Wednesday, January 28, 2015

WEEK 5


TARIKH                                 :               26.1.2015
HARI                                      :                 ISNIN                                                    

                                                                                          SAINS
KELAS
2A(1.25-2.00)
2G(2.00-3.10)
Tempat
Makmal Biologi
Bidang Pembelajaran

 Dunia Melalui Deria Kita

Objektif Pembelajaran
Memahami deria pendengaran.
Hasil Pembelajaran
1. Menerangkan fungsi bahagian berbeza pada telinga manusia.

2. Memerihalkan bagaimana kita mendengar.
Aktiviti Pembelajaran

1. Memerhati dan mengenal pasti struktur telinga manusia.

2. Membincangkan fungsi setiap bahagian pada struktur telinga
    manusia.

3. Membincangkan mekanisme pendengaran.
Bahan PdP
Buku Teks,Buku Kerja
Nilai Murni
 Mensyukuri nikmat yang dikurniakan Tuhan.                                                        
Refleksi
2A dan 2G -Objektif tercapai

                                                                                          SAINS
KELAS
3D(4.00-5.10)
Tempat
Makmal B
Bidang Pembelajaran
 Peredaran Darah Dan Pengangkutan
Objektif Pembelajaran
Memahami sistem pengangkutan dalam manusia Memahami pengangkutan oksigen dalam badan
Hasil Pembelajaran
1.Memerihalkan sistem peredaran sebagai satu sistem saluran yang mempunyai satu pam dan berinjap untuk memastikan pengaliran darah dalam satu arah.

2.Menyatakan fungsi jantung.

3.Mengenal pasti struktujantung manusia.
Aktiviti Pembelajaran
1.Memerhati dan mengkaji model, perisian komputer atau
   video tentang struktur jantung dan jenis salur darah (seperti:
   arteri, vena dan kapilari) dalam sistem peredaran darah.

2.Mengkaji satu spesimen hidup jantung untuk
   mengenal pasti strukturnya.
Bahan PdP
Buku Teks,Buku Kerja
Nilai Murni
 Mensyukuri nikmat yang dikurniakan Tuhan.                            
Refleksi
80% pelajar dapat  memahami sistem pengangkutan dalam manusia Memahami pengangkutan oksigen dalam badan

TARIKH                 :               27.1.2015
HARI                      :               SELASA
                                                                                          SAINS
KELAS
3B(2.00-3.10)
3H(5.10-6.20)
Tempat
Makmal B
Bidang Pembelajaran
 Peredaran Darah Dan Pengangkutan
Objektif Pembelajaran
Memahami sistem pengangkutan dalam manusia Memahami pengangkutan oksigen dalam badan
Hasil Pembelajaran
1.Memerihalkan sistem peredaran sebagai satu sistem saluran yang mempunyai satu pam dan berinjap untuk memastikan pengaliran darah dalam satu arah.

2.Menyatakan fungsi jantung.

3.Mengenal pasti struktujantung manusia.
Aktiviti Pembelajaran
1.Memerhati dan mengkaji model, perisian komputer atau
   video tentang struktur jantung dan jenis salur darah (seperti:
   arteri, vena dan kapilari) dalam sistem peredaran darah.

2.Mengkaji satu spesimen hidup jantung untuk
   mengenal pasti strukturnya.
Bahan PdP
Buku Teks,Buku Kerja
Nilai Murni
 Mensyukuri nikmat yang dikurniakan Tuhan.                            
Refleksi
3B-Objektif tercapai

3H-60% pelajar dapat  memahami sistem pengangkutan dalam
     manusia Memahami pengangkutan oksigen dalam badan

                                                                                          SAINS
KELAS
2G(3.25-4.00)
Tempat
Makmal Biologi
Bidang Pembelajaran
 Dunia Melalui Deria Kita
Objektif Pembelajaran
Memahami deria penglihatan
Hasil Pembelajaran

1. Mengenal pasti struktur mata manusia.

2. Menerangkan fungsi bahagian yang berbeza pada mata
Aktiviti Pembelajaran

1. Memeriksa mata lembu atau model mata manusia.

2. Mengumpul maklumat tentang struktur dan fungsi  setiap bahagian
    mata.
Bahan PdP
Buku Teks,Buku Kerja
Nilai Murni
 Mensyukuri nikmat yang dikurniakan Tuhan.                                                         
Refleksi
70% pelajar dapat mengenal pasti struktur mata manusia dan menerangkan fungsi bahagian yang berbeza pada mata

TARIKH                                 :               28.1.2015
HARI                                      :               RABU
                                                                                          SAINS
KELAS
3B(2.00-3.10)
3H(5.10-6.20)
Tempat
Makmal B
Bidang Pembelajaran
 Peredaran Darah Dan Pengangkutan
Objektif Pembelajaran
Memahami sistem pengangkutan dalam manusia Memahami pengangkutan oksigen dalam badan
Hasil Pembelajaran
1.Membanding dan membezakan struktur arteri, vena dan kapilari.
2.Menghubungkaitkan ciri salur darah dengan fungsinya.
Aktiviti Pembelajaran
1.Membincangkan perkara berikut:
a) fungsi jantung.
b) ciri salur darah dan fungsinya.

