRAN
|
38
(14/9 – 18/9)
|
13.1
Memahami
tekanan udara.
|
Menjalankan aktiviti untuk
membincangkan teori kinetik gas.
Menjalankan aktiviti untuk
menunjukkan udara mengenakan
tekanan.
Menjalankan aktiviti untuk
menunjukkan faktor yang
mempengaruhi tekanan udara
iaitu isipadu dan suhu.
| ![]()
Menerangkan kewujudan
tekanan udara dengan
merujuk kepada Teori Kinetik.
13.1.2
Menerangkan faktor yang
mempengaruhi tekanan udara.
|
B4D14E1 (13.1.1 , 13.1.2)
Menjelaskan pergerakan zarah udara dengan merujuk kepada Teori Kinetik gas dan kaitannya dengan tekanan serta faktor yang mempengaruhi tekanan udara iaitu isipadu atau suhu melalui aktiviti.
|
13.2
Mengaplikasi
prinsip
tekanan udara
dalam
kehidupan
harian.
|
Mengumpul dan mentafsir data
pada alatan yang menggunakan
prinsip tekanan udara.
Mengumpul maklumat dan
membincangkan aplikasi tekanan
udara dalam picagari, sifon, pam
penyembur dan penyedut
minuman.
Membincangkan cara
menggunakan prinsip tekanan
udara untuk menyelesaikan
masalah harian seperti sinki
tersumbat dan menuang susu
pekat daripada tin.
Mengumpul maklumat bagaimana tangki gas di bawah tekanan tinggi berfungsi.
Membincangkan langkah
keselamatan yang perlu diambil
apabila menggunakan gas di
bawah tekanan tinggi.
|
13.2.1
Menerangkan dengan contoh
alatan yang menggunakan prinsip tekanan udara.
13.2.2
Menjana idea untuk menyelesaikan masalah dengan menggunakan prinsip tekanan udara.
13.2.3
Menghubungkaitkan langkah
keselamatan yang perlu
diambil apabila menggunakan
gas di bawah tekanan tinggi.
|
B3D17E1 (13.2.1)
Menyatakan prinsip aplikasi tekanan udara dalam :
· picagari.
· sifon.
· pelocok.
· penyedut minuman.
B3D17E2 (13.2.3)
Menerangkan langkah-langkah keselamatan yang perlu diambil apabila menggunakan gas di bawah tekanan tinggi.
| |
39
19/9 – 27/9
|
CUTI PERTENGAHAN PENGGAL 2 TAHUN 2015
|
MINGGU
|
OBJEKTIF
|
CADANGAN
AKTIVITI
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
EVIDENS
PENTAKSIRAN
|
40 - 41
(28/9 – 11/10)
|
14.1
Memahami
daya.
|
Menjalankan aktiviti untuk
menunjukkan tolakan dan tarikan
adalah daya.
Menjalankan aktiviti untuk
menunjukkan kesan daya
(perubahan bentuk, kedudukan,
kelajuan dan arah.
Menjalankan aktiviti untuk
menunjukkan pelbagai jenis daya
(daya geseran, daya graviti, daya
elektrostatik dan daya magnetik).
| ![]()
14.1.1
Menyatakan daya adalah tolakan
atau tarikan.
14.1.2
Menerangkan kesan daya.
14.1.3
menerangkan pelbagai jenis daya
|
B4D15E1 (14.1.1 , 14.1.2 , 14.1.3)
Menjelaskan tolakan dan tarikan sebagai daya, kesan daya dan jenisnya melalui aktiviti.
|
14.2
Memahami
pengukuran
daya.
|
Membincangkan unit daya dan
prinsip neraca spring.
Menjalankan aktiviti untuk
mengukur magnitud daya
|
14.2.1
Menyatakan unit untuk daya.
|
B1D3E1
Menamakan unit daya
| |
14.2.2
Menerangkan bagaimana neraca spring berfungsi.
|
-
| |||
14.2.3
Mengukur magnitud daya.
|
-
|
BAB 7 : DINAMIK
MINGGU
|
OBJEKTIF
|
CADANGAN
AKTIVITI
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
EVIDENS
PENTAKSIRAN
|
42
(12/10- 18/10)
|
14.3
Mengaplikasi
daya geseran.
|
Membincangkan dengan contoh
untuk menunjukkan kewujudan
daya geseran.
Menjalankan aktiviti untuk
mengenal pasti arah bagi daya
geseran dan mengukur magnitud
bagi daya tersebut.
|
14.3.1
Menerangkan dengan contoh
kewujudan daya geseran.
|
-
|
14.3.2
Menyatakan arah bagi daya
geseran dan magnitud bagi
daya tersebut.
|
-
| |||
14.3
Mengaplikasi
daya geseran.
|
Menjalankan eksperimen untuk
menunjukkan bagaimana
permukaan yang berbeza
mempengaruhi magnitud daya
geseran.
