TARIKH : 26.1.2015
HARI :
ISNIN
SAINS
|
|
KELAS
|
2A(1.25-2.00)
2G(2.00-3.10)
|
Tempat
|
Makmal
Biologi
|
Bidang Pembelajaran
|
Dunia Melalui Deria Kita
|
Objektif
Pembelajaran
|
Memahami
deria pendengaran.
|
Hasil
Pembelajaran
|
1. Menerangkan fungsi bahagian berbeza
pada telinga manusia.
2.
Memerihalkan bagaimana kita mendengar.
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
1. Memerhati dan mengenal pasti struktur
telinga manusia.
2. Membincangkan fungsi setiap bahagian
pada struktur telinga
manusia.
3.
Membincangkan mekanisme pendengaran.
|
Bahan PdP
|
Buku Teks,Buku Kerja
|
Nilai
Murni
|
Mensyukuri nikmat yang dikurniakan
Tuhan.
|
Refleksi
|
2A dan 2G -Objektif tercapai
|
SAINS
|
|
KELAS
|
3D(4.00-5.10)
|
Tempat
|
Makmal
B
|
Bidang Pembelajaran
|
Peredaran Darah Dan
Pengangkutan
|
Objektif
Pembelajaran
|
Memahami sistem
pengangkutan
dalam manusia Memahami pengangkutan oksigen
dalam badan
|
Hasil
Pembelajaran
|
1.Memerihalkan sistem peredaran sebagai
satu sistem
saluran
yang mempunyai satu pam dan
berinjap untuk memastikan pengaliran darah dalam satu arah.
2.Menyatakan fungsi
jantung.
3.Mengenal pasti struktur jantung
manusia.
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
1.Memerhati dan mengkaji model,
perisian komputer atau
video tentang
struktur jantung dan jenis salur darah (seperti:
arteri, vena dan kapilari)
dalam sistem peredaran darah.
2.Mengkaji satu spesimen hidup jantung untuk
mengenal pasti
strukturnya.
|
Bahan PdP
|
Buku Teks,Buku Kerja
|
Nilai
Murni
|
Mensyukuri nikmat yang dikurniakan
Tuhan.
|
Refleksi
|
80% pelajar dapat memahami sistem
pengangkutan
dalam manusia Memahami pengangkutan oksigen
dalam badan
|
TARIKH : 27.1.2015
HARI : SELASA
SAINS
|
|
KELAS
|
3B(2.00-3.10)
3H(5.10-6.20)
|
Tempat
|
Makmal
B
|
Bidang Pembelajaran
|
Peredaran Darah Dan
Pengangkutan
|
Objektif
Pembelajaran
|
Memahami sistem
pengangkutan
dalam manusia Memahami pengangkutan oksigen
dalam badan
|
Hasil
Pembelajaran
|
1.Memerihalkan sistem peredaran sebagai
satu sistem
saluran
yang mempunyai satu pam dan
berinjap untuk memastikan pengaliran darah dalam satu arah.
2.Menyatakan fungsi
jantung.
3.Mengenal pasti struktur jantung
manusia.
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
1.Memerhati dan mengkaji model,
perisian komputer atau
video tentang
struktur jantung dan jenis salur darah (seperti:
arteri, vena dan kapilari)
dalam sistem peredaran darah.
2.Mengkaji satu spesimen hidup jantung untuk
mengenal pasti
strukturnya.
|
Bahan PdP
|
Buku Teks,Buku Kerja
|
Nilai
Murni
|
Mensyukuri nikmat yang dikurniakan
Tuhan.
|
Refleksi
|
3B-Objektif tercapai
3H-60% pelajar dapat memahami sistem
pengangkutan
dalam
manusia Memahami pengangkutan oksigen
dalam badan
|
SAINS
|
|
KELAS
|
2G(3.25-4.00)
|
Tempat
|
Makmal
Biologi
|
Bidang Pembelajaran
|
Dunia Melalui
Deria Kita
|
Objektif
Pembelajaran
|
Memahami deria penglihatan
|
Hasil
Pembelajaran
|
1. Mengenal pasti struktur mata manusia.
2. Menerangkan
fungsi bahagian yang berbeza pada mata
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
1. Memeriksa mata lembu atau model mata
manusia.
2. Mengumpul maklumat tentang struktur dan
fungsi setiap bahagian
mata.
|
Bahan PdP
|
Buku Teks,Buku Kerja
|
Nilai
Murni
|
Mensyukuri nikmat yang dikurniakan
Tuhan.
|
Refleksi
|
70% pelajar dapat mengenal pasti struktur mata manusia dan menerangkan fungsi bahagian yang berbeza pada mata
|
TARIKH : 28.1.2015
HARI : RABU
SAINS
|
|
KELAS
|
3B(2.00-3.10)
3H(5.10-6.20)
|
Tempat
|
Makmal
B
|
Bidang Pembelajaran
|
Peredaran Darah Dan
Pengangkutan
|
Objektif
Pembelajaran
|
Memahami sistem
pengangkutan
dalam manusia Memahami pengangkutan oksigen
dalam badan
|
Hasil
Pembelajaran
|
1.Membanding dan membezakan struktur arteri, vena dan kapilari.