2.Menjalankan aktiviti untuk membanding dan
   membezakan darah beroksigen dengan darah
   terdeoksigen.

3.Menjalankan simulasi pengaliran darah dalam sistem
   peredaran.

4.Membincangkan peranan sistem peredaran darah
   dalam pengangkutan bahan.
Bahan PdP
Buku Teks,Buku Kerja
Nilai Murni
 Mensyukuri nikmat yang dikurniakan Tuhan.                            
Refleksi
3B-Objektif tercapai

3H-60% pelajar dapat  membanding dan membezakan struktur arteri, vena dan kapilari.dan menghubungkaitkan ciri salur darah dengan fungsinya.

                                                                                          SAINS
KELAS
2A(3.25-4.35)
Tempat
Makmal Biologi
Bidang Pembelajaran

 Dunia Melalui Deria Kita

Objektif Pembelajaran
Memahami deria penglihatan
Hasil Pembelajaran

1. Mengenal pasti struktur mata manusia.

2. Menerangkan fungsi bahagian yang berbeza pada mata
Aktiviti Pembelajaran

1. Memeriksa mata lembu atau model mata manusia.

2. Mengumpul maklumat tentang struktur dan fungsi  setiap bahagian
    mata.
Bahan PdP
Buku Teks,Buku Kerja
Nilai Murni
 Mensyukuri nikmat yang dikurniakan Tuhan.                                                        
Refleksi
Objektif tercapai

TARIKH                                 :               29.1.2015
HARI                                      :               KHAMIS
                                                                                          SAINS
KELAS
2A(12.50-2.00)
2G(4.00-5.10)
Tempat
Makmal Biologi
Bidang Pembelajaran

 Dunia Melalui Deria Kita

Objektif Pembelajaran
Memahami deria penglihatan
Hasil Pembelajaran
Memerihalkan bagaimana kita melihat
Aktiviti Pembelajaran
Membincangkan bagaimana kita melihat.
Bahan PdP
Buku Teks,Buku Kerja
Nilai Murni
 Mensyukuri nikmat yang dikurniakan Tuhan.                                                        
Refleksi
2A-Objektif tercapai

2G- 60% pelajar dapat memerihalkan bagaimana kita melihat dan 
       latihan diberikan

                                                                                          SAINS
KELAS
3D(3.25-4.35)
Tempat
Makmal B
Bidang Pembelajaran
 Peredaran Darah Dan Pengangkutan
Objektif Pembelajaran
Memahami sistem pengangkutan dalam manusia Memahami pengangkutan oksigen dalam badan
Hasil Pembelajaran
1.Membanding dan membezakan struktur arteri, vena dan kapilari.
2.Menghubungkaitkan ciri salur darah dengan fungsinya.
Aktiviti Pembelajaran
1.Membincangkan perkara berikut:
a) fungsi jantung.
b) ciri salur darah dan fungsinya.

2.Menjalankan aktiviti untuk membanding dan
   membezakan darah beroksigen dengan darah
   terdeoksigen.

3.Menjalankan simulasi pengaliran darah dalam sistem
   peredaran.

4.Membincangkan peranan sistem peredaran darah
   dalam pengangkutan bahan.
Bahan PdP
Buku Teks,Buku Kerja
Nilai Murni
 Mensyukuri nikmat yang dikurniakan Tuhan.                            
Refleksi
Objektif tercapai

TARIKH                                 :               30.1.2015
HARI                                      :               JUMAAT
                                                                                          SAINS
KELAS
3B(2.00-2.35)
3H(4.00-4.35)
3D(5.10-6.20)
Tempat
Makmal B
Bidang Pembelajaran
 Peredaran Darah Dan Pengangkutan
Objektif Pembelajaran
Memahami sistem pengangkutan dalam manusia Memahami pengangkutan oksigen dalam badan
Hasil Pembelajaran
1.Membanding dan membezakan darah beroksigen dengan darah terdeoksigen
2.Mengilustrasikan laluan aliran darah dalam sistem peredaran.
3.Memerihalkan peranan sistem peredaran darah dalam
pengangkutan bahan.
Aktiviti Pembelajaran
Membincangkan peranan sistem peredaran darah dalam pengangkutan bahan.
Bahan PdP
Buku Teks,Buku Kerja
Nilai Murni
 Mensyukuri nikmat yang dikurniakan Tuhan.                            
Refleksi
3B & 3D-Objektif tercapai

3H-60% pelajar dapat membanding dan membezakan darah
       beroksigen dengan darah terdeoksigen dan mengilustrasikan
      laluan aliran darah dalam sistem peredaran.