Mengumpulkan maklumat dan
membincangkan kebaikan dan
keburukan geseran.
Menjalankan aktiviti cara:
a) meningkatkan geseran.
b) mengurangkan geseran.
Membincangkan aplikasi
meningkatkan dan mengurangkan geseran dalam kehidupan harian.
|
14.3.3
Menjalankan eksperimen untuk
menunjukkan bagaimana
permukaan yang berbeza
mempengaruhi daya geseran.
|
B5D6E1
Membuktikan permukaan yang berbeza mempengaruhi magnitud daya geseran melalui eksperimen.
| |
![]()
Menerangkan kebaikan dan
keburukan geseran.
14.3.5
Menerangkan cara meningkatkan geseran.
14.3.6
Menerangkan cara mengurangkan geseran.
14.3.7
Menerangkan dengan contoh
aplikasi geseran dalam kehidupan harian.
|
B3D18E1 (14.3.4 , 14.3.5 , 14.3.6)
Menjelaskan :
· kebaikan dan keburukan geseran.
· cara meningkatkan dan mengurangkan daya geseran dalam kehidupan harian.
|
MINGGU
|
OBJEKTIF
|
CADANGAN
AKTIVITI
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
EVIDENS
PENTAKSIRAN
|
43
(19/10 – 25/10)
|
14.4
Mengaplikasikan kerja
|
Membincangkan dengan contoh,
kerja dilakukan apabila objek
digerakkan oleh daya.
Menjalankan aktiviti untuk
menentukan kerja dilakukan
dengan menggunakan rumus
berikut:
Kerja (J)
= Daya (N) X Jarak (m)
|
14.4.1
Menerangkan dengan contoh
bagaimana kerja dilakukan.
14.4.2
Menyatakan unit untuk kerja.
14.4.3
Menentukan kerja yang
dilakukan.
|
B3D19E1 (14.4.1)
Menerangkan bagaimana kerja dilakukan.
-
B4D16E1 (14.4.3) & (14.5.3) *
Menentukan kerja dilakukan dan kuasa dengan menggunakan rumus melalui aktiviti.
|
44
(26/10 – 1/11)
|
14.5
Mengaplikasi
kuasa
|
Menjalankan aktiviti untuk
menentukan kuasa dengan
menggunakan rumus berikut:
![]()
Masa (s)
|
14.5.1
Menyatakan maksud kuasa.
14.5.2
Menyatakan unit untuk kuasa.
14.5.3
menentukan kuasa ke atas
kerja yang dilakukan.
|
B4D16E1 (14.4.3) & (14.5.3) *
Menentukan kerja dilakukan dan kuasa dengan menggunakan rumus melalui aktiviti.
|
14.6
Menganalisa
kepentingan
daya dalam
kehidupan
|
Mereka satu aktiviti contoh
melukis poster, melakonkan
sketsa atau lakonan untuk
menunjukkan bagaimana
kehidupan sekiranya tiada daya.
|
14.6.1
Memerihalkan bagaimana
kehidupan jika daya tidak
wujud.
|
-
|
MINGGU
|
OBJEKTIF
|
CADANGAN
AKTIVITI
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
EVIDENS
PENTAKSIRAN
|
45
(2/11 – 8/11)
|
15.1
Memahami
sistem
sokongan
dalam haiwan.
|
Mengumpul maklumat dan
membincangkan pelbagai sistem
sokongan bagi:
a) haiwan vertebrata darat dan
akuatik.
b) haiwan invertebrata darat dan
akuatik.
Menjalankan perbincangan
tentang yang berikut:
a) persamaan dan perbezaan
antara sistem sokongan haiwan
vertebrata darat dan akuatik.
b) persamaan dan perbezaan
antara sistem sokongan haiwan
invertebrata darat dan akuatik
|
15.1.1
Menerangkan sistem sokongan
haiwan vertebrata dan pelbagai
sistem sokongan haiwan
invertebrata.
![]()
15.1.2
Membanding dan membezakan
haiwan vertebrata dan pelbagai
sistem sokongan haiwan
invertebrata
15.1.3
Membanding dan membezakan
sistem sokongan antara
haiwan invertebrata darat dan
akuatik.
|
B3D20E1 (15.1.2 , 15.1.3)
Membanding beza pelbagai sistem sokongan haiwan :
· vertebrata darat dan akuatik.
· invertebrata darat dan akuatik.
|
15.2
Memahami
sistem
sokongan
dalam
tumbuhan.
|
Menjalankan kajian lapangan
untuk mengkaji pelbagai sistem
sokongan bagi tumbuhan.
Menjalankan aktiviti untuk
mengelaskan tumbuhan
berdasarkan sistem sokongannya
| ![]()
Menerangkan pelbagai sistem
sokongan bagi tumbuhan
berkayu dan tidak berkayu.
15.2.2
Mengelaskan tumbuhan berdasarkan sistem sokongannya.
|
B4D17E1 (15.2.1 , 15.2.2)
Menerangkan pelbagai sistem sokongan tumbuhan dan membuat pengelasannya melalui kerja lapangan.
|
BAB 8 : SOKONGAN DAN GERAKAN
MINGGU
|
OBJEKTIF
|
CADANGAN
AKTIVITI
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
EVIDENS
PENTAKSIRAN
|
46
(9/11 – 15/11)
|
16.1
Memahami bahawa
pusat graviti
mempengaruhi
kestabilan.
|
Menjalankan aktiviti untuk
mencari titik keseimbangan
bagi bentuk sekata dan tidak
sekata.
Menjalankan aktiviti untuk
menyiasat bagaimana pusat
graviti mempengaruhi
kestabilan objek dengan
memanipulasikan:
a) tinggi.
b) luas tapak.
Membincangkan hubungan
antara pusat graviti dan
kestabilan.
| ![]()
16.1.1
Menentukan titik keseimbangan
bagi bentuk sekata dan tidak
sekata.
16.1.2
Menghubungkait titik
keseimbangan sebagai pusat
graviti objek.
16.1.3
Menghubungkait pusat graviti
dengan kestabilan objek.
|
B4D18E1 (16.1.1, 16.1.2)
Menentukan titik keseimbangan bagi bentuk sekata dan tidak sekata serta hubungannya sebagai pusat graviti objek melalui aktiviti.
B4D18E2 (16.1.3)
Menghubungkait ketinggian dan luas tapak dengan kestabilan objek melalui aktiviti.
B3D21E1 (16.1.3)
Menyatakan hubungan antara pusat graviti dengan kestabilan objek.
|
16.2
Menghargai
kepentingan
kestabilan.
|
Mengadakan sesi sumbangsaran tentang cara meningkatkan kestabilan.
Menjalankan aktiviti seperti membuat projek atau permainan untuk
membina model yang mengaplikasi konsep kestabilan.
|
16.2.1
Mencadangkan cara meningkatkan kestabilan objek di sekeliling mereka.
16.2.2
Menerangkan dengan contoh aplikasi kestabilan dalam kehidupan.
|
B6D5E1 (16.2.1 , 16.2.2)
Menghasilkan projek atau alat permainan yang mengaplikasikan konsep kestabilan.
|
BAB 9 : STABILITI
MINGGU
|
OBJEKTIF
|
CADANGAN
AKTIVITI
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
EVIDENS
PENTAKSIRAN
|
47
16.11 – 20.11
|
17.1
Menganalisa tuas.
|
Membincangkan bagaiamana
daya yang kecil mampu
mengangkat beban yang berat
dengan menggunakan tuas.
Membuat pemerhatian tentang
alat yang menggunakan prinsip
tuas.
Mengenal pasti beban, daya dan
fulkrum, dan seterusnya
mengelaskan sistem kepada tuas
kelas pertama, kedua dan ketiga.
Membincangkan bagaimana
manusia mengaplikasi prinsip
tuas untuk mengatasi beban
yang berat.
Membincangkan momen daya
= daya X jarak tegak dari pangsi
ke daya.
Menjalankan aktiviti untuk
menunjukkan hubungan momen
daya dan hasil darab daya dan
jarak.
Menyelesaikan masalah yang
berkaitan dengan tuas dengan
menggunakan rumus berikut:
Beban (N) X jarak beban dari
fulkrum (m) = Daya (N) X jarak
daya dari fulkrum (m)
|
17.1.1
Menyenaraikan objek di sekeliling mereka yang menggunakan prinsip
tuas.
17.1.2
Menyatakan apa yang boleh dilakukan oleh tuas.
![]()
Mengenal pasti beban, daya dan fulkrum dalam tuas.
17.1.4
Mengelaskan tuas.
17.1.5
Menerangkan maksud momen daya.
17.1.6
Menyelesaikan masalah berkaitan tuas.
|
B1D4E1 (17.1.1)
Menamakan objek yang menggunakan prinsip tuas
B3D22E1 (17.1.3 , 17.1.4)
Menentukan kedudukan beban, daya dan fulkrum serta membuat pengelasan tuas.
B4D19E1 (17.1.5)
Menghubungkaitkan momen daya dengan daya dan jarak melalui aktiviti.
B3D22E2 (17.1.6)
Menyelesaikan masalah yang berkaitan dengan tuas.
|
BAB 10 : MESIN RINGKAS
MINGGU
|
OBJEKTIF
|
CADANGAN
AKTIVITI
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
EVIDENS
PENTAKSIRAN
|
17.2
Menghargai usaha
inovatif dalam
mereka bentuk
mesin untuk
memudahkan kerja.
|
Menjalankan projek untuk membina
alat menggunakan prinsip tuas.
|
17.2.1
Mereka bentuk atau mengubahsuai alat yang menggunakan prinsip tuas
|
B6D6E1 (17.2.1)
Menghasilkan model yang menggunakan prinsip tuas.
|
No comments:
Post a Comment