2.Menghubungkaitkan
ciri salur
darah dengan fungsinya.
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
1.Membincangkan perkara berikut:
a) fungsi
jantung.
b)
ciri salur darah dan fungsinya.
2.Menjalankan aktiviti untuk membanding dan
membezakan darah beroksigen dengan darah
terdeoksigen.
3.Menjalankan simulasi pengaliran darah dalam sistem
peredaran.
4.Membincangkan peranan sistem
peredaran darah
dalam pengangkutan bahan.
|
Bahan PdP
|
Buku Teks,Buku Kerja
|
Nilai
Murni
|
Mensyukuri nikmat yang dikurniakan
Tuhan.
|
Refleksi
|
3B-Objektif tercapai
3H-60% pelajar dapat membanding dan membezakan
struktur arteri, vena dan kapilari.dan
menghubungkaitkan ciri salur
darah dengan fungsinya.
|
SAINS
|
|
KELAS
|
2A(3.25-4.35)
|
Tempat
|
Makmal
Biologi
|
Bidang Pembelajaran
|
Dunia Melalui Deria Kita
|
Objektif
Pembelajaran
|
Memahami deria penglihatan
|
Hasil
Pembelajaran
|
1. Mengenal pasti struktur mata manusia.
2. Menerangkan
fungsi bahagian yang berbeza pada mata
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
1. Memeriksa mata lembu atau model mata
manusia.
2. Mengumpul maklumat tentang struktur dan
fungsi setiap bahagian
mata.
|
Bahan PdP
|
Buku Teks,Buku Kerja
|
Nilai
Murni
|
Mensyukuri nikmat yang dikurniakan
Tuhan.
|
Refleksi
|
Objektif tercapai
|
TARIKH : 29.1.2015
HARI : KHAMIS
SAINS
|
|
KELAS
|
2A(12.50-2.00)
2G(4.00-5.10)
|
Tempat
|
Makmal
Biologi
|
Bidang Pembelajaran
|
Dunia Melalui Deria Kita
|
Objektif
Pembelajaran
|
Memahami deria penglihatan
|
Hasil
Pembelajaran
|
Memerihalkan bagaimana kita melihat
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
Membincangkan bagaimana kita melihat.
|
Bahan PdP
|
Buku Teks,Buku Kerja
|
Nilai
Murni
|
Mensyukuri nikmat yang dikurniakan
Tuhan.
|
Refleksi
|
2A-Objektif tercapai
2G- 60% pelajar dapat memerihalkan bagaimana kita melihat dan
latihan diberikan
|
SAINS
|
|
KELAS
|
3D(3.25-4.35)
|
Tempat
|
Makmal
B
|
Bidang Pembelajaran
|
Peredaran Darah Dan
Pengangkutan
|
Objektif
Pembelajaran
|
Memahami sistem
pengangkutan
dalam manusia Memahami pengangkutan oksigen
dalam badan
|
Hasil
Pembelajaran
|
1.Membanding dan membezakan struktur arteri, vena dan kapilari.
2.Menghubungkaitkan
ciri salur
darah dengan fungsinya.
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
1.Membincangkan perkara berikut:
a) fungsi
jantung.
b)
ciri salur darah dan fungsinya.
2.Menjalankan aktiviti untuk membanding dan
membezakan darah beroksigen dengan darah
terdeoksigen.
3.Menjalankan simulasi pengaliran darah dalam sistem
peredaran.
4.Membincangkan peranan sistem
peredaran darah
dalam pengangkutan bahan.
|
Bahan PdP
|
Buku Teks,Buku Kerja
|
Nilai
Murni
|
Mensyukuri nikmat yang dikurniakan
Tuhan.
|
Refleksi
|
Objektif tercapai
|
TARIKH : 30.1.2015
HARI : JUMAAT
SAINS
|
|
KELAS
|
3B(2.00-2.35)
3H(4.00-4.35)
3D(5.10-6.20)
|
Tempat
|
Makmal
B
|
Bidang Pembelajaran
|
Peredaran Darah Dan
Pengangkutan
|
Objektif
Pembelajaran
|
Memahami sistem
pengangkutan
dalam manusia Memahami pengangkutan oksigen
dalam badan
|
Hasil
Pembelajaran
|
1.Membanding dan membezakan darah beroksigen dengan darah terdeoksigen
2.Mengilustrasikan laluan aliran darah dalam sistem peredaran.
3.Memerihalkan peranan sistem peredaran darah dalam
pengangkutan bahan.
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
Membincangkan peranan sistem
peredaran darah dalam
pengangkutan bahan.
|
Bahan PdP
|
Buku Teks,Buku Kerja
|
Nilai
Murni
|
Mensyukuri nikmat yang dikurniakan
Tuhan.
|
Refleksi
|
3B & 3D-Objektif tercapai
3H-60%
pelajar dapat membanding dan membezakan darah
beroksigen dengan darah
terdeoksigen dan mengilustrasikan
laluan aliran
darah dalam sistem peredaran.